۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82489351
T T
۰ نفر
نگاهی به آثار فاخر هنری پیرامون حضرت علی(ع) در موزه حرم رضوی

مشهد- ایرنا- یادگارها و آثار فاخر در قالب كتاب و اشیای موزه ای از حضرت امیر المومنین علی(ع) و درباره آن حضرت در گنجینه مخطوطات و موزه های آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد وجود دارد كه در نوع خود بی نظیر هستند.

رئیس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مناجات نامه حضرت علی(ع) با قافیه عین كه به خط نستعلیق ممتاز به قلم 'میرعلی هروی' بوده و در نوع خود یك نسخه بی نظیر به شمار می رود در این گنجینه نگهداری می شود.
حجت الاسلام محمدحسن نوری نیا افزود: از دیگر آثار مربوط به حضرت علی(ع) قرآن كامل منسوب به امیر مومنان است كه به خط كوفی بوده و بر اوراقی از پوست آهو یا به عبارت بهتر بر كاغذ پوستی نوشته شده است. تاریخ كتابت این قرآن در ترقیمه نسخه سال 40 هجری قمری قید شده است.
وی ادامه داد: یك نسخه بسیار ممتاز از نهج البلاغه نیز در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد كه با نسخه اصل مطابقت دارد و از آنجا كه این نسخه ناقص الاول و ناقص الاخر است به شواهد خط و كاغذ می توان تخمین زد كه باید مربوط به اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم باشد.
رئیس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این گنجینه یك نسخه ممتاز از نهج البلاغه به خط یاقوت مستعصمی وجود دارد كه در تاریخ 701 هجری قمری كتابت شده است. این نهج البلاغه مشتركا از سوی كتابخانه و موسسه آل البیت قم چاپ نفیس شده است.
وی افزود: در این نسخه كلمات قصار حضرت علی(ع) به نظم و نثر با خط نستعلیق ممتاز به صورت استادانه كتابت شده است.
او ادامه داد: علاوه بر این نسخه ها، نهج البلاغه های زیادی در كتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد كه دارای تنوع خاص به لحاظ اضافات، انواع خطوط، انواع كاغذها و تذهیبها هستند.

* آثار موزه ای درباره حضرت علی(ع)
معاون امور موزه های سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی نیز گفت: آثار مختلفی درباره حضرت علی(ع) كه بسیار فاخر نیز می باشند در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری، گنجینه آثار تجسمی و گنجینه تمبر وجود دارد.
علی سوزنچی به تشریح آثار موزه ای در گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: گلدان بلوری طلایی مزین به اسامی ائمه اطهار(ع) اثر سیدمحمد نجدی، تابلوی خوشنویسی 'نادعلی' به خط نستعلیق و قلم محمد موحدیان، مجسمه 'عشق علی(ع)' اثر خسرو روشن، یك قطعه كاشی هفت‌ رنگ مربوط به حرم مطهر حضرت علی(ع) هدیه مدیرعامل سازمان مردم نهاد جامعه صالحین از آثار موزه ای است كه در گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب موزه حرم امام رضا(ع) نگهداری می شود.
وی لوح فلزی مزین به اشعار دكتر سیدمصطفی جمال‌الدین شاعر بزرگ عراق در چوبی منبت كاری شده با نقش عطردان و نوشته ناد علی و اسمای پنج تن هدیه آصفعلی زرداری رئیس جمهور سابق پاكستان، تابلو خوشنویسی و تذهیب 'علی مع القرآن و القرآن مع علی' اثر و هدیه سیدسعید حسینی، كتاب نفیس 'علی (ع)' با جلد چوبی هدیه سیدعلی موسوی را از دیگر آثاری برشمرد كه در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری نگهداری می شوند.
معاون امور موزه های سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در تالار استاد فرشچیان گنجینه هنرهای تجسمی این موزه نیز تابلوی 'پناه' به نشانه یتیم نوازی حضرت علی(ع) به عنوان یكی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان نگهداری می شود.
سوزنچی افزود: یكی از القاب امام علی(ع) 'ابوالأیتام' است و این اثر هنری نشان می دهد كه حضرت تعدادی كودك یتیم را در آغوش گرفته و مهربانانه نوازش می ‌كند.
مسئول گنجینه تمبر، اسكناس و سكه موزه آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه ‌ای از تمبرهای یادبود و پاكت های مهر روز به همراه تابلوی تمبر 'علی ولی الله' در این گنجینه در معرض دید علاقه‌ مندان قرار گرفته است.
محمدحسین یزدی نژاد افزود: تمبرهایی با موضوع امام علی(ع) بین سالهای 1360 تا 1389 توسط شركت پست جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده كه نمونه هایی از آن در این گنجینه نگهداری می شود.
وی ادامه داد: چاپ نخستین تمبر پستی بزرگداشت سال امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در شمارگان 450 هزار قطعه سال 1379 یكی از تمبرهای بسیار زیبای منتشر شده است كه علاقه مندان زیادی در بین كشورهای دیگر دارد.
او گفت: تابلوی نفیس تمبر 'علی ولی الله' از دیگر آثار برجسته در این گنجینه است كه توسط ابراهیم زینالی خامنه، هنرمند تهرانی خلق و به موزه حضرت رضا (ع) هدیه شده است.
موزه آستان قدس رضوی در مشهد دارای بیش از هفت هزار شی موزه ای در قالب 16 گنجینه از جمله قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، هنرهای تجسمی، مدال، تمبر و اسكناس، سلاح، تاریخ مشهد، فرش، نجوم و ساعت، نقاشی، آبزیان، ظروف و است.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
۰ نفر