۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۴۵
کد خبر: 82489160
T T
۰ نفر
هشدار رهبرحزب كارگرانگلیس نسبت به وقوع جنگ نیابتی میان روسیه وآمریكا

لندن - ایرنا - «جرمی كوربین» رهبر حزب كارگر انگلیس روز دوشنبه ضمن انتقاد از اظهارات بوریس جانسون وزیر خارجه این كشور كه گفته بود آمریكا ممكن است دوباره به سوریه حمله كند، نسبت به بروز جنگ نیابتی میان روسیه و آمریكا در سوریه هشدار داد.

به گزارش ایرنا، جرمی كوربین در گفت‌وگو با شبكه تلویزیونی 'بی.بی.سی' تأكید كرد كه تنها راه‌حل بحران سوریه، از طریق گفت‌وگوهای سیاسی امكان‌پذیر است.
وی گفت: ما بایستی روسیه و آمریكا را دور یك میز گردهم آورده تا به‌طرف های جنگ داخلی در سوریه برای حصول توافق معنادار فشار بیاورند. در غیر این صورت با خطر جنگ نیابتی مواجه خواهیم شد.
رهبر حزب كارگر افزود: اگر یك‌طرف حمله و طرف دیگر اقدام تلافی جویانه صورت دهد، فاجعه ببار خواهد آمد.
جرمی كوربین ضمن انتقاد نسبت به اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس كه گفته بود آمریكا ممكن است دوباره به سوریه حمله كند، بیان داشت: به نظر می‌رسد كه او تمایل به حملات بیشتری دارد. اما من بعید می‌دانم كه این اقدام ما را به راه‌حل نزدیك كند.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه «سان» كه روز دوشنبه منتشر شد ضمن اعلام حمایت از حمله موشكی هفته گذشته آمریكا به سوریه هشدار داد كه این اقدام ممكن است دوباره تكرار شود.
وی بیان داشت كه اقدام آمریكا، «پیامی روشن و یكپارچه» از سوی غرب به رژیم بشار اسد بوده است.
وزیر خارجه انگلیس تصریح كرد كه حمله موشكی آمریكا علیه سوریه حاكی از اراده‌ای قاطع برای حل بحران سوریه بوده كه «طی سال‌های اخیر جایش خالی بوده است».
بوریس جانسون افزود: ما نبایستی این فرصت را از دست بدهیم. ولادیمیر پوتین بایستی واقعیت‌ها درباره سوریه را درك كند.
وزیر خارجه انگلیس در همین حال هشدار داد كه در نشست وزیران خارجه گروه جی 7، تلاش خواهد كرد تا اجماع شركت‌كنندگان را در رابطه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد كسب كند.
امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) شهر لوكا در شمال ایتالیا میزبان نشست وزرای امور خارجه جی 7 است. وزیران امور خارجه آمریكا، كانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه علاوه بر نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرد هم آمده و درباره موضوعات مهم بین‌المللی ازجمله سوریه گفت گو می‌كنند.
منابع انگلیسی می‌گویند كه وزارت خارجه انگلیس پیش‌نویس بیانیه‌ای را آماده كرده كه بر اساس آن اعضاء گروه «جی 7 » تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد اعمال كنند.
سفارت روسیه در لندن با انتشار پیامی در صفحه توییتری‌اش هشدار داد كه اگر مسكو در رابطه با مواضعش در قبال سوریه تحت‌فشار قرار گیرد، جنگی تمام‌عیار به پا خواهد شد.
نخستین تجاوز مستقیم آمریكا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه اوایل بامداد روز جمعه گذشته با شلیك 59 موشك به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص آغاز شد.
این حمله موشكی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و كنگره آمریكا و از ناوهای آمریكایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
اروپام**5**ن**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی