۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82488992
T T
۰ نفر
60 واحد كشت بافت، براي اصلاح باغ هاي غيراقتصادي آستين بالا زدند

تهران- ايرنا- رييس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد كشاورزي شمار واحدهاي توليدكننده محصولات كشت بافت را نزديك به 60 مورد اعلام كرد و گفت: مي توان از ارقام بومي و تجاري با استفاده از فناوري كشت بافت به نهال سالم، اصيل و گواهي شده دست يافت.

به گزارش دوشنبه تارنماي وزارت جهاد كشاورزي، صغري خوشكام افزود: امسال براي ايجاد تحول در دستيابي به نهال سالم و اصيل در كشور، تعداد قابل توجهي نهال گواهي شده از ارقام تجارتي درختان ميوه مطابق استانداردهاي بين المللي توليد و وارد باغ هاي تجاري كشور مي شود.
وي گفت: در واحدهاي كشت بافت، گل محمدي، خرما، گردو، موز و گل و گياهان زينتي به صورت رقم و پايه هاي رويشي درختان ميوه توليد مي شود.
به گفته وي، با توجه به رويكرد معاونت امور باغباني براي اصلاح باغ هاي غيراقتصادي از راه توليد نهال سالم و با اصالت ژنتيكي، دستور العملي به استان ها فرستاده شده كه وسعت نهالستان هاي مرجع براي توليد نهال گواهي شده با زيرساخت هاي تجاري و بين المللي را يكصد هكتار تعيين كرده و ديگر دانش هاي فني و زيرساخت هاي لازم براي آن پيش بيني شده است.
وي گفت: براي توليد نهال گواهي شده كه پايه مادري آنها عاري از همه آفت ها و بيماري ها باشد، حمايت هاي دولتي و اعتبار مناسب نياز است.
خوشكام افزود: اين اعتبار براي ايجاد و توسعه زيرساخت ها، تامين ژرم پلاسم تجاري و به روز، ارزيابي دائم سلامت نهال و ساير موارد مرتبط با آن پيش بيني شده كه به دليل شرايط اقتصادي دولت فقط بخشي از آن تامين شده است.
به گزارش ايرنا، اكنون 345 نهالستان داراي پروانه و تاييديه موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال در سراسر كشور فعال است كه به روش هاي سنتي و متداول امروزي توليد دارند.
بخش عمده نهالستان هاي مجوزدار در استان آذربايجان غربي و بيشترين حجم توليد نهال مربوط به استان هاي البرز و فارس است.
پارسال نزديك 45 ميليون اصله نهال مثمر شناسنامه دار در نهالستان هاي داراي مجوز توليد و بيش از 845 هزار اصله نهال درختان مثمر به كشوهاي منطقه صادر شد.
تا پايان برنامه ششم توسعه توليد 320 ميليون اصله نهال مثمر شناسنامه دار و اندام هاي تكثيري پيش بيني شده است.
اصلاح باغ ها، كشت در زمين هاي شيبدار با بهره مندي از آبهاي سبز و ساخت نهالستان هاي مرجع متشكل از ارقام تجاري با عملكرد بالا و متحمل به شرايط اقليمي كشور از ديگر اهداف معاونت امور باغباني در برنامه ششم توسعه است.
افزايش بهره وري و توليد بهينه و پاياي بخش كشاورزي از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي به شمار مي رود.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*1961* تنظيم: هما همت خواه* انتشار: مريم مسعود
۰ نفر