۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 82483650
T T
۰ نفر

ناشنوايي در نوزادان و اهميت تشخيص به هنگام

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 82483650
ناشنوايي در نوزادان و اهميت تشخيص به هنگام

تهران-ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اهميت تشخيص به هنگام ناشنوايي نوزادان گفت: آنفلوانزا در صورت درگيري با گوش، مي تواند سبب ناشنوايي افراد به ويژه نوزادان شود، امكان ابتلا به اين بيماري در سنين مختلف وجود دارد اما در نوزادان بيشتر است.

پدرام برقعي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا با اشاره به اينكه بيماري اوريون شايع ترين بيماري ويروسي و سبب ناشنوايي در افراد به خصوص نوزادان است، گفت: علاوه بر اوريون، بيماري هاي ديگري مانند مننژيت، آنفلوآنزا، سرخك و بسياري از بيماري هاي ويروسي مي توانند عامل اين عارضه شوند.
وي افزود: سيستم ايمني نوزادان نسبت به افراد بزرگسال ضعيف تر است و به همين دليل هر بيماري از جمله آنفلوآنزا مي تواند عوارض جدي تري در نوزادان داشته باشد.
برقعي با بيان اين كه تفاوت عمده اي در ناشنوايي نوزادان پسر و دختر وجود ندارد، اظهار كرد: نوزادان از هر دو جنسيت به لحاظ ميزان ناشنوايي مادرزادي تفاوت چنداني با هم ندارند و اين بيماري تقريبا به طور يكسان در آنان مشاهده مي شود.
وي غربالگري ناشنوايي در نوزادان را عامل مهمي براي شناسايي به موقع افراد ناشنوا و درمان آنها اعلام كرد و گفت: بهترين زمان تشخيص ناشنوايي يا كم شنوايي در نوزادان از بدو تولد تا شش ماهگي است اما در زماني كه غربالگري ناشنوايي انجام نمي شد معمولا كودكان در سن چهار يا پنج ساله براي درمان بيماري به پزشك مراجعه مي كردند كه اين سنين براي درمان ناشنوايي دير بود و عملا اين افراد براي هميشه ناشنوا باقي مي مانند.
برقعي با اشاره به اينكه هرچه سن تشخيص بيماري زودتر باشد، درمان ناشنوايي بهتر و كامل تر انجام مي شود، گفت: تشخيص زودتر علاوه بر امكان رفع بيماري، به كاهش هزينه هاي توانبخشي پس از درمان هم مي انجامد.
متخصص گوش، حلق و بيني بيان كرد: غربالگري ناشنوايي سبب شده است تا شيرخواران ناشنواي كمتر از يكسال را براي معالجه به پزشكان ارجاع دهند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: در صورتي كه كودك ناشنواي كمتر از يكسال با كشت حلزون درمان شود، مي تواند همانند افراد سالم و عادي به مدرسه برود اما اگر شناسايي و درمان اين بيماري حتي يكسال به تاخير افتد اين فرد نياز به آموزش هاي فراوان تربيت شنيداري و گفتاردرماني دارد تا در سنين مدرسه از حس شنوايي كافي برخوردار باشد.
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي، سالانه سه تا پنج هزار نفر به آمار مبتلايان به كم شنوايي در كشور افزوده مي شود.
در ايران از هر يك هزار تولد 2.7 مورد ابتلا به كم شنوايي گزارش مي شود كه اين آمار در گروه سني بالاتر به دليل شرايط محيطي نظير فعاليت در وضعيت با سروصداي شديد، مصرف برخي داروها، عفونت هاي مزمن گوش و ضربه به سر و گوش افزايش مي يابد.
آمار شناسايي مبتلايان به كم شنوايي در كشور نسبت به سال هاي گذشته رو به رشد بوده كه آغاز طرح غربالگري و بهبود روش هاي تشخيصي از دلايل افزايش اين بيماري در كشور است .
تاكنون با همكاري سازمان بهزيستي و بيمارستان‌ هاي وزارت بهداشت، غربالگري ناشنوايي نوزادان انجام مي ‌شود اما ميزان پوشش اين غربالگري طي يك دهه گذشته از 64 درصد فراتر نرفته است.
با انعقاد تفاهمنامه ‌اي بين سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، قرار است از سال 1396 با يك پوشش كامل، همه متولدان تحت غربالگري قرار گيرند.
غربالگري شنوايي نوزادان سال 84 در كشور شروع شد و در راستاي اجراي اين طرح، طي حدود يك دهه، نزديك به 18 هزار نوزاد، ناشنوا تشخيص داده شدند و در زمان حاضر نيز اين شمار ، تحت خدمات تشخيصي و درماني قرار گرفته‌ اند.
علمي ** 1201 **1027**خبرنگار: عبدالكريم جبارپور*انتشار: جواد دهقاني
۰ نفر