پای لوازم خانگی به همكاری های بین المللی بعد از برجام باز شد

تهران - ایرنا - بعد از گسترش همكاری های بین المللی در برخی زمینه ها مانند خرید هواپیمای نو و صنعت خودرو، با امضای قرارداد گروه صنعتی بوتان و شركت بوش آلمان پای لوازم خانگی نیز به همكاری های بین المللی بعد از برجام باز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیش از 13 ماه از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و توافق بین المللی ایران و كشورهای گروه 1+5 می گذرد؛ در این مدت، اگرچه هنوز برخی انتظارات به طور كامل برآورده نشده است، اما در زمینه هایی مانند صادرات نفت، خرید هواپیمای نو و همكاری های خودرویی، نتایج خود را نشان داده است.
امروز به این فهرست می توان همكاری ها در زمینه تولید لوازم خانگی را نیز افزود؛ صنعتی كه به شدت نیازمند بروز شدن و فناوری های نوین است تا بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا كند.
در نخستین روزهای اسفندماه، گروه صنعتی بوتان با شركت بوش آلمان قرارداد همكاری امضا كرد؛ قراردادی كه بر مبنای آن برخی محصولات شركت بوش در ایران تولید و به بازار عرضه می شود.
شاهین خلیلی رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بوتان در آیینی كه به مناسبت امضای این قرارداد همكاری، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، به سابقه حضور شركت بوش آلمان در ایران پرداخت و گفت: این شركت 93 سال پیش نخستین دفتر فروش خود را در ایران تاسیس كرد و در سال 1358 با امضای یادداشت تفاهمی با شركت دیزل الكتریك ایران، همكاری خود را با شركت های ایرانی گسترش داد.
وی اضافه كرد: این شركت آلمانی در سال 1971 میلادی با یك شركت ایرانی در تولید قطعات خودرو (شمع) كار خود را از حوزه لوازم خانگی به حوزه قطعه سازی خودرو گسترش داد.
خلیلی یكی از اهداف امضای قرارداد با شركت بوش را پویا شدن تولید در كشور عنوان كرد و گفت: این شركت آلمانی سالانه 10 درصد از درآمد فروش خود را در بخش تحقیق و توسعه هزینه می كند؛ بنابراین همكاری با این شركت می تواند در به روز شدن صنایع ایران تاثیر گذار باشد.
به گزارش ایرنا، شركت بوش آلمان 131 سال پیش توسط روبرت بوش آغاز بكار كرد و اكنون با 390 هزار نفر پرسنل، سالانه 70 میلیارد یورو محصول خود را به 150 كشور جهان صادر می كند.
مجید شایان مهر مدیر بازاریابی محصول گروه صنعتی بوتان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا به تشریح جزئیات این قرارداد پرداخت و گفت: بر اساس این قرارداد، سه محصول پكیج شوفاژ دیواری 24، 28 و 35 كیلووات در ایران تولید و عرضه می شود.
وی با تاكید بر اینكه این سه مدل برای شروع انتخاب شده و در ادامه میسر به یقین این تعداد افزایش پیدا می كند، گفت: این محصولات از مدل های به روز است كه اكنون در اروپا تولید و عرضه می شود و با امضای این قرارداد، تولید آنها از نیمه نخست سال آینده در ایران آغاز می شود.
شایان مهر در پاسخ به این پرسش كه آیا این محصولات قرار است فقط در ایران عرضه شود یا برنامه صادراتی نیز برای آن دیده شده است؟ گفت: در گام نخست قرار است تولیدات این همكاری به بازار داخلی ایران عرضه شود ولی از آنجا كه مقرر شده همكاری ها بلندمدت باشد، تولید برای صادرات محصولات نیز در سال های آینده امكانپذیر است.
وی با اشاره به اشتغال زایی این قرارداد، گفت: بر اساس قرارداد امضا شده، خط تولید جدیدی در كارخانه بوتان مستقر در شهرستان ساوه احداث خواهد شد و با راه اندازی آن، نیروهای جدید استخدام خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینكه در مورد تعداد اشتغال زایی و تعداد تولید سالانه این همكاری هنوز برآورد دقیق نشده است، ارزش قرارداد را از بخش های محرمانه قرارداد عنوان و از اعلام آن خودداری كرد.
شایان مهر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینكه آیا تولید و عرضه پكیج با برند بوش به برند داخلی لطمه نمی زند؟ گفت: همواره 10 درصد از كالاهای لوكس در این زمینه از خارج از كشور تامین می شد كه با راه اندازی این خط، این میزان نیز از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.
وی تاكید كرد: نه تنها حجم تولید برند داخلی كاهش نمی یابد، بلكه این همكاری به افزایش تولید برند داخلی نیز كمك می كند. بنابر این قرار نیست برند بوش جایگزین برند بوتان شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش اجرایی شدن برجام اشاره كرد و گفت: هم اكنون شرایط نسبت به دو سه سال گذشته برای همكاری های بین المللی بهتر شده است؛ گشایش هایی ایجاد شده و ارتباطات تسهیل پیدا كرده است.
اقتصام**9189**2025**خبرنگار: اسماعیل داودی**انتشار: لیلا جودی

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر