۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82447858
T T
۰ نفر
در هر هزار تولد در ايران، 3 مورد كم شنوايي

تهران- ايرنا- رئيس انجمن علمي شنوايي شناسي ايران گفت: طبق آمارهاي موجود به طور متوسط از هر هزار نوزادي كه در ايران متولد مي شود، سه نوزاد مبتلا به كم شنوايي است و در برخي از استان ها اين رقم تا هشت نوزاد هم مي رسد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر بهرام جلالي روز سه شنبه در نشستي با خبرنگاران اظهار كرد: علت 25 درصد كم شنوايي ها عوامل محيطي و عفونت ها است، 50 درصد عوامل ژنتيكي و 25 درصد نيز علت ناشناخته دارند.
رييس انجمن علمي شنوايي شناسي با اشاره به 360 ميليون كم شنوا در جهان گفت: 32 ميليون از اين ناشنوايان زير 15 سال هستند و با توجه به روش هاي ناموفق ارزيابي و غربالگري شنوايي در ايران، تنها 520 هزار ناشنوا در آمارها ثبت شده است كه بدون شك آمار واقعي بيشتر است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهار كرد: كم شنوايي جهات مختلفي دارد و مشكلات بخش هاي گوش مياني، دروني و عصب مي توانند براي فرد مشكل شنوايي ايجاد كنند، همچنين كم شنوايي هاي عميق مربوط به ضايعات گوش مياني و عصب است كه ممكن است به علت مادرزادي اين بخش ها شكل نگرفته باشد و هر چه مشكل داخل تر باشد، علم امروز نمي تواند كاري انجام دهد اما در بخش حلزون مي توان با كاشت حلزون و وسايل كمك شنوايي تا حد زيادي شنوايي را ترميم كرد.
وي ضمن اشاره به ضرورت استفاده از وسايل كمك شنوايي در سنين پايين به نقش وزارتخانه ها براي تعاملات درون گروهي در طرح هاي غربالگري تاكيد كرد و گفت: اگر بتوانيم در راستاي اين طرح ها، غربالگري را به طور موثر انجام دهيم و نوزادان ناشنوا و كم شنوا را شناسايي دقيق كنيم، مي توانيم به موفقيت درمان در سنين پايين اميدوار باشيم.
علمي**9031**
خبرنگار: عادل پازيار* انتشار:زهره محتشمي پور
۰ نفر