۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82444049
T T
۰ نفر
معاون سازمان بهزیستی: خدمات توانبخشی  معلولان به مناطق محروم شهری گسترش می یابد

بوشهر- ایرنا- معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: با پوشش 100 درصدی معلولان روستایی در سالهای 94 و 95، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه كه تاكنون فقط در روستاها ارائه می شد، براساس برنامه ریزی ها در سال آینده، به معلولان مناطق محروم شهری نیز ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد روز شنبه درحاشیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر معلولان استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از 20 سال گذشته تاكنون در روستاها و مناطق محروم كشور با همكاری بهزیستی، نظام خدمات بهداشت اولیه، دهیاری ها، وزارت كشور و تسهیل گران خدمات، در دست اجراست.
وی اضافه كرد: در سال 94 و 95 با پوشش 420 و430 هزار معلول روستایی به پوشش 100 درصدی در بخش توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی رسیدیم.
نحوی نژاد اظهار كرد: برای اجرای توانبخشی مبتنی برجامعه در مناطق محروم در حاشیه شهرها از شهرداریها، اداره های تعاون، كار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و تشكل های غیردولتی استفاده می شود.
وی در باره شناسایی جامعه هدف با انتقاد از مركز آمار ایران گفت: شناسایی معلولان و خانواده های آنان درآمارگیری نفوس و مسكن سالهای 65، 75، 85 و 90 انجام می شد اما درآمارگیری سال 95 با وجود مصوبه شهریور 94 دولت و الزام برای گرفتن اطلاعات و آمار معلولان ولی به دلیل نبود بودجه این كارانجام نشد.
وی تاكید كرد: این انتقاد بزرگی است كه به سازمان آمار كشور در زمینه گرفتن اطلاعات و آمار معلولان وارد است.
نحوی نژاد، اجباری شدن مشاوره های ژنتیك قبل از ازدواج را بویژه برای افرادی كه سابقه معلولیت در خانواده و یا ازدواج فامیلی دارند از برنامه های ششم توسعه عنوان كرد.
وی با تاكید بر اهمیت مداخله به هنگام در زمانی كه عارضه ایجاد شده و یا در حال اتفاق است گفت: درهمین ارتباط برای مراكز توانبخشی و سازمانهای غیردولتی مرتبط شرایطی فراهم می شود كه بتوانند در كنار دولت این مداخله ها را انجام دهند.
نحوی نژاد افزود: توانمندسازی معلولان در مدت 2 سال گذشته با ارائه برنامه های آموزشی برای ایجاد امكان زندگی مستقل از مهمترین برنامه های معاونت توانبخشی بهزیستی است.
وی یادآورشد: این برنامه درگروه های ناشنوایان، نابینایا، ضایعه نخاعی و سالمندان اجرا شده و سال آینده با انسجام بیشتری اجرا می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی كشور درباره اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان گفت: این اصلاحیه یك بار در مجلس تصویب شده و دارای چند نكته مثبت از جمله ایجاد شغل برای معلول است.
نحوی نژاد اظهار كرد: با توجه به اینكه سطح سواد و تحصیلات مرتبط در رشته های صنعتی و پزشكی در معلولان كم است و بیشتر در رشته های اجتماعی و علوم انسانی مشغول به تحصیل می شوند این امر باعث می شود از سهمیه های استخدامی بهره لازم برده نشود.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه تسهیلات مصوب برای معلولان از طریق بانكها با سختی به دست آنها می رسد برهمین اساس در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان پیشنهاد ایجاد صندوق فرصتهای شغلی ارائه شده است.
نحوی نژاد افزود: با راه اندازی صندوق فرصتهای شغلی وجوه اداره شده، ذخایر ارزی و مسائل دیگر در این صندوق مدیریت می شود.
وی یادآور شد: همچنین صندوق فرصتهای شغلی بهزیستی علاوه بر سرمایه گذاری برای اشتغال و خود نیزعامل پرداخت وام و ایجاد كاربرای جامعه هدف می شود.
وی بیان كرد: علاوه براین در 2 سال گذشته در قالب تفاهم نامه با كشورهای اروپایی بحث اشتغال حمایت شده در كشور دنبال شده است.
وی گفت: براین اساس تربیت مربی شغلی به صورت رسمی و علمی تر از بحث استاد شاگردی در مركزهای تربیت مربی انجام می شود و آن مربی شغلی تا زمانیكه معلول ازامكانات جامعه و كارفرماها استفاده كند همراه آن است.
وی در مورد معیشت افراد معلول جامعه اظهار كرد: با توجه به مستمری ناچیزی كه این افراد می گیرند براساس قانون جامع حمایت از معلولان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی كار برای افرادی كه دارای معلولیت شدید و فاقد شغل هستند، در نظر گرفته می شود.
نحوی نژاد افزود: در این راتباط در قانون برنامه ششم توسعه نیز مجلس شورای اسلامی تصمیم برسه برابر شدن مستمری معلولان گرفته است.
وی در باره هنردرمانی گفت: تا چند سال گذشته این جشنواره ها به صورت پراكنده اجرا می شد ولی امروز به شكل جامع تر اجرا می شود.
نحوی نژاد افزود: با توجه به پتانسیل قوی استان بوشهر در بخش تئاتر، این استان بعنوان قطب فرهنگی و هنری جنوب كشور معرفی می شود.
وی در باره اوتیسم گفت: امروز اوتیسم بخش چالش برانگیزجامعه است و سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش به تنهایی امكان حمایت از این بیماران را ندارند.
نحوی نژاد با اشاره به نیاز حمایت دارو، درمان و مراقبتهای پزشكی از بیماران اوتیسم بیان كرد: در زمان حاضر در كشور در ارتباط با بیماران اوتیسم با بن بست روبرو هستیم.
وی یادآور شد: در این شرایط تعداد بیماران اوتیسم مشخص نیست و این امكانات چند بخشی نیز در كشور انجام نمی شود.
نحوی نژاد با اشاره به اجرای طرح غربالگری اوتیسم در كشور افزود: در زمان حاضر سه هزار بیمار اوتیسم زیر پوشش بهزیستی هستند و خدمات پیش از دبستان به آنها ارائه می شود.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 85درصد كودكان 3 تا 6 سال زیر پوشش غربالگری بینایی سنجی، 80درصد غربالگری شنوایی و غربالگری اوتیسم و عارضه شناختی در سالمندان قرار گرفتند.
نحوی نژاد افزود: در زمان حاضر یك میلیون و300 هزار معلول و 100 هزار بیمار روانی مزمن در كشور زیرپوشش بهزیستی قرار دارند كه بیشتر آنها معلول جسمی حركتی هستند.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
۰ نفر