كاهش مجازات جرائم مرتبط با مواد مخدر موجب تجری مجرمان می شود

تهران - ایرنا - رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی اعلام كرد: تصویب كاهش مجازات اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدر، سبب تجری مجرمان می شود.

سردار محمد مسعود زاهدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در باره موافقت كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با ماده واحده طرح الحاق یك ماده به قانون مجازات مبارزه با موادمخدر مبنی بر كاهش مجازات اعدام، افزود: پلیس مجری قانون است و به عنوان پلیس هر آنچه در مجلس شورای اسلامی و مراجع قانونگذاری كشور تصویب شود، اجرا می كند.
وی تصریح كرد: اما زیرساخت هایی كه در صورت حذف اعدام از قوانین جاری كشور باید ایجاد شود تا مجرمانی كه در حوزه قاچاق مواد مخدر فعالیت می كنند و مورد پیگرد قرار گیرند، در كشور فراهم نیست به همین دلیل برداشتن قانون مجازات اعدام، موجب تسری و تجری مجرمان این حوزه می شود، امروز با فردی كه جرم حمل مواد مخدر داشته و از طرفی قانون اعدام هم نسبت به او اجرا نمی شود، چه رفتاری باید كرد، آیا می خواهند او را برای مدتی در زندان نگه داشته و بعد از مدتی عفو خورده و بیاید بیرون یا از داخل زندان شبكه قاچاق را هدایت كند؟
سردار زاهدیان گفت: این قانون باید در صورتی حذف شود كه بازدارندگی ایجاد شود، اما سووال این است كه در بازدارندگی چه زیرساختی برای نگهداری این افراد فراهم كرده ایم؟ در حالی كه قرار بود ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر یعنی ایجاد اردوگاه هایی با شرایط سخت برای نگهداری مجرمان و محكومین مواد مخدر ایجاد شود تا وجود این اردوگاه ها بازدارندگی برای پیشگیری از گرایش افراد تبهكار به سمت قاچاق مواد مخدر ایجاد كند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اضافه كرد: این در حالی است كه اكنون محكومان این حوزه در شرایط خوب در زندان ها نگهداری می شوند و هزینه ای نیز برای كشور دارند، از سوی دیگر معضلات و مشكلاتی در زندان در حوزه قاچاق مواد مخدر ایجاد كرده اند.
سردار زاهدیان تاكید كرد: اگر قرار باشد قانون حذف اعدام ساری و جاری شود باید همه این موارد دیده شود، چه اشكالی دارد كه زندانیان مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر كه برای جامعه خطر ایجاد كرده اند، هروئین را به داخل كشور و شهرها وارد كرده اند، زندگی و خانواده ها را متلاشی كرده اند، در شرایط ویژه ای نگهداری شوند، به همین دلیل در كنار حذف مجازات اعدام باید حتما سخت گیری دیگری جایگزین شود كه بازدارندگی داشته باشد.
وی اضافه كرد: از سوی دیگر برخی اعلام كرده اند كه قانون اعدام در این حوزه بازدارنده نبوده در حالی كه این طور نیست تاكنون در جایی كه احكام صادره به موقع اجرا شده و قوه قضائیه حكم صادره را اجرا كرده است، به شدت بازدارنده بوده اما در عین حال در برخی استان ها اعمال ملاحظات سبب شده تا اثربخشی نداشته باشد.
وی گفت: چرا باید حكم فردی كه با یك تن هروئین دستگیر شده و عامدانه و عاقلانه این جرم را مرتكب شده است، پنج سال اجرا نشود و وكلا دنبال این مساله باشند كه خلوص مواد مخدر بالا یا پایین بوده ، كسی كه هروئین می فروشد دیگر فرقی نمی كند كه 50 درصد یا 100 درصد خلوص داشته باشد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: چنانچه قانون حذف اعدام جرائم مرتبط به مواد مخدر با در نظر گرفتن تمام شرایط لازم، اجرا نشود، مطمئنا در حوزه های اجتماعی در آینده شاهد اثرات خوبی نخواهیم بود، وقتی فرد بیم نداشته باشد كه مجازات قاچاق اعدام نیست، شاهد مشكلاتی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینكه باید جرم با مجازات هماهنگی داشته باشد، گفت: بسیاری از قاچاقچیان معتاد نیستند و حتی یك نخ سیگار هم استعمال نمی كنند، براین اساس چطور می شود با كسی كه سبب نابسامانی در جامعه شده، جوانان را به كام اعتیاد، نیستی و نابودی سوق داده و خانواده ها را متلاشی كرده ، مجازاتی هم سنگ آن اجرا نشود، چطور می شود در برابر خیانتی كه به جامعه روا داشته ، برخوردی نداشته باشیم براین اساس لازم و ضروری است كه بین جرم و مجازات هماهنگی وجود داشته باشد.
اجتمام9105**1569
خبرنگار:معصومه نیكنام ** انتشار علی حبیبی

برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej