۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۵۵
کد خبر: 82422619
T T
۰ نفر

واكنش شرقی به ستیزه جویی ترامپ با ایران

۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۵۵
کد خبر: 82422619
واكنش شرقی به ستیزه جویی ترامپ با ایران

تهران- ایرنا- ورود به عرصه تقابل با جمهوری اسلامی ایران از جمله شعارهای انتخاباتی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا بود كه 2 هفته پس از راهیابی به كاخ سفید با وضع تحریم های تازه علیه تهران تا حدی جنبه عملی یافت؛ تصمیمی كه افزون بر واكنش رسمی ایران، انتقاد شدید مقام های مسكو و پكن را به دنبال داشت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری، دولت جمهوریخواه ترامپ 2 هفته پس از در دست گرفتن اداره اجرایی آمریكا تحریم هایی را علیه ایران وضع كرد. بنابر اعلان وزارت خزانه داری آمریكا، تحریم های تازه ضد ایرانیِ 15 بهمن ماه به بهانه آزمایش موشكی اخیر ایران و آنچه واشنگتن حمایت تهران از گروه های تروریستی منطقه (حزب الله لبنان) خوانده وضع شده است.
وزارت خزانه داری آمریكا در حكم تازه خود 12 شركت و نهاد و 13 فرد را تحریم كرده است. 2 روز پیش از اعمال این تحریم‌ها واشنگتن اعلام كرده بود كه به دلیل انجام آزمایش موشكی، ایران را تحت‎نظر دارد. افرادی كه در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند، نمی‌توانند به چرخه و نظام مالی آمریكا دسترسی یابند یا با شركت‎های این كشور معامله كنند.
مقام های كاخ سفید مدعی شدند آزمایش موشكی ایران را نقض آشكار توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت و سیاست های خاورمیانه ای تهران را عامل ناامنی و بی ثباتی منطقه خواندند. این اقدامات و اظهارات، واكنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت، از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعاهای واشنگتن، اظهارات ضد ایرانی اخیر ترامپ و دیگر مقام های آمریكایی را ضد و نقیض، غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید‎‏آمیز خواند كه تعجب آور و دارای اهمیت چندانی نیست.
افزون بر واكنش های تهران، مقام های روسیه و چین نیز با انتقاد از مواضع دولت ترامپ در قبال ایران خواست و امیدواری خود را در زمینه تصحیح این رویكردها اعلام داشتند.

** روسیه و مخالفت جدی با ادعاهای ضدایرانی واشنگتن
تازه ترین واكنش به ادعاهای تازه مقام های واشنگتن مبنی بر نقض توافق هسته ای و قطعنامه شورای امنیت با آزمایش موشكی ایران مربوط به اظهارات نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد است.
«ویتالی چوركین» امروز (چهارشنبه )در گفت وگو با «راشاتودی» تصریح كرد ایران با آزمایش های موشكی، قطعنامه های شورای امنیت را نقض نكرده است.
به گفته وی برخی موضع گیری ها و اظهارات طرف آمریكایی درباره ایران، تحت تاثیر احساسات انجام گرفته و متاثر از سیاست منطقی و واقعیت های صرف نبوده است.
چوركین با اظهار حیرت از ادعاهای مطرح شده اظهار كرد: در قطعنامه های شورای امنیت از ایران فقط خواسته شده است تا موشك های بالستیك قادر به حمل كلاهك هسته ای را آزمایش نكند اما هیچ نوع ممنوعیتی اعمال نشده است از این رو باید قبل از اینكه اتهامی وارد شود، ادعا در مورد نقض قطعنامه اثبات شود.
به گفته وی می توان امید داشت تنش های جدید میان كاخ سفید و ایران و چین به مجادلات بین المللی جدی منجر نشود.
در همین ارتباط، «سرگئی ریابكوف» معاون وزارت امور خارجه روسیه 2 روز پیش در گفت وگو با خبرنگاران با تاسف آور خواندن تحریم های آمریكا، بر ادعای تناقض آزمایش موشكی با سند توافق هسته ای خط بطلان كشید و گفت: روی این واقعیت اصرار داریم كه تحریم ابزار قابل قبول و مناسبی برای حل مسائل مختلف نیست. در حال حاضر توجه جامعه جهانی به روند و چگونگی اجرای برجام متمركز شده است و در این عرصه مساله و مشكل خاصی نمی بینیم.
ریابكوف افزود: آزمایش های موشكی ناقض برجام و قطعنامه 2231 پیامد توافق هسته ای با ایران نیست. این موضع را نیز به طرف آمریكایی اعلام كردیم. امیدواریم مطالعه و تعبیر دقیق مفاد برجام و قطعنامه برای تعیین سیاست واشنگتن مورد توجه مقام های آمریكایی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به گزارش ها و مطالبی كه در برخی رسانه های آمریكایی چون «وال استریت ژورنال» منتشر شده، این روزنامه را به تلاش برای مسموم سازی روابط تهران و مسكو متهم كرد.
این روزنامه چند روز پیش به نقل از یك منبع آگاه نوشته بود، ترامپ به دنبال راهی برای شكستن پیوندها و همكاری های سیاسی و نظامی بین ایران و روسیه است و با توجیه حل بحران سوریه و مقابله با تروریست های داعش می كوشد ناهمگونی اهدافش برای نزدیكی با روسیه و مهار ایران را از بین ببرد.
افزون بر این مقام های روس، «لئونید اسكوتسكی» رییس كمیته امور بین الملل دومای دولتی نیز در گفت وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه تصریح كرد تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران اقدامی غیرسازنده در مسیر اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران با 1+5 است.
به گفته اسكوتسكی این تصمیم دولت آمریكا با توجه به شعارهای و وعده های انتخاباتی تا حدی قابل پیش بینی بود.
در این ارتباط، «ویكتور اوزروف» رییس كمیته امور دفاعی و امنیتی شورای امنیت مجلس علیای روسیه نیز به خبرگزاری «اسپوتنیك» روسیه گفته است كه تصمیم آمریكا برای گسترش تحریم ها علیه ایران بدون توجه به خواست و نظر جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد، اقدامی خودسرانه و مستبدانه است. وی این تصمیم را نشانه تشدید بیماری دولت تازه آمریكا دانست.
«میخائیل یولیانوف» رییس اداره منع گسترش و كنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه نیز در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیك در مورد پیامدهای خروج ایران از توافق هسته ای در صورت ادامه مواضع و اقدامات ضدایرانی ترامپ، این رخداد را شكست بزرگی برای جامعه بین الملل توصیف كرد.
واكنش عالی رتبه ترین مقام مسكو درباره تحریم های تازه آمریكا در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ونزوئلایی اش ابراز شد.
لاوروف با اشاره به نقش انكارناپذیر ایران در مبارزه با تروریسم و در پاسخ به ادعاهای بی پایه آمریكا تصریح كرد: دولت ایران باید بخشی از هرائتلافی باشد كه قرار است با داعش مبارزه كند.
همزمان «دیمیتری پسكوف» سخنگوی كاخ كرملین هم با اشاره به روابط نزدیك تهران و مسكو در زمینه های گوناگون، وجود تفاوت دیدگاه میان آمریكا و روسیه را برجسته ساخت و آشكارا اعلام كرد با نظرات ترامپ در مورد ایران مخالف است.

** اعتراض چین به تحریم های تازه آمریكا علیه ایران
مقام های پكن به رغم مواضع ضد چینی ترامپ تاكنون مواضعی محتاطانه را در قبال این مواضع اتخاذ كرده اند. در همین ارتباط، پس از اعلام تماس مشاوران ترامپ با مقام های تایوان و انتقاد وی از سیاست های ارزی، تجاری و همكاری های پكن با دولت كره شمالی، دولت چین پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام كرد كه فعلا با وی رفتاری محتاطانه خواهد داشت.
پس از صدور فرمان جنجالی ترامپ برای جلوگیری از ورود شهروندان هفت كشور اسلامی (ایران، عراق، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن) به آمریكا مقام های چینی در چارچوب انتقادی ملایم اعلام كردند: سیاست مهاجرت یك حق حاكمیتی است ولی نگرانی های منطقی در این خصوص باید مد نظر قرار گیرد.
وضع تحریم های تازه از سوی آمریكا علیه ایران اما سبب طرح انتقادهایی جدی از سوی پكن شد به ویژه اینكه در فهرست تحریم‌های تازه آمریكا نام 2 شركت و سه شخص چینی درج شده است.
در واكنش به این تصمیم «لو كانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاكید بر مخالفت همیشگی این كشور با اعمال تحریم های یكجانبه اعلام كرد: پكن مراتب اعتراض خود را به واشنگتن اعلام كرده است. اعمال چنین تحریم‎هایی به خصوص هنگامی كه موجب آسیب رساندن به منافع یك طرف ثالث می‎شود، كمكی به افزایش اعتماد متقابل نخواهد كرد.
در همین زمینه روزنامه «شینهوا» در تحلیل پیامدهای تصمیم تازه كاخ سفید نوشت، این تصمیم هر چند تاثیر ناچیزی بر ایران خواهد گذاشت اما منجر به گشایش فصل تازه ای از هماوردی میان تهران و واشنگتن خواهد شد.
پژوهشم**9279**1601**خبرنگار: سیدمحمد موسی كاظمی**انتشاردهنده: شهناز حسنی