۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82419791
T T
۰ نفر
رشد 12 برابری تولیدات كشاورزی با توسعه گلخانه ها

تهران - ایرنا - معاون فنی و اجرایی شركت شهرك های كشاورزی از رشد 12 برابری تولیدات كشاورزی در كشور در صورت توسعه گلخانه ها خبر داد و گفت: با توجه به مشكل كم آبی در كشور، توسعه كشت گلخانه ای امروز یك ضرورت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدرحمت الله پریچهر» روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری، مساحت كل گلخانه های كشور را 10 هزار هكتار اعلام كرد.
وی تصریح كرد: كارایی گلخانه ها به گونه ای است كه علاوه بر كاهش 10 برابری مصرف آب، تولیدات آن نسبت به كشت فضای باز بین 10 تا 12 برابر افزایش دارد.
وی اظهار داشت: برای نمونه متوسط تولید كشت گوجه فرنگی در فضای آزاد در هر هكتار 35 تن است درحالی كه در فضای گلخانه ای این میزان در هر هكتار به 350 تن می رسد كه رشد 10 برابری را نشان می دهد.
معاون امور فنی و اجرایی شركت شهرك های گلخانه ای افزود: در بحث آب نیز هر كیلوگرم گوجه فرنگی 400 لیتر آب مصرف می كند كه این میزان مصرف در گلخانه ها برای تولید هركیلوگرم 40 لیتر بوده و بیانگر كاهش 10 برابری مصرف آب است.

** واگذاری 650 هكتار شهرك و مجتمع گلخانه ای
معاون فنی و اجرایی شركت شهرك های كشاورزی گفت: از ابتدای امسال تاكنون 650 هكتار شهرك و مجتمع گلخانه ای به متقاضیان واگذار شده است و تلاش داریم این رقم را تا پایان سال به هزار هكتار برسانیم.
وی اظهار داشت: متقاضیان می توانند در فرآیند واگذاری ابتدا ٣٠ درصد مبلغ زیرساخت ها را به شكل نقدی پرداخت كنند و 70 درصد باقی مانده به صورت اقساطی هر 6 ماه یكبار و ظرف مدت سه سال پرداخت می شود.

** ایجاد بیش از 16 هزار هكتار گلخانه تا پایان برنامه ششم
پریچهر یكی از اولویت های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش كشاورزی را توسعه فضایی گلخانه ای شهركی و مجتمعی دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه، توسعه سطح گلخانه ها به ۱۶ هزار و ۷۰۰ هكتار هدف گذاری شده است.
به گفته این مقام مسئول، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده كه حدود ۴۰ درصد تولیدات گلخانه ای در بستر شهرك های كشاورزی و مجتمع های مربوطه تولید شود.
وی افزود: با توجه به محدودیت های منابع آبی كشور قرار است برای صرفه جویی در این بخش حدود ۴۰۰ هزار هكتار محصولات زراعی از جمله سبزی و صیفی كه در فضای آزاد كشت می شود، تحت كشت گلخانه ای قرار بگیرد به طوری كه این محصولات در هر هكتار بین ۱۲ تا ۱۶ هزار متر مربع آب مصرف می كنند.

** هر هكتار گلخانه هیدروپنیك بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
معاون شركت های كشاورزی اضافه كرد: اكنون برای احداث هر هكتار گلخانه خاك كشت، به طور متوسط 10 میلیارد ریال (یك میلیارد تومان) و برای گلخانه های هیدروپنیك یا آبكشت (كشت بدون خاك) با ارتفاع 5.5 متر حدود 15 میلیارد ریال (یك میلیارد و 500 میلیون تومان) اعتبار نیاز است.
پریچهر افزود: وزارت جهاد كشاورزی، ردیف مستقل اعتباری برای این كار در نظر گرفته ضمن اینكه اولویت این وزارتخانه در اعطای تسهیلات برای توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس است.
این مقام مسئول در شركت شهرك های كشاورزی افزود: براساس دستورالعمل دولت، 80 درصد این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد از آورده اشخاص است.

** تولیدات گلخانه ای قابلیت صادرات دارد
معاون فنی و اجرایی شركت شهرك های كشاورزی وزارت جهادكشاورزی با بیان اینكه تولیدات گلخانه ای درجه یك بوده و دارای قابلیت صادراتی است، گفت: در تولید محصولات گلخانه ای از بذرهای هیبرید با پتانسیل تولید بالا استفاده می شود كه علاوه بر تامین تولیدات مورد نیاز داخل بخشی از محصولات صادر می شود.

** برنامه ایجاد 10 شهرك شیلاتی در سواحل شمالی و جنوبی كشور
این مقام مسئول تصریح كرد: اكنون مطالعات فنی ایجاد 10 شهرك شیلاتی در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر برای پرورش انواع آبزیان و میگو در قفس در حال انجام است و در این زمینه تفاهم نامه هایی با سازمان شیلات ایران و موسسه جهاد نصر منعقد شده است.
پریچهر اضافه كرد: در بحث دامپروری نیز ظرفیت های بالایی داریم و شرایط متناسب است به همین دلیل ما به این حوزه ورود نكرده ایم مگر در شرایطی كه نیاز باشد دامداری ها به خارج از بافت شهری منتقل شوند.

** وجود 605 مجتمع و شهرك كشاورزی در كشور
پریچهر گفت كه 605 مجتمع و شهرك های كشاورزی در كشور وجود دارد كه حدود 180 مورد آن گلخانه است.
وی یادآور شد كه شركت شهرك های كشاورزی تكمیل و بهره برداری 70 گلخانه را در دستور كار قرار داده كه كار مقاوم سازی آنها به پایان رسیده است.
معاون شركت شهرك های كشاورزی با تاكید بر اینكه مناطق مستعد ۱۵ استان كشور برای ایجاد شهرك های گلخانه ای معرفی شده است، افزود: ایجاد شهرك های گلخانه ای با جدیت دنبال می شود به شكلی كه مالكان اراضی بزرگ (دارای آب و زمین كافی) نیز بخشی از اراضی خود را برای ایجاد مجتمع های گلخانه ای اختصاص داده اند.
به گفته وی، قطعات اراضی پنج هكتاری گلخانه ای تحت عنوان مجتمع و قطعات 10 هكتاری شهرك كشاورزی اطلاق می شود.
اقتصام**٩١٨٦**2025** خبرنگار: هما همت خواه** انتشار: لیلا جودی
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر