۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82417994
T T
۰ نفر
با حضور ورزشكاران كره شمالی در بازیهای آسیایی زمستانی موافقت شد

پكن - ایرنا - ژاپن اعلام كرد كه با حضور ورزشكاران كره شمالی در بازیهای آسیایی زمستانی در این كشور موافق است و آنان می توانند ضمن شركت در این رویداد مهم ورزشی با ورزشكاران سایر كشورها به رقابت بپردازند.

به گزارش ایرنا، بر اساس مقرراتی كه دولت ژاپن پیشتر تنظیم كرده سفر تمامی اتباع كره شمالی به این كشور ممنوع است اما لغو این محدودیت برای ورزشكاران كره ای و قائل شدن استثنائاتی برای آنان در نوع خود جالب توجه می باشد.
هشتمین دوره بازی های آسیایی زمستانی ژاپن در روزهای اول تا هشتم اسفند ماه سالجاری به میزبانی ژاپن و در منطقه «ساپورو» این كشور برگزار می شود.
برگزاری بازی های آسیایی زمستانی اولین بار از سوی كمیته المپیك ژاپن پیشنهاد شد و نخستین دوره آن نیز در سال ۱۹۸۶ در همین شهر برگزار شده بود.
خبرگزاری كیودو هم روز دوشنبه گزارش كرده است كه اصولا سفر شهروندان كره شمالی به ژاپن ممنوع است اما در باره تبادلات ورزشی موضوع فرق می كند.
فوریه سال گذشته (بهمن - اسفند) ژاپن با سفر تیم فوتبال زنان كره شمالی به این كشور برای شركت در مسابقات تعیین سهمیه المپیك نیز موافقت كرده بود.
تدابیر بازدارنده سفر شهروندان كره شمالی به ژاپن بخشی از تحریم های این كشور به دنبال آزمایش های موشكی بالستیك و تسلیحاتی پیونگ یانگ است.
دولت ژاپن از همه همراهان ورزشكاران كره شمالی خواسته است اسناد و مدارك متقنی ارایه كنند كه تایید كند آنها ارتباطی با ارتش و حزب حاكم كارگر كره شمالی ندارند.
كیودو به نقل از منابع مطلع از وزارت خارجه ژاپن آورده است كه از دیدگاه توكیو مسایل سیاسی باید با موضوعات ورزشی جدا در نظر گرفته شود.
گزارش می افزاید: انتظار می رود بر اساس فهرستی كه كره شمالی در اختیار طرف ژاپنی قرار داده است هیاتی متشكل از ۲۰ ورزشكار و مسئول ورزشی راهی ژاپن شود.
هشتمین دوره بازی‌های آسیایی زمستانی در اصل می بایست در سال ۲۰۱۵ برگزار می‌شد اما به تصمیم شورای المپیك آسیا برگزاری این دوره بازی‌ها به یك سال پیش از بازی‌های المپیك زمستانی انتقال یافت.
بازیهای المپیك زمستانی در سال 2018 به میزبانی كره جنوبی و در شهر «پیونگ چانگ» واقع در ۱۸۰ كیلومتری شرق پایخت این كشور برگزار می شود.
گفتنی است، كمیته ملی المپیك ایران نیز طبق پیش بینی و برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است كاروانی متشكل از ۱۰ تا 20 نفر برای حضور در هشتمین دوره بازی های آسیایی زمستانی عازم ژاپن كند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی