معاون وزیركار: میانگین شكاف جنسیتی در ایران پایین تر از سطح جهانی است/ نامناسب بودن بازار كاركشور برای حضور زنان

تهران- ایرنا- معاون توسعه اشتغال و كارآفرینی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه شكاف جنسیتی در ایران پایین تر از میانگین جهانی است، گفت: رتبه ایران در شكاف جنسیتی بین 144 كشور دنیا 139 است.

شاخص شكاف جنسیتی تفاوت های میان دو جنس را در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت بررسی می كند.
'عیسی منصوری' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،افزود: ایران در برخی از زیرشاخص های جنسیتی نظیر دستیابی به امكانات آموزشی و بهداشت وضعیت بهتری نسبت به میانگین جهانی دارد.
وی ادامه داد: امتیاز ایران در زیر شاخص های یاد شده از میانگین جهانی اندكی بیشتر است و در سطح به نسبت قابل قبولی قرار دارد. به عبارتی دسترسی زنان به حوزه های آموزش و بهداشت بهتر از سایر كشورها است و سرمایه گذاری ارزشمندی در این دو حوزه صورت گرفته است.
منصوری گفت: از نظر شاخص های فرصت ها و مشاركت اقتصادی و همچنین توانمندسازی سیاسی، امتیاز ایران پایین تر از میانگین جهانی است و شكاف قابل توجهی بین زنان و مردان وجود دارد. لذا موانع در این باب باید مرتفع شود.
به گفته معاون وزیر كار، در سال 2016 میلادی نسبت دستمزد زنان به مردان در مشاغل مشابه در ایران به طور تقریب مشابه میانگین دنیا بود، اما در سایر بخش ها به ویژه زیر بخش نسبت مشاركت نیروی كار زنان به مردان با فاصله چشمگیری كمتر از متوسط كشورهای جهان است.
وی در ادامه افزود: بنابراین ضروری است موضوع حضور و مشاركت زنان در بازار كار كشور مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و به منظور كاستن از این شكاف عمیق توصیه های راهبردی و اقدام های لازم به عمل آید.
وی در مقایسه سال های 1384 تا 1395، گفت: شكاف نرخ مشاركت در ایران بین مردان و زنان فاحش است .فاصله نرخ مشاركت اقتصادی برای دو جنس در ابتدای دوره 47.7درصد و در تابستان 1395 معادل 49درصد بود. در طول دوره نرخ مشاركت زنان نسبت به مردان كمتر از یك چهارم است.
منصوری گفت: مطابق آمار، شانس زنان برای ورود به بازار كار بسیار كمتر از مردان است و در صورت ادامه چنین وضعیتی نه تنها احتمال نزدیك شدن آنها به هم بعید به نظر می رسد بلكه شكاف عمیق تر می شود. این شكاف پیامدهای منفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت.
وی به نقل از دیدگاه برخی از كارشناسان گفت: متاسفانه در ایران كم گویی متداول است و برخی از زنان كه در خانه كار و درآمد هم كسب می كنند به دلیل غیر رسمی بودن شغل، خود را شاغل اعلام نمی كنند.

**شكاف جنسیتی و نرخ بیكاری
منصوری همچنین گفت: نرخ بیكاری زنان و مردان اختلاف فاحشی دارد و در سال های 1384 تا 1395 این شكاف بیشتر شده است.
به گفته منصوری، نسبت نرخ بیكاری زنان به نرخ بیكاری مردان در سال 1384 برابر با 1.7 بوده كه در سال 1395 به 1.9درصد افزایش یافته است.
وی همچنین درباره تعداد بیكاران كفت: شاخص نسبت تعداد بیكاران زن به تعداد بیكاران مرد در سال 1384 معادل 44 درصد بوده كه در تابستان 1395 به 52 درصد رسیده است. تعداد بیكاران زن نسبت به بیكاران مرد افزایش یافته. به عبارتی شكاف جنسیتی نرخ بیكاری افزایش یافته است.
منصوری توضیح داد: همه موارد یاد شده نشان می دهد بازار كار كشور هنوز برای حضور زنان مناسب نیست. زنان در ایران به دلایل مختلفی از قبیل مسایل فرهنگی، دستمزد پایین تر نسبت به مردان، شرایط نامساعد و سخت برخی از مشاغل، فرصت های شغلی را با شرایط سخت تری احراز می كنند.
به گزارش ایرنا،شاخص جهانی جنسی یك شاخص مقایسه ای میان دو جنس است كه برای اولین بار در سال 2006 توسط انجمن جهانی اقتصاد معرفی شده است. این شاخص تفاوت های میان دو جنس را در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت بررسی می كند. اهمیت این شاخص در كنار دقت عمل بالا و اعتباری كه در میان شاخص های جهانی دارد، به دلیل كیفیت اندازه گیری آن است، یعنی اندازه گرفتن فاصله ی میان زنان و مردان در ابعاد یاد شده است.
سه نقطه قوت این شاخص این هستند كه یكم، به جای گزارش كردن سطح ها و اندازه های مربوط به ابعاد، شكاف میان سطح زنان و مردان را بررسی می كند. گزارش كردن شكاف میان زنان و مردان به جای گزارش سطح توسعه به این دلیل اهمیت دارد كه اثر میزان پیشرفته بودن جوامع مورد بررسی را خنثی می كند زیرا ممكن است در برخی كشورهای توسعه یافته شاخص های بالایی مثلا برای بهداشت زنان نسبت به كشورهای كم تر توسعه یافته مشاهده شود ولی در همین كشور شكاف بین شاخص های بهداشتی زنان و مردان بسیار بالا باشد. بنابراین محاسبه ی شكاف قدمی است بسیار مفید برای ایجاد یك دید كامل از برابری جنسی در عرصه های چهارگانه.
دوم، انجمن جهانی اقتصاد از طریق نتایج واقعی اجتماعی و با ابزارهای عینی به بررسی جامعه می پردازد. یعنی به جای استفاده از دروندادهایی كه مبتنی بر قوانین رسمی، سندهای امضا شده و قول و قرارهای دولتی است، از دروندادهای عینی و واقعی استفاده می كند. به این معنا كه مثلا ممكن است كشوری یك سند جهانی را برای مبارزه با خشونت جسمی علیه زنان امضا كرده باشد، ولی در عمل هرگز به تعهدات عملی آن پایبند نبوده باشد. شاخص انجمن جهانی اقتصاد كاری به چنین رفتارهای دولت ها ندارد و با بررسی میزان واقعی خشونت جسمی به ارزیابی جامعه می پردازد.
سوم، انجن اقتصاد جهانی بررسی میزان برابری میان زنان را به بررسی میزان توانمندسازی زنان ترجیح داده است. بدین معنا كه به جای تمركز بر زنان و رویكرد تك جنسی و مقایسه زنان در سراسر جهان با هم، رویكرد دو جنسی اتخاذ كرده و با در نظر گرفتن فاصله ی زنان و مردان، جنسیت را در مركز كار خود قرار داده است، نه زنان را.
این شاخص جهانی از چهار ستون اصلی تشكیل شده است: 1. مشاركت و فرصت های اقتصادی: مولفه هایی مانند مشاركت زنان و مردان در نیروی كار، میزان درآمدهای متوسط هر یك، درصد هریك در مشاغل رده بالا و رده پایین و ... 2. دستاوردهای آموزشی: بررسی سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی و ... 3. بهداشت و بقا: بررسی وضعیت بهداشت زنان و مردان، طول عمر و بیماری ها و ... 4. توانمندسازی سیاسی: تعداد زنان موجود در جایگاه های سیاسی رده بالا و زمان واقعی قرار گرفتن ان ها در این پست ها و ...؛ كه در هر یك از ستون های اصلی مولفه های متعددی سنجیده شده و از برآورد چهار ستون اصلی در كنار هم شاخص جهانی شكاف جنسی ساخته می شود.
شاخص جهانی شكاف جنسی عددی بین 0 و ا است. هر اندازه عدد نهایی به 0 نزدیك شود به نابرابری مطلق و هر اندازه عدد به 1 نزدیك شود به برابری مطلق نزدیك می شویم. برابری نمونه 0.5 بیان كننده شكاف عمیق بین زن و مرد است طوری كه مردان از مزایایی دو برابر زنان در ابعاد چهارگانه بهره مندند و مثلا 0.85 شاخص خوبی است چون نشان دهنده ی نزدیك شدن زنان و مردان در ابعاد مورد بررسی است.
به گزارش ایرنا؛ بازار كار ایران با مشكلات عدیده ای مواجه است كه از نبود فرصت های شغلی برای جوانان به ویژه زنان تا كمی دستمزد و نبود فرصت های شغلی برای زنان و در نهایت انبوه جمعیت فارغ التحصیل از دانشگاه های كشور كه بتدریج وارد بازار كار كشور می شوند، شامل می شود.
نیازهای بازار كار ایران هیچگونه مطابقتی با آموزش هایی كه در دانشگاه های كشور انجام می شود، ندارد .
زمانی عده ای می اندیشیدند گسترش دانشگاه های كشور می تواند ورود به بازار كار را با تاخیر مواجه كند، اما امروز پایان همان تاخیر است. در شش ماه نخست امسال فقط یك میلیون نفر وارد بازار كار كشور شده اند كه تردیدی نیست این تعداد تا پایان نیمه دوم امسال افزایش می یابد.
اقتصام**9123**1561** خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشاردهنده:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco