۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82394298
T T
۰ نفر
توسعه قطارهای حومه ای؛ راهكاری برای كاهش آلودگی هوا

تهران- ایرنا- توسعه قطارهای حومه ای در اطراف كلانشهرها و كاهش تردد خودروهای شخصی یك از مهمترین راهكارهای كاهش آلودگی شهرهای پرجمعیت و صنعتی مانند تهران است.

به گزارش ایرنا، آلودگی های ناشی از افزایش تردد وسایل نقلیه موتوری در شهرهای صنعتی مانند تهران به جایی رسیده است كه وزیر بهداشت و درمان می گوید: گویا دیگر باران و برف هم زورش به ما نمی‌رسد. وقتی ما، برنامه‌ای جامع و اساسی برای پاك كردن شهر از آلودگی‌هایی كه به دست خودمان ایجاد می‌كنیم، نداریم، از طبیعت چه انتظاری داریم؟!
این فقط بخشی از یادداشت دكتر هاشمی وزیر بهداشت است كه با با عنوان «درد مشترك، درمان مشترك» با موضوع بحران آلودگی هوا در كلانشهرها منتشر كرد.
وی در این یادداشت به شهر مكزیكوسیتی به عنوان شهری كه در دهه 1990 یكی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود، اشاره می كند كه با اجرای یك برنامه جامع به نام «proAire» توانست ظرف در 10 سال، مساله را حل و در سال 2013 جایزه پاك‌ترین شهر دنیا را از آن خود كند.
در شرایطی كه مرضِ آلودگی، همچون دردی واگیر به بیشتر شهرهای كشور رسیده و حسرت آسمان آبی و هوای پاك را بر دل مردم گذاشته است، شاید استفاده از تجربه های جهانی موفق در مهار آلودگی هوا قادر باشد اندكی از این بحران بكاهد. مكزیكوسیتی یكی از نمونه های موفق در این ارتباط است.
در این میان با در نظر گرفتن بحران آلودگی هوای كلانشهرها به عنوان مساله ای جهانی كه بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی را درگیر كرده است، می توان با بهره گیری از تجربه های موفق كشورهایی كه بر این معضل فائق آمده اند به بهبود وضعیت هوای تهران و سایر شهرهای آلوده كشور امیدوار بود.
مكزیكوسیتی یكی از نمونه های موفق و به نوعی استثنایی در مبارزه با آلودگی هواست. این شهر كه دهه ها پیش به عنوان یكی از پاك ترین شهرهای جهان شناخته می شد، در مدت كمی به شهری كه آلودگی هوا بزرگ ترین بحران ان بود تبدیل شد.
در دهه 1990 به دلیل تمركز جمعیت، صنعت، ثروت و متعاقب آن تمایل به مهاجرت به مكزیكوسیتی (به طوری كه جمعیت این شهر از سه میلیون نفر در سال 1950 به 20 میلیون نفر در 2000 میلادی رسید)، این شهر به یكی از آلوده ترین شهرهای جهان تبدیل شد.
مهم ترین سیاست های مقام های مكزیك برای مهار آلودگی هوا، كاهش استفاده از خودروهای شخصی، بهبود كیفیت خودروها، گسترش سیستم نقلیه عمومی و اصلاح كیفیت بنزین بود.
در این شهر یكی از ثمربخش ترین راهكارها در كاهش استفاده از خودروهایی كه از سوخت های فسیلی استفاده می كنند، گسترش و بهبود كیفیت سیستم نقلیه عمومی بویژه استفاده از قطارهای درون و برون شهری بود.
سیستم مترو این شهر بعد از نیویورك دومین مترو بزرگ در قاره آمریكاست. این مترو دارای 12 خط، 195 ایستگاه و نزدیك به 227 كیلومتر طول است. از میان خطوط مترو این شهر، 10 خط مجهز به لاستیك های بادی است. همچنین دولت مكزیك فناوری قطارهای نوری را وارد سیستم حمل و نقل عمومی كرده است كه افزون بر سرعت بیشتر، مصرف سوخت بسیار پایینی نیز دارند.
چنین نمونه های موفقی را می توان در شهرهایی همچون نیویورك كه روزگاری یكی از آلوده ترین شهرهای آمریكا محسوب می شد نیز شاهد بود.

** آلودگی هوا در ایران
امروز ما در كشور خود برای كاهش آلودگی هوا، باید از خود آغاز كنیم. و زمزمه كنیم كه... این درد مشترك، هرگز به طور جداگانه درمان نمی شود.
تا وقتی یك مدیریت جامع و متمركز و تصمیم‌گیر با در اختیار داشتن همه ابزارهای لازم برای مبارزه با آلودگی هوا تثبیت نشود؛ تا هنگامی كه آلودگی هوا دستاویز رقابت‌های سیاسی شود و تا وقتی اعتماد و مشاركت مردم پایه و اساس برنامه مبارزه با آلودگی هوا قرار نداشته باشد، اوضاع همین است.
در این زمینه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی از تشكیل كمیته مشترك بین نمایندگان تهران و مسئولان استانداری برای رفع مشكلات پایتخت خبر داد و گفت: مجلس دهم طرح ها و لوایح نیمه كاره مجلس نهم در بخش محیط زیست را پیگیری می كند.
به گفته «پروانه مافی» عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور، مهم‌ترین اولویت نمایندگان تهران در این دوره بحث رفع آلودگی هوا و مقابله با مشكلات حاشیه‌نشینی است.
وی افزود: برای كاهش آلودگی كلانشهری چون تهران باید تدابیر ویژه از سوی مسئولان اتخاذ شود، به طوری كه در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، جابجایی مردم از طریق قطار و مترو بیش از پیش گسترش یابد.
«قاسم میرزایی نیكو» نماینده مردم دماوند و فیروزكوه، نیز با بیان اینكه با تكمیل زیر ساخت های حمل و نقل عمومی می توان به كاهش آلودگی ها كمك كرد، عنوان كرد: تجربه بیش از یك دهه آلودگی هوا در پایتخت و سایر كلانشهرها می رساند زمان آزمون و خطا و بكارگیری راه های مقطی و فصلی برای خروج از وضعیت بحران به پایان رسیده است و باید در پی اقدامی پایدار بود.
عضو كمیسیون شوراها و امور داخل كشور اضافه كرد: یكصد نفر از نمایندگان كمیسیون های مختلف در نامه ای رسیدگی سازمان های ذیربط به مشكلات ناشی از آلودگی هوا را خواستار شدند.
میرزایی اضافه كرد: در صورتی كه مسئولان حمل ونقل عمومی بویژه راه آهن و قطارهای حومه ای بتوانند خطوط را توسعه دهند و ناوگان مورد نیاز را برای مردم حاشیه نشین تامین كنند، شاهد كاهش آلودگی در كلانشهرها خواهیم بود.
چندی پیش استاندار تهران نیز در گفت و گو با برخی رسانه ها تاكید كرد یكصد هزار خودرو فرسوده در تهران تردد می‌كند كه باید از چرخه حمل و نقل خارج شود.
تا چه زمان باید آلودگی هوای پایتخت با انتقاد مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان و رسانه ها همراه باشد اما تغییری در این شرایط رخ ندهد؟
اقتصام**1108**1961** گزارشگر: ایرج منصوری** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر