۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82394266
T T
۰ نفر
9.2 میلیون كد سهامداری صادر شد/ رشد 4برابری انتشار اوراق صكوك

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از رشد 4برابری انتشار اوراق صكوك نسبت به پارسال خبر داد و گفت: تا پایان هفته سوم دی ماه شمار كدهای سهامداران بورسی به 9 میلیون و 200 هزار مورد رسید.

«محمدرضا محسنی» امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سه هفته نخست دی ماه 22 هزار و 500 كد سهامداری صادر شد.
وی یكی از ماموریت های ویژه بازار سرمایه برای امسال را تسریع تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی اعلام كرد و گفت: شركت سپرده گذاری مركزی با تشكیل كارگروه ویژه ای تلاش های فراوانی را برای رفع موانع انتشار صكوك (اوراق بهادار اسلامی) در این بازار انجام داده است.
محسنی ادامه داد: امسال انتشار صكوك با رشد چهار برابری نسبت به پارسال به 29 هزار میلیارد ریال رسید و با عرضه اوراق مرابحه گندم و اوراق گواهی سپرده كالایی دو محصول جو و ذرت، كشاورزان برای نخستین بار 70 درصد پول های خود را در مدت كوتاهی دریافت كنند.
وی درباره راه اندازی سامانه یكپارچه سیستم پرداخت سود نقدی شركت های فعال در بازار سرمایه گفت: واریز سود ابزارهای نوین مالی (اسناد خزانه، صكوك و...) به صورت الكترونیكی انجام می شود كه این امر رقابت پذیری بازار سرمایه را با اوراق مشاركت بانكی بالا برده است.
به گفته وی، «سامانه دانش» برای توزیع سود سهامداران در این شركت راه اندازی شده است كه اكنون به صورت آزمایشی با 10 كارگزار مسئولیت توزیع سود را برعهده دارد.
محسنی ابراز امیدواری كرد با راه اندازی رسمی سامانه دانش، یكی از دغدغه های مهم سهامداران بازار سرمایه برطرف شود.
به گزارش ایرنا، فعالان اقتصادی پس از دریافت كد سهامداری می توانند در بازار سرمایه فعالیت كرده و به خرید و فروش سهام اقدام كنند.
از راهكارهای دولت برای كاهش مشكلات سیستم بانكی و مالی كشور، گسترش استفاده از صكوك (ابزار تامین مالی اسلامی) است كه با تحقق آن، باری از دوش شبكه بانكی كشور برداشته و بخشی از محدودیت ها و مشكلات مالی برطرف می شود.
اقتصام**2022**1961** خبرنگار: میثم طاهری** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر