۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82394264
T T
۰ نفر
سیف: رقابت مثبت بانك ها با جنگ بر سر نرخ سود اشتباه نشود

تهران- ایرنا- رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران تقویت روحیه رقابت در نظام بانكداری را راه حلی برای مشكلات كنونی دانست و تاكید كرد «نباید روحیه رقابت مثبت با جنگ قیمتی بر سر نرخ سود اشتباه شود».

به گزارش جمعه تارنمای بانك مركزی «ولی الله سیف» در جمع مدیران عامل بانك‌های دولتی گفت: تقویت روحیه رقابت در نظام بانكداری، یك راه حل مناسب برای برون رفت از وضعیت كنونی به شمار می‌آید. در این مسیر، باید بدنه بین‌الملل بانك‌ها، پویایی و نوآوری دوران گذشته را بازیابند و ارایه خدمات به بخش تجارت خارجی كشور را در دست گیرند.
وی افزود: تجربه نشان می‌دهد افزایش نرخ سود سپرده، به طور قطعی به رشد سپرده‌گیری نمی‌انجامد و ارایه نرخ سود سپرده بالا و غیر منطقی، به معنای دادن حقوق سهامدار به سپرده گذار است.
سیف گفت: مدیران بانك‌ها باید در شرایط كنونی كه در ثبات و پایداری بانك‌ها تردید وجود دارد با احتیاط مضاعف عمل و انضباط مالی ایجاد شده را حفظ كنند. از آنجا كه تعادل حاصل شده را می‌توان فقط با نظارت عالی حفظ كرد، بانك مركزی نیز منصفانه اما قاطعانه با بانك‌های متخلف برخورد می كند.
وی افزود: بانك‌ها با مشكلات بسیاری روبرویند و دولت نیز به آن وقوف دارد. با همه اینها، بخش گسترده‌ای از دستاوردهای دولت در این دوره، مرهون تلاش بانك‌هاست.
رییس كل بانك مركزی گفت: نظام بانكی با وجود مشكلات عدیده‌ای كه با آن دست و پنجه نرم می‌كند، در سال‌های اخیر همواره در كنار دولت رشد و ارتقای اوضاع اقتصادی كشور را هدف خود قرار داده‌است كه نتیجه آن را می‌توان در موفقیت طرح‌های بزرگی همچون طرح حمایت از بنگاه‌های اقتصادی كوچك و متوسط مشاهده كرد.
سیف اضافه كرد:‌ با هماهنگی و انسجامی كه نظام بانكی در اجرای طرح تامین مالی واحد‌های كوچك و متوسط از خود نشان داد، جایگاه نظام بانكی تقویت شد و با تداوم این انسجام و همكاری، مسائل پیش روی با سهولت بیشتری مرتفع می شود.
وی یادآوری كرد: بانك یك بنگاه اقتصادی است كه مسائل آن فقط با مدیریت حرفه‌ای و بهینه منابع و مصارف حل می شود. مدیران بانك‌ها مسئول خروجی بانك خود هستند و باید با اتكا به حرفه‌ای گرایی و مقابله خردمندانه با توقعات نابجا، فعالیت كنند.
سیف نقش بانك مركزی و بانك‌ها را در دستیابی به اهداف كلان اقتصاد مقاومتی، كلیدی خواند و افزود: بانك مركزی باید عواملی را كه به اقتصاد كشور شوك وارد می‌آورد،‌ شناسایی كرده و با برنامه ریزی منسجم مانع گسترش آنها شود. برای نمونه كنترل رشد نقدینگی موجب تورم و مانع رشد اقتصادی می‌شود یا اگر نوسان قیمت ارز بر اقتصاد كشور صدمه وارد می‌كند، این بانك‌ها هستند كه با گسترش فعالیت‌های ارزی خود می‌توانند ثبات را به این بازار بازگردانند.
مدیران عامل بانك‌های دولتی نیز در این نشست درباره مسائل و مشكلات نظام بانكی مانند توازن میان مصارف و منابع بانك‌ها، تسهیلات تكلیفی، نرخ سود بانكی و شیوه بازنمایی عملكرد شبكه بانكی در رسانه‌ها به همفكری و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش ایرنا، رسالت اصلی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بر آن است كه با اجرای سیاست های پولی و اعتباری شرایط مساعد را برای پیشرفت اقتصادی كشور فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف مانند برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد.
اقتصام ** 1986**1961** تنظیم كننده: هما همت خواه ** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر