۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82389004
T T
۰ نفر

بحران آب شرب در 520 شهر كشور

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82389004
بحران آب شرب در 520 شهر كشور

یزد - ایرنا - معاون وزیر كشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه 520 شهر با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند گفت: به هفت هزار و 500 روستای كشور نیز به وسیله تانكر آبرسانی می شود.

به گزارش ایرنا اسماعیل نجار روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد با بیان اینكه تامین آب شرب كشور در اولویت است افزود: اكنون در كشور نزدیك به 100 میلیارد مترمكعب آب از روان آب‌ها استحصال می شود كه حدود 3 درصد آن در اختیار شرب، 7 درصد در اختیار صنعت و باقی ‌مانده در اختیار كشاورزی است.
وی بر مدیریت صحیح و اصولی مصرف آب تاكید و اظهار كرد: باید تلاش كنیم تا در این برهه از زمان كشت‌های پر محصول، كم آب و پربازده را در دستور كار قرار دهیم.
نجار در ادامه با بیان اینكه تغییر اقلیم واقعیتی است كه باید در مدیریت لحاظ شود اضافه كرد: تغییر بارش، تغییر میزان بارش ، پراكنش باران و برف، خشكسالی های بلند مدت ، كاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان زایی در كشور در طول سالیان در كشور نشان دهنده عمق اثرات تغییر اقلیم در ایران است.
وی با بیان اینكه فرونشست زمین یكی از مخاطرات جدی در كشور است كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به این معضل شده و در برخی نقاط كشور شاهد فرونشست های عمیق زمین هستیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران از زلزله نیز به عنوان یكی از مخاطرات نام برد و اظهار داشت: با تغییر اقلیم، مخاطرات جدیدی نیز اضافه شده و ما راهی جز پیشگیری، پیش بینی و آموزش نداریم.
وی افزود: امروز بسیاری از كشورها با بكارگیری علم و دانش، خود را در مقابله با زلزله ایمن كردند و حتی در زلزله های بالای هفت ریشتر هم یك
جانباخته ندارند.
رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان كرد: همانطور كه به نمای ساختمان اهمیت داده می شود باید به مقاوم سازی و مصالح استاندارد آن هم توجه جدی شود.
وی تصریح كرد: امروز بسیاری از ساختمان هایی كه در كشور ساخته می شود پس از چندسال نیاز به بهسازی دارد و مقاوم نبودن ساختمان ها هدر رفت سرمایه است.
نجار با تاكید بر اینكه آموزش در مدیریت بحران نقش اصلی را ایفا می كند ادامه داد: آموزش در سطح مدیران و مردم باید جدی گرفته شود تا افراد با آگاه سازی، خود را در برابر حوادث ایمن كنند.
وی با اشاره به كمك های صندوق توسعه بیمه كشاورزی با حمایت بانك كشاورزی به توسعه بیمه و جبران خسارات این بخش افزود: سال گذشته یك هزار ‌میلیارد تومان از سوی این صندوق برای خسارات برجا مانده از مخاطرات طبیعی تخصیص یافت كه از این مبلغ بخشی محقق و بخشی را به بانك كشاورزی محول كرد و الان هم دولت مبلغی به این بانك بدهكار است.
معاون وزیر كشور تصریح كرد: امسال نیز برای خسارات وارده به محصولات باغی و زراعی یكهزار و 350 میلیارد تومان اختصاص یافته است .
استاندار یزد هم در این نشست با بیان اینكه حوزه مدیریت بحران بسیار گسترده است گفت: ما باید علاوه بر ایمن كردن خود در برابر بحران طبیعی در مقابل بحران غیر طبیعی هم امادگی لازم را داشته باشیم.
سید محمدی میرمحمدی با بیان اینكه استان یزد چندین سال است كه با بحران خشكسالی و كم‌آبی دسته و پنجه نرم می كند گفت: درمورد انتقال آب از خلیج فارس به استان گرچه مطالعات انجام شده و مسیر یابی هم صورت گرفته اما نیازمند سرمایه‌گذاری است.
2088/6197 خبرنگار: كبری دانشی دهج ** انتشار دهنده: محمدحسین فلاح تفتی
۰ نفر