۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82386061
T T
۰ نفر
اهم رويدادهاي فرهنگي هنري در هفته گذشته؛ از سفر وزير ارشاد به شيراز تا آغاز جشنواره موسيقي فجر

تهران - ايرنا - گروه فرهنگي و هنري ايرنا در هفته گذشته رويدادهاي مهمي را روي خروجي خود منتشر كرد كه از مهمترين آنها مي توان به سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به شيراز و آغاز سي ودومين جشنواره موسيقي فجر با دو روز تاخير اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سي و دومين جشنواره موسيقي فجر كه قرار بود 22 دي ماه برگزار شود، در پي ارتحال آيت الله هاشمي رفسنجاني، با دو روز تاخير و از 24 دي ماه آغاز به كار كرد.
اين رويدا با اجراي پرويز شهيدخان موسيقيدان هندي در تالار رودكي از روز گذشته(جمعه) آغاز شد.
اجراي پرويز شهيدخان، نوازنده سي‌تار هندي و اكرم‌خان نوازنده طبلا به صورت زنده براي مخاطبان سراسر ايران از طريق سامانه حام نيز پخش شد.
با توجه به اين جابجايي، تغييرهايي نيز در جدول اجراهاي سي و دومين جشنواره موسيقي فجر به وجود آمد.
از مهمترين تغييرهاي روي داده، مي توان به جابجايي كنسرت اركستر ملي ايران به خوانندگي عليرضا افتخاري اشاره كرد كه از ٢٢ به 27 دي ماه تغيير كرد.
سي و دومين جشنواره موسيقي تا يكم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

** سفر وزير ارشاد به شيراز
هفته گذشته سيد رضا صالحي اميري مهيمان شيرازي ها بود و در برنامه هاي مختلفي كه تدارك ديده شده بود، شركت كرد.
صالحي اميري در همايش ملي زبان و هويت، از فرج الله خداپرستي، عضو فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي به دليل گردآوري 2 ميليارد و 600 ميليون واژه فارسي تجليل كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه سفر خود به شيراز با حضور در جلسه شوراي اداري استان فارس گفت: در گذشته با زنجيرهاي تحريم بين‌المللي و تحريم روبرو بوديم كه با محقق شدن برجام، اين زنجيرها پاره شد.
صالحي اميري اظهار كرد: مجموعه اقدامات دولت در عرصه بين المللي يك ضرورت ملي بود؛ ايران از طريق مذاكره به دنبال احقاق حق خود بود و اين مذاكرات كشور را از رويارويي جدي نجات داد، امروز با مذاكره موفق شديم افكار بين‌المللي را كه پيشتر عليه ايران بود را تغيير دهيم.
اين عضو كابينه دولت يازدهم گفت: هر چند دشمن بدعهدي كرد اما گاهي دوستان نيز در زمين دشمن بازي مي‌كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه فصل‌الخطاب همه ما رهبري است، افزود: چرا برخي تلاش مي‌كنند تلاش‌هاي دولت را ناديده گيرند؛ تخريب دولت چه سودي عايد اين عده مي‌كند؟ عده‌اي هستند كه نان و نامشان در تخريب دولت قرار گرفته است.
صالحي‌اميري با بيان اينكه دولت آبروي خود را به ميان آورده تا كشور را از بحران نجات دهد، گفت: افرادي كه فكر مي‌كنند مي‌توانند بين دولت و نظام شكاف ايجاد كنند سخت در اشتباه هستند، دولت بخشي از نظام و جامعه است و جامعه بدون دولت نمي‌تواند به اهداف خود دست پيدا كند.
وي با بيان اينكه هيچ‌يك از مديران، نمايندگان و مسئولان كشوري شأني جز خدمت به مردم ندارند، بيان كرد: پس از رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بياييم به وفاق و همدلي تن دهيم چرا كه اختلاف و درگيري مردم را نااميد مي‌كند و نااميد كردن مردم خيانت به آرمان‌هاي امام خميني(ره) است.
همچنين در ادامه اين سفر توليت آستان مقدس احمدي و محمدي (ع) و نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري در ديدار با وزير ارشاد گفت: اگر ما بخواهيم در برخي مسائل سخت بگيريم و افراطي گراي داشته باشيم يك حالت زيرزميني و مخفي كاري ايجاد مي شود و از آن طرف هم برخي سهل انگاري ها هم باعث ولنگاري مي شود.
آيت الله سيد علي اصغر دستغيب افزود: اگردر جامعه از اين افراط و تفريط خودداري كنيم و اصول مسلمه را حفظ كنيم و با هم تفاهم داشته باشيم وضعيت بهتر خواهد شد.
وي اظهار كرد: فرهنگ اسلامي در مقابل سلايق شخصي واقع مي شود و به نظر من، سلايق شخصي هم اگر با اصول فرهنگ اسلامي در تضاد قرار نگيرد خودش مي تواند اساسا يك موتور حركت به جلو باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين ديدار به ايراد گزارشي از عملكرد و فعاليت هاي اين وزارتخانه از زمان تصدي مسئوليت پرداخت.
پس از پايان اين ديدار، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نماز مغرب و عشاء را به امامت آيت‌الله دستغيب به جا آورد و به زيارت حضرت احمد بن موسي شاهچراغ(ع) مشرف شد.
صالحي اميري پس از شركت در همايش ملي زبان و هويت، ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر و حضور در جلسه شوراي اداري استان، در آيين نكوداشت عبدالعلي دستغيب منتقد ادبي و مترجم مطرح كشور نيز شركت كرد.

** رفع فيلتر از خبرگزاري موج
سخنگوي هيئت منصفه مطبوعات استان تهران نيز در هفته گذشته با بيان اينكه خبرگزاري موج در دادگاه مطبوعات با اكثريت آراء مستحق تخفيف دانسته شد، گفت: اين خبرگزاري به زودي رفع فيلتر مي شود.
علي اكبر كسائيان اظهار داشت: دادگاه مطبوعات با حضور اعضاي هيئت منصفه مطبوعات در شعبه شش دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي شقاقي و براي رسيدگي به اتهامات مديران مسئول دو خبرگزاري موج و مهر برگزار شد.
وي اتهام مدير مسئول خبرگزاري مهر را نشر اكاذيب و افشاي مطالب دادگاه عنوان كرد و گفت: اعضاي هيئت منصفه مطبوعات با اكثريت آراء اين خبرگزاري را مجرم نشناخت.

** برگزيدگان جشنواره موسيقي جوان در فجر كنسرت مي دهند
در هفته گذشته در تازه ترين رويداد، گروه برگزيدگان جشنواره ملي موسيقي جوان در سي‌ و‌دومين جشنواره‌ بين‌المللي موسيقي فجر در تالار رودكي به صحنه رفت.
بخش نخست برنامه اين گروه شامل دونوازي تار و تنبك بود كه به اجراي قطعه هايي از كيارش روزبهاني اختصاص داشت و در بخش دوم نيز گروه آهنگ هايي از حسين خوش‌چهره را اجرا كرد.
گروه برگزيدگان جشنواره‌ ملي موسيقي جوان با اين هدف در سال 1394 شكل گرفته تا بستري مناسب براي فعاليت و معرفي برگزيدگان دوره‌هاي پيشين اين جشنواره و نيز فارغ‌التحصيلان ممتاز دانشگاه هنر و دانشگاه تهران (با گرايش‌هاي مختلف موسيقي در مقطع كارشناسي‌ارشد) ايجاد كند.
از فعاليت‌هاي اين گروه مي‌توان به اجراي كنسرت در تالار شهيد آويني پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در سال جاري اشاره كرد.
حسين خوش‌چهره (ني)، اميرحسين رئوفي (سنتور آلتو)، كيارش روزبهاني (تار)، محمود صالحي (خواننده)، حميد فروزان (سنتور)، مهرداد ميرزايي (كمانچه)، شايان يزدي‌زاده (تنبك و دايره) و ماهان ببري (سازهاي كوبه‌يي) اعضاي گروه برگزيدگان جشنواره ملي موسيقي جوان هستند.

** رونمايي از دو فونت قرآن كريم
هفته گذشته همچنين مطلبي روي خروجي ايرنا قرار گرفت كه از رونمايي دو فونت قرآن كريم در دهمين نشست ناشران قرآني با حضور ناشران و خوشنويسان فعال در اين حوزه حكايت داشت.
احمد زرنگار سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الكريم دراين باره اظهار داشت: فونت «قرآن امير» از سوي دو شركت گام الكترونيك و فونت نيريزي از سوي شركت نرم‌افزاري مريم ارائه شده است.

** در هفته گذشته خبرگزاري ايرنا با انتشار اين مطلب كه 'چه آثاري سوداي سيمرغ جشنواره فيلم فجر را دارند؟' نوشت: سرانجام انتظارها پايان يافت و محمد حيدي دبير سي وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، 28 اثر راه يافته به بخش مسابقه - سوداي سيمرغ - اين رويداد را معرفي كرد.
وي گفت: از مجموع 94 اثري كه هيات انتخاب ديدند، 44 اثر به بخش چشم انداز راه يافتند و 28 اثر براي حضور در سوداي سيمرغ پذيرفته شدند.
وي با نام بردن از سيدضياءهاشمي، محمدعلي حسين‌نژاد، نرگس آبيار، عماد افروغ، حسين كرمي و حجت‌الاسلام طه مرقاتي به عنوان اعضاي هيات انتخاب، افزود، از 28 اثر بخش مسابقه، 9 اثر كارگردان فيلم اولي با 19 كارگردان باتجربه رقابت مي كنند.
«ويلايي‌ها» به كارگرداني منيره قيدي، «مادري» ساخته رقيه توكلي، «ايتاليا ايتاليا» به كارگرداني كاوه صباغ‌زاده و «انزوا» از مرتضي علي‌عباس ميرزايي از جمله فيلم هاي كارگردانان كار اولي هستند كه امسال در كنار كارگردانان حرفه اي و صاحب سبك سينماي ايران به رقابت مي پردازند.
از ديگر فيلم اولي هاي جشنواره امسال مي توان به «چراغ‌هاي ناتمام» به كارگرداني مصطفي سلطاني، «آذر» ساخته محمد حمزه‌اي، «تابستان داغ ابراهيم» از ابراهيم ايرج‌زاده، «21 روز بعد» به كارگرداني سيدمحمدرضا خردمندان و «شماره 17 سهيلا» از محمود غفاري اشاره كرد.

** ابلاغ قانون تاسيس و اداره مدارس غيردولتي از سوي رييس جمهوري
ابلاغ قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي از سوي رييس جمهوري با تاييد شوراي نگهبان از ديگر رويدادهاي فرهنگي هفته گذشته بود كه روي خروجي ايرنا قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران 'قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غير دولتي' كه در جلسه علني روز يكشنبه چهاردهم آذرماه 1395 مجلس شوراي اسلامي تصويب و در هفدهم آذرماه 1395 به تاييد شوراي نگهبان رسيده بود، را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.
اين قانون كه مشتمل بر 39 ماده و 44 تبصره است بر اساس يكي از مواد اين قانون، از زمان لازم‌الاجراشدن آن، قانون اجازه اخذ هزينه‌هاي مربوط به صدور اجازه تاسيس و تجديد امتياز آموزشگاه هاي علمي آزاد مصوب يكم آذر ماه 1367 قانون تاسيس مدارس غيرانتفاعي مصوب 19 مهر ماه 1367 مجمع تشخيص مصلحت نظام و قانون اصلاح قانون تاسيس مدارس غير انتفاعي مصوب ششم مرداد ماه 1387 نسخ مي‌شوند.

** با تاسيس 14 موسسه قرآني موافقت شد
مدير امور موسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در هفته گذشته اعلام كرد كه هيات رسيدگي به امور موسسات قرآن و عترت با تاسيس 14 موسسه قرآني موافقت كرد.
حسين بهبودي افزود: اين تصميم در چهل و هشتمين جلسه هيات رسيدگي به امور مؤسسات قرآن و عترت با حضور اكثريت اعضا انجام شد و موضوع رسيدگي به پرونده متقاضيان دريافت مجوز مورد بررسي قرار گرفت.
وي اضافه كرد: در اين جلسه پرونده‌هاي بسياري در رابطه با متقاضيان مطرح شد كه به بررسي 14 پرونده متقاضي تاسيس موسسه پرداخته شد و در نهايت با تقاضاي تمامي اين پرونده‌ها موافقت شد.

** معرفي برگزيدگان جشنواره ايران ساخت
جامعه فرهنگي هنري كشور در هفته گذشته همچنين شاهد برگزاري آئين اختتاميه نخستين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري ايران ساخت با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهور بود كه به معرفي برگزيدگان اين جشنواره در مركز همايش هاي بين المللي صداو سيما همراه شد.
انتخاب و داوري آثار ارسال شده به نخستين جشنواره ملي، فرهنگي و هنري ايران ساخت كه از 16 تا 18 دي ماه در بخش هاي ادبيات، رسانه هاي شنيداري، ديداري ،ديجيتال و هنرهاي تجسمي برگزار شد، از سوي يك گروه 5 نفره تخصصي در هر بخش انجام و درمرحله دوم، سه نفر اول تا سوم در دو سطح حرفه اي و مردمي توسط هيات داوران به عنوان برگزيدگان جشنواره در هر بخش معرفي شدند.
اين رويداد به صورت رقابتي و در دو سطح حرفه اي و مردمي برگزار شد و برگزيدگان در اين دو سطح به صورت جداگانه معرفي و تقدير و در هر يك از بخش‌هاي ذكرشده به برگزيدگان جوايزي اهدا شد.

** ‌صدور مجوز فعاليت هشت نگارخانه در تهران
در سومين هفته از دي ماه 1395 همچنين اعلام شد كه هشت نگارخانه جديد در سه ماهه پاييز سال جاري مجوز فعاليت در تهران گرفتند.
نگارخانه هاي «آ» (آسيه مزيناني)، هپتا (حسن مقيمي)، حنا ايرانيان (محمدرضا شفيعي)، فرمانفرما (تكتم فرمانفرمايي)، نك (مجيد احمدآبادي)، تهران امروز (مرتضي فتوحي لاسيبي)، ليلي وكيليان (ليلي وكيليان) و غزال (محسن بسحاك) در سه ماهه پاييز امسال براي فعاليت در تهران مجوز گرفتند.
همچنين مجوز فعاليت 26 نگارخانه تهران در سه ماهه پاييز امسال براي فعاليت تمديد شد.
مجوز نگارخانه هاي اثر، اويسي، آتبين، آيريك، كاوه، اعتماد، اريك، آتشزاد، مژده، آشيان نقش و مهر، آران، كهفي، شيث، ماه مهر، ماني، شهرزاد، ويژه، آريا، داداشي، گلزاده، ابراهيمي نژاد، عليها، شهريور، دكتر شريعتي، احسان و مهروا در پاييز سال جاري از سوي دفتر هنرهاي تجسمي براي ادامه فعاليت تمديد شد.

** مهتاب كرامتي داور جشنواره فيلم داكا شد
در اين هفته خبري روي خروجي ايرنا منتشر شد مبني بر اينكه مهتاب كرامتي داور بخش زنان فيلمساز پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم «داكا» شد.
جشنواره داكا بنگلادش شامل بخش هاي مسابقه فيلمسازان زن، سينماي آسيا، سينماي جهان، سينماي كودكان و سينماي معنوي است.
امسال 160 فيلم از 60 كشور به رقابت در بخش هاي مختلف مي پردازند.
جشنواره بين المللي فيلم داكا به صورت دو سالانه برگزار مي شود، امسال در بخش ويژه آن، آثاري از عباس كيارستمي به نمايش درخواهد آمد.
مهتاب كرامتي بازيگر فيلم هاي سينمايي از جمله «عصر يخبندان» و «آتش سبز» از سال 77 با بازي در فيلم «مردي از جنس بلور» به كارگرداني سعيد سهيلي وارد عرصه بازيگري شد.
وي به عنوان سفير حسن نيت يونيسف فعاليت مي‌كند و در بيست وهفتمين جشنواره فيلم فجر، جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن مكمل را براي بازي در فيلم «بيست» به ‌دست‌آورد.
پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم «داكا» با شعار «فيلم بهتر، مخاطب بهتر و جامعه بهتر» از 23 دي تا اول بهمن ماه - 12 تا 20 ژانويه - در بنگلادش برگزار مي شود.

** سريال حضرت موسي در معاونت سيما ساخته مي شود
علاقه مندان به خبرهاي سينما نيز در هفته گذشته با خبر شدند كه سريال حضرت موسي در معاونت سيما ساخته مي شود.
معاون سيما سازمان صدا و سيما در اين رابطه با بيان اينكه سريال «حضرت موسي (ع)» به مديريت انحصاري اين سازمان توليد خواهد شد، افزود: بر اساس رايزني هاي انجام گرفته، جمال شورجه يكي از كانديداهاي ساخت اين مجموعه نمايشي است.
طبق گفته مرتضي ميرباقري معاون سيما، اين سريال حتما ساخته مي‌شود و جمال شورجه يكي از عوامل تاثيرگذار و نقش‌آفرين در ساخت آن است. از سوي ديگر گروه همكار در اين پروژه هم حرفه‌اي هستند.
به گزارش ايرنا پس از درگذشت فرج الله سلحشور كارگردان مطرح سينماي ايران كه نوشتن فيلمنامه سريال حضرت موسي را در دست داشت، جمال شورجه كارگردان و از نزديكان به سلحشور، پيگيري ساخت اين سريال را عهده دار شد.

** درگذشت احمد مسروري فيلمبردار پيشكسوت سينماي ايران
هفته گذشته فوت احمد مسروري، مدير فيلمبرداري سينما و تلويزيون جامعه فرهنگي وهنري بويژه سينماگران را مغموم كرد.
وي در آثاري همچون فيلم سينمايي «عينك دودي»، سريال تلويزيوني «مادر» و فيلم سينمايي «در شب عروسي» فعاليت داشته است.
همچنين در اين هفته خبر درگذشت علي شريعتمداري، چهره ماندگار علمي كشور و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، يك بار ديگر جامعه فرهنگي هنري كشور را داغدار كرد.

** تاخير در برگزاري جشنواره طنز سوره
همچنين در هفته گذشته به دليل رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني، برپايي جشنواره طنز سوره به تاخير افتاد و از 26 دي به چهارم بهمن تغيير كرد.
مراسم آيين اختتاميه اين دوره از جشنواره دوشنبه چهارم بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنري ساعت 18 برگزار مي شود.
نهمين جشنواره طنز سوره با هدف پرورش استعدادهاي جوان، ترويج و معرفي طنز فاخر در بخش هاي نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشي، عكس، كاريكاتور و استند آپ كمدي با موضوع آزاد برگزار مي شود.

** آغاز جشنواره بين المللي تئاتر فجر در آمل
همچنين جامعه فرهنگي و هنري در هفته گذشته شاهد انتشار خبري در ايرنا مبني بر آغاز به كار سي و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به ميزباني مازندران در شهرستان آمل بود.
اين جشنواره با اجراي «تنها سگ اول مي داند چرا پارس مي كند، مكبث» به كارگرداني، ابراهيم پشت كوهي از بندرعباس در مجتمع فرهنگي - هنري امام خميني (ره) آمل آغاز شد.
حضور و استقبال پرشور شهروندان آملي براي تماشاي اجراي نخستين اثر اين جشنواره و كمي ظرفيت صندلي هاي سالن اين مجتمع باعث تاخير يك ساعته در مراسم آغازين جشنواره شد.
مازندران براي نخستين بار پس از 34 دوره ميزبان جشنواره بين المللي تئائر فجر شده است.
جشنواره سي و پنجم تئاتر فجر امسال علاوه بر تهران در آمل ، مشهد ، تبريز ، شيراز ، بوشهر ، اهواز و يزد برگزار مي شود.
پيش از اين جشنواره قرار بود روزهاي 20تا 23 دي ماه در آمل آغاز شود كه در پي ارتحال آيت اله هاشمي رفسنجاني به تاخير افتاد.
همچنين در هفته گذشته، آثار بخش مسابقه بين الملل و نيز مرور تئاتر ايران جشنواره تئاتر فجر معرفي شدند.
محمد حيدري دبير جشنواره فيم فجر، اسامي بخش چشم انداز سي وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم را اعلام كرد.

** ديگر رويدادها
تكاليف دولت براي صيانت از ميراث فرهنگي و توسعه گردشگري در برنامه ششم مشخص شد، تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه دارد، تعطيلي مدارس ابتدايي در روزهاي يكشنبه و دوشنبه به دليل آلودگي هوا و تعطيلي سه شنبه دانشگاه ها، مدارس و ادارات به دليل رحلت آيت الله هاشمي رفسجاني، هم انديشي سالانه طراحان و توليد كنندگان لباس در موزه هنرهاي معاصر، آفتاب اقتصادي يزد به مطبوعات كشور پيوست، خاطرات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از نلسون ماندلا مستند شد و ركسانا النا نگرا بانوي
بانوي ايتاليايي در حرم امام رضا (ع) مسلمان شد، از ديگر رويدادهاي خبري بود كه در هفته گذشته در گروه فرهنگي هنري ايرنا منتشر شد.
فراهنگ ** 1883 ** 1071 ** خبرنگار: مريم جلوداران ** انتشار دهنده: اميد غياثوند
۰ نفر