۲۵ دی ۱۳۹۵، ۴:۲۰
کد خبر: 82385649
T T
۰ نفر
'رقص دایره'برای بزرگداشت نوازنده سرشناس ویلن

تهران- ایرنا- كر فلوت تهران در نخستین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر؛ شب گذشته (جمعه) قطعاتی را نواخت كه گویی دست مخاطب را گرفته و با خود به سرزمین های رویایی می برد.

به گزارش بامداد شنبه خبرنگار ایرنا، بیست وچهارم دی ماه در نخستین شب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، كر فلوت تهران به سرپرستی 'فیروزه نوایی' و رهبری 'سعید تقدسی' ساعت 21 و 45 دقیقه، در تالار رودكی تهران اولین حضور خود در جشنواره را با اجرای قطعه 'رقص دایره' به مناسبت سالگرد درگذشت 'حشمت سنجری' نوازنده سرشناس ویلن كه در سال 1373 درگذشت، به نمایش گذاشت.
در این كنسرت، یك قطعه از حشمت سنجری به نام «رقص دایره» به رپرتوار افزوده شده بود كه توسط امیرآهنگ، برای این آنسامبل تنظیم و اجرا شد.
«رقص دایره» آخرین قسمت از سوئیت 5 قسمتی با نام «سوئیت ایرانی» از حشمت سنجری است كه این اثر بارها توسط اركستر سمفونیك تهران و دیگر اركسترها اجرا شده است و از محبوب ترین آثار این رهبر و آهنگساز فقید ایرانی محسوب می شود.
محبوبیت این قطعه در اندازه ای است كه چند بار این اثر توسط آنسامبل سازهای محلی اروپایی و كوئینتت سازهای كلاسیك تنظیم و اجرا شده است.
امیرآهنگ كه خود از شاگردان سنجری بوده است، بدون دخل و تصرف در بافت چندصدایی این اثر، این قطعه را برای كر فلوت تنظیم كرده بود.
اما آغازگر اجرای گروه كر فلوت تهران به سمفونی محبوب شماره 40 موتسارت آهنگساز اتریشی و از نوابغ بزرگ موسیقی كلاسیك جهان تعلق داشت؛ سمفونی كه بارها و بارها آن را شنیده اید و شاید یادآور خاطراتی نیز برایتان باشد.
گروه كر فلوت تهران كه در مجموع 10 قطعه اجرا كرد، در كنار این دو اثر 8 قطعه دیگر نیز در رپرتوار كر فلوت تهران داشت كه از جمله آنها می توان به «فانتزی روستایی» اثر فرانتز داپلر با تك نوازی مونا طاهریان و عسل حناچی و كنسرتو فلوت شماره سه و 10 ویوالدی با تك نوازی علی چوپانی اشاره كرد.
قطعه دیگر با عنوان 'آداجیو' از توماس آلبینونی آهنگساز ایتالیایی در سبك باروك و همچنین قطعه 'رقص شماره 2 و 8' از آنتونی دوراك اجرا شد.
'آبلیویون' اثر آسترو پیازولا آهنگساز برجسته آرژانتینی، قطعه پاساكالیا اثر 'جرج فردریك هندل' آهنگساز آلمانی، جیپسی ایر، اثر پابلو سارازات ویولونیست و آهنگساز اسپانیایی و مارس رادتسكی اثر یوهان اشتراوس موسیقی دان اتریشی از دیگر قطعاتی بود كه دیشب در تالار رودكی طنین انداخت.
كُر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوائی و رهبری سعید تقدسی در سال 1394 به صورت رسمی ثبت شد و آغاز به فعالیت كرد. این كُر شامل چهار ساز از خانواده فلوت است؛ پیكولو، فلوت، فلوت آلتو و فلوت باس.
گروه كُر فلوت تهران 56 عضو رسمی دارد كه هر بار تعدادی از آن‌ها روی صحنه می‌روند كه دیشب مخاطبان شاهد اجرای 40 نفر از اعضای این گروه بودند.
سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از روز جمعه 24 دی ماه آغاز شده و جمعه آینده یكم بهمن ماه به كار خود پایان می دهد.
شبك **فراهنگ**9012**1983**1392**خبرنگار: زهرا امیری**انتشار دهنده: ابوالفضل بابایی
۰ نفر