۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82380230
T T
۰ نفر
حداد عادل: بنياد سعدي جايگزين ديگر موسسات آموزش زبان فارسي نمي شود

تهران- ايرنا- رييس بنياد سعدي با اشاره به اهميت آموزش زبان فارسي گفت: بنياد سعدي تاسيس نشده تا جاي ديگر موسسات فعال در آموزش زبان فارسي را بگيرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، غلامعلي حدادعادل روز دوشنبه در سومين گردهم آيي موسسات فعال در آموزش زبان فارسي، با تسليت ارتحال آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: ايشان يكي از ستون هاي انقلاب اسلامي بودند.
وي در ادامه، خصوصيات اين دوره از گردهم آيي را برشمرد و گفت: اين دوره با موسسات بيشتر داخلي و خارجي، تغيير زمان برگزاري براي تسهيل حضور اساتيد خارجي و به ميزباني بنياد ايرانشناسي برگزار مي شود.
حداد عادل در ادامه با ضروري دانستن همراهي زبان فارسي و ايرانشناسي اظهار داشت: ايرانشناسي از زبان فارسي جدا نبوده و بدون آن ممكن نيست؛ بر اين اساس پيوند و همكاري بنياد ايرانشناسي و بنياد سعدي طبيعي است.
رييس بنياد سعدي با اشاره به تاسيس اين بنياد تاكيد كرد: از سال 85 پيگير تاسيس چنين بنيادي براي آموزش زبان فارسي بودم؛ زيرا مي ديدم به رغم تلاش مسئولان حق آموزش زبان فارسي در جهان ادا نمي شود.

** بنياد سعدي با رياست رييس جمهوري در هيات عاليه
حداد عادل با بيان اينكه بر اساس اساسنامه بنياد رييس جمهوري رييس هيات عاليه است گفت: معاون اول رييس جمهوري رييس هيات امنا و چهار وزير آموزش و‌ پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، امور خارجه و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو اين هيات هستند.
رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي افزود: آموزش زبان رشته اي تخصصي و بالنده و علمي است كه حدود نيم قرن از تشكيل آن مي گذرد و در ايران هم از سه دهه قبل در دانشگاه ها پايه گذاري شد.

** براي آموزش زبان بايد از روش هاي علمي كمك گرفت
وي در اين گردهم آيي در بنياد ايرانشناسي با اشاره به اينكه آموزش زبان دوم اقتضائاتي دارد افزود: نظريه هاي مختلف و روش هاي گوناگوني در اين حوزه عرضه شده كه نمي توانيم از آن غافل باشيم و بايد از روش هاي برگرفته از نظريات دقيق علمي استفاده كنيم و كتاب ها را بر اين اساس بنويسيم.
رييس بنياد سعدي در ادامه به ‌معرفي‌ فعاليت هاي اين بنياد پرداخت و گفت: در بنياد دو بخش عمده يعني آموزش و پژوهش و بخش بين الملل داريم كه بخش اول در چهار حوزه مهارتي زبان فعاليت هاي مختلفي را در اين چهار سال انجام داده است.
رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي همچنين به برگزاري دوره هاي آموزش زبان فارسي و دانش افزايي اشاره كرد و‌ گفت: بنياد سعدي در تابستان گذشته هشتاد و سومين دوره را با حضور 200 زبان آموز در تهران برگزار كرد.

** سبدي پر از مربي هاي آموزش ديده
وي همچنين با اشاره به دوره هاي آموزش تربيت مربي در بنياد سعدي گفت: براي دانش آموخته هاي آموزش زبان فارسي، زبان هاي خارجي، ادبيات فارسي و زبانشناسي دوره هاي تربيت مربي را برگزار كرده ايم و اين افراد آماده همكاري با ديگر موسسات آموزش زبان فارسي هستند.
حداد عادل ايجاد برنامه نرم‌افزاري براي آموزش فعال از طريق فضاي مجازي را از ديگر اقدامات بنياد سعدي برشمرد و يادآور شد: از مدت ها قبل در حال رايزني براي ايجاد اين نرم‌افزار با شركت هاي فناوري هستيم كه به زودي به نتيجه مي رسد.
رييس بنياد سعدي در مورد فعاليت هاي بخش بين الملل اين بنياد گفت: طبق اساسنامه بنياد، رايزنان فرهنگي ايران در سفارتخانه ها نماينده بنياد سعدي هم هستند و با بخش بين الملل ما ارتباط دارند.
وي توضيح داد: بنياد سعدي تاسيس نشده تا جاي ديگر موسسات را بگيرد؛ بلكه براي كمك به اين موسسات در زمينه كتب آموزشي، تريبت مربي و نرم‌افزارهاي مرتبط به وجود آمد.
اين گردهم آيي يك روزه با حضور آيت الله سيدمحمد خامنه اي، رييس بنياد ايرانشناسي، معاونان بنياد سعدي، 40 موسسه داخلي و خارجي فعال در زمينه آموزش زبان فارسي در حال برگزاري است.
گردهم‌آيي ياد شده غير از سخنراني روساي بنياد سعدي و ايرانشناسي با سه نشست تخصصي درمورد راهكارهاي جذب مخاطبان خارجي، توليد محتوا و استانداردسازي آزمون زبان فارسي و برنامه ريزي حضوري و برخط پي گرفته مي شود.
همچنين از دو كتاب جديد بنياد سعدي به نام لذت خواندن و استاندارد مرجع آموزش زبان فارسي و چندين عنوان از كتاب هاي تازه بنياد ايرانشناسي مانند كتابشناسي ميترائيسم، اصطلاح نامه صنايع دستي و مجموعه عكس هاي چهارمين جشنواره عكس ايرانشناسي رونمايي شد.
فراهنگ*9157**1027** خبرنگار: منصوره شوشتري** انتشار دهنده: دهقاني
۰ نفر