۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82380013
T T
۰ نفر

افزایش صادرات غیرنفتی كلید توسعه اقتصادی

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82380013
افزایش صادرات غیرنفتی كلید توسعه اقتصادی

یاسوج- ایرنا- افزایش میزان صادرات غیرنفتی زمینه ساز ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، رونق تولید، كاهش وابستگی و توسعه اقتصادی در كهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، كارشناسان، تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های مورد نیاز، افزایش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت و تشویق سرمایه گذاری فرامرزی را از ابزارهای مورد نیاز افزایش صادرات غیر نفتی می‌دانند.
متخصصان علوم اقتصادی بر این باورند تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهبرد توسعه اقتصادی كشور در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهكار خروج از اقتصاد تك محصولی نفت است.
در شرایطی كه توافق برجام زمینه را برای بهبود وضعیت صادرات ایران فراهم كرده به نظر می‌رسد كه عزم همه مسئولان برای تحقق این امر اصلی است كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
در این میان استان كهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت‌های مختلف نیازمند تنوع بخشی به صادرات است.
در شرایطی كه ظرفیت صادرات محصولات كشاورزی و صنایع دستی در این استان وجود دارد اما زمینه تحقق این امر هنوز ایجاد نشده است.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت‌های این استان در تمامی زمینه‌ها برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی تا حد قابل توجهی مغفول مانده است.
پژمان نیك اقبالی اظهار داشت: مهم‌ترین ظرفیت‌های سرمایه گذاری این استان شامل آب، راه، سد، راه آهن، گردشگری و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است كه معرفی مطلوب آنها برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی سبب رونق اقتصادی استان خواهد شد.
وی گفت: انجام مطالعات دقیق و اصولی در مورد ظرفیت‌های سرمایه گذاری كهگیلویه و بویراحمد و تهیه كتابچه‌ای در همین راستا به 2 زبان فارسی و انگلیسی توسط متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی ضروری است.
نیك اقبالی خواستار توجه جدی به موضوع اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در طرح‌های واگذاری كهگیلویه و بویراحمد به سرمایه گذاران خارجی شد.
معاون امور اقتصادی استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: متولیان امر و مسئولان اجرایی این استان به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در استان برای واگذاری به سرمایه گذاران خارجی باشند.
مجید محنایی اظهار داشت: بسته ظرفیت‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی كهگیلویه و بویراحمد هر چه سریعتر توسط مركز خدمات سرمایه گذاری این استان و با همكاری مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج تهیه شود.
وی افزود: بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی كهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش برای رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان همت كرده و با یكدیگر تعامل و همكاری داشته باشند.
محنایی بیان كرد: نمی‌توان با كم كاری، سهل انگاری و بی تفاوت بودن اقدام به جذب سرمایه گذاران داخلی و یا خارجی كرد بلكه این امر مهم مستلزم برنامه ریزی و فراهم كردن زیرساخت‌های لازم است.
وی عنوان كرد: مدیران اجرایی كهگیلویه و بویراحمد حضور فعال‌تری در نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته باشند و بحث رونق تولید و بهبود فضای كسب و كار را نیز بیش از پیش جدی بگیرند زیرا زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی كهگیلویه و بویراحمد گفت: 21 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی آغاز به كار دولت یازدهم تاكنون در این استان انجام شده است.
ابراهیم كشاورز اظهار داشت: 1.8 میلیون دلار معادل حدود 60 میلیارد ریال در 9 ماه سال جاری تاكنون سرمایه گذاری خارجی در كهگیلویه و بویراحمد انجام شده كه مربوط به كارخانه سیمان مارگون است.
وی افزود: كهگیلویه و بویراحمد در زمینه تعریف فرصت‌های سرمایه گذاری و با داشتن 9 فرصت دارای شرایط لازم جذب سرمایه گذار خارجی رتبه چهارم كشور را در اختیار دارد.
كشاورز بیان كرد: تاكنون اقدام‌های ارزنده‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی كهگیلویه و بویراحمد انجام شده كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به تهیه چند كتاب به زبان‌های مختلف اشاره كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی یاسوج نیز گفت: دولت یازدهم توجه خاصی به بحث مهم سرمایه گذاری خارجی دارد و كهگیلویه و بویراحمد نیز باید در این زمینه تلاش و همت جدی كند.
جبار كیانی اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه گذاری كهگیلویه و بویراحمد برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی باید مطالعه شده و همراه با مشخصات كامل و مستندات لازم باشد.
وی عنوان كرد: انتظار می‌رود كه متولیان امر و مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد اقدام‌های لازم برای راه اندازی و فعالیت مجدد مركز خدمات سرمایه گذاری استان را انجام دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: سه میلیون دلار كالا در سال جاری از گمرك این استان به كشورهای اروپایی و آسیایی صادر شد.
داریوش دیودیده اظهار داشت: افزون بر 5.5 میلیون دلار كالا در 9 ماه گذشته از این استان به خارج از كشور صادر كه نزدیك به 2.5 میلیون دلار آن از گمرك سایر استان‌ها ارسال شده است.
وی كالاهای صادر شده از كهگیلویه و بویراحمد به خارج را گیاهان دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و عصاره‌های دارویی ذكر كرد.
به گفته وی، بخشی از این كالاها به كشورهای اروپایی و بخشی نیز به كشورهای آسیایی صادر شد.
دیودیده ابراز امیدواری كرد كه تا پایان سال جاری صادرات غیر نفتی از گمرك كهگیلویه و بویر احمد به پنج میلیون دلار می‌رسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: سند راهبردی توسعه صادرات استان در برنامه ششم توسعه در حال تدوین است.
دیودیده افزود: در این سند، تحقق هشت میلیون دلار صادرات از گمرك استان در سال اول برنامه و حداقل 20 میلیون دلار صادرات برای سال پایانی پیش بینی شده است.
به گفته وی بخشی از سند راهبردی توسعه صادرات كهگیلویه و بویراحمد شامل الزام‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق و توسعه صادرات است.
دیودیده گفت: ساخت سایت نمایشگاهی، تجهیز گمرك به لحاظ امكانات فنی و تجهیزاتی، تأمین منابع مالی برای افراد صادر كننده، كمك به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای معرفی محصولات و شناسایی بازارها، در سند توسعه صادرات استان پیش بینی شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: سند توسعه صادرات غیرنفتی این استان به ویژه در حوزه صنعت و كشاورزی بر اساس تحلیل‌های كارشناسی دقیق و واقعیت‌های موجود تدوین می‌شود.
مجید محنایی اظهار داشت: سند توسعه صادرات استان ابتدا در كارگروه مربوطه باید به تصویب برسد و با رفع موانع موجود در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود.
وی گفت: برخی آمارها و تحلیلی‌های ارائه شده در این سند و وضعیت صادرات غیرنفتی استان سنخیتی با چشم انداز آینده این صنعت ندارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی در 24 بند از سال 92 تاكنون از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین و ابلاغ شده است، افزود: دولت در یك برنامه منسجم، جامع و همراه با ساز و كارهای لازم این موضوع مهم را به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ كرد.
محنایی یكی از راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را توسعه صادرات غیرنفتی دانست.
استان 700 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
/6110/8143 /8005
۰ نفر