۲۰ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۳
کد خبر: 82379987
T T
۰ نفر

چرا هاشمي گفت «ديگر مي‌توانم راحت بميرم»

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۳
کد خبر: 82379987
چرا هاشمي گفت «ديگر مي‌توانم راحت بميرم»

تهران-ايرنا- تارنماي عصر ايران در يادداشتي آورده است:هاشمي به دليل سكته قلبي راهي بيمارستان شد. حال وي وخيم است. آيت‌الله هاشمي درگذشت. اين سه تيتر كه به سرعت و پشت سرهم شبكه‌هاي مجازي و رسانه‌ها را درنورديد تا زين پس براي يكي از استوانه‌هاي اصلي انقلاب بنويسم مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني.

مصطفي داننده در يادداشت خود در تارنماي عصر ايران آورده است:هاشمي رفسنجاني از يك سياستمدار در ميدان تبديل به يك رييس جمهور ساز و مجلس ساز تبديل شد.
مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي نقش بسزايي داشت. او تنها سياستمداري در ايران است كه هم رييس جمهور بوده است، هم رييس مجلس، هم رييس مجلس خبرگان و هم رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام. به اينها فرماندهي جنگ، وزارت كشور و محرم راز امام و رهبري را هم اضافه كنيد.

او هميشه در ميانه ميدان بود كه نمونه آخر آن انتخابات رياست جمهوري سال 92 بود. انتخاباتي كه در آن حاضر شد و رد صلاحيت شد. اين عدم حضور در انتخابات باعث شد تا هاشمي رفسنجاني آخرين نقش عمر سياسي خود را در دهه 90 بازي كند.
* چرا هاشمي گفت «ديگر مي‌توانم راحت بميرم»

هاشمي رفسنجاني از يك سياستمدار در ميدان تبديل به يك رييس جمهور ساز و مجلس ساز تبديل شد. هاشمي بعد از عدم تاييد صلاحيتش در انتخابات رياست جمهوري سال 92 تصميم گرفت از روحاني حمايت كند. او تمام قد وارد صحنه شد با همراهي خاتمي از روحاني حمايت كرد و زمينه به قدرت رسيدن يار ديرين خود را فراهم كرد.

در حالي كه بعد از سياست‌هاي ضد هاشمي، احمدي نژاد و اصول‌گرايان بسياري بر اين باور بودند هاشمي به پايان رسيده است. هاشمي بازهم قدرت خود را به مخالفانش نشان داد. روحاني تمام اصول‌گرايان را كنار زد و راهي پاستور شد. نه تنها هاشمي به پايان نرسيد بلكه نزديك ترين سياستمدار در ايران به او راهي رياست جمهوري شد.

به جرات مي‌توان گفت هاشمي از اولين سياستمداراني بود كه خطر احمدي‌نژاد براي كشور را متذكر شده بود. خود احمدي‌نژادي‌ها هم هاشمي را مخالف شماره يك خود مي‎دانستند. هاشمي به خاطر اين كه تفكر احمدي‌نژاد را براي كشور خطرناك مي‌دانست، تمام تلاش خود را انجام داد تا خرداد 92 نقطه پاياني باشد بر عصر احمدي‌نژاد و احمدي‌نژادي‌ها.

هاشمي كه در اين سال‌ها تبديل به يك اصلاح طلب تمام عيار شده بود در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري هم نقش بسزايي بازي كرد. تمام كساني كه در اين سال‌ها هاشمي را مورد هجمه قرار مي‌دادند و راه او را از راه انقلاب جدا مي‌دانستند، به واسطه ليست‌هايي كه هاشمي براي اين دو انتخابات آماده كرده بود از رسيدن به اين دو مجلس بازماندند.

اين سه انتخابات نشان داد كه هاشمي در صحنه سياست چه شطرنج باز ماهري بوده است.

هاشمي توانست در دهه پاياني عمر خود تغييرات زيادي در قوه مجريه و مقننه ايجاد كند.به زبان ساده تر مي‌توان گفت پايان عصر احمدي نژاد و احمدي نژادي‌ها در ايران باعث شد تا او در مراسم رونمايي از كتاب «زندگي و زمانه» بگويد: «ديگر مي‌توانم راحت بميرم.»

*منبع:عصرايران/20 دي 95
*اول*1566*انتشاردهنده:عليرضا فرجي
۰ نفر