۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82377869
T T
۰ نفر
دولت مكلف به درنظر گرفتن تمهیدات قانونی برای امنیت شغلی اصحاب فرهنگ شد

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مكلف كردند تمهیدات قانونی لازم به منظور امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر را در نظر گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده 107 را با 164 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر به تصویب رساندند.
براین اساس به منظور ارتقاء، تعالی، مقاوم ‌سازی فرهنگی، بسترسازی فرهنگی و دستیابی به سیاست ابلاغی برنامه و اهداف سند چشم‌انداز نظام و اجرای سند مهندسی فرهنگی مبنی بر تحقق توسعه متناسب با مقتضیات فرهنگی و متكی بر حفظ و ارتقای ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ملی و مردم‌سالاری دینی، اصول و فضائل اخلاقی و كرامت و حقوق انسانی، هویت و انسجام ملی و ایفای نقش كارآمد، اثربخش و متعالی نهادها و تشكل‌های مردمی در این عرصه و همچنین حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری فاخر، صنایع دستی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین‌المللی و نیز ارتقای جایگاه و منزلت سرمایه انسانی در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی و اصحاب فرهنگ، نخبگان و پیشكسوتان فرهنگ و هنر كشور و «نیروهای مومن به انقلاب اسلامی» و احیای موقوفات و پاسداشت منزلت امامزادگان و تقویت و توسعه نهادهای فرهنگی _مذهبی در طول سال‌های اجرای برنامه:
1- دولت مكلف است با همكاری قوه قضائیه تمهیدات قانونی لازم مربوط به تسهیل فرآیند صدور مجوز و بازنگری و كاهش ضوابط و مقررات محدودكننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری و ایجاد امنیت لازم برای تولید و نشر آثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز را تا پایان سال اول اجرای برنامه پیش‌بینی نماید.
2- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مكلفند با رعایت سیاست‌های كلی و قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 فهرست مجوزها و تصدی‌گری فرهنگی و هنری قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی و سازمان‌های مردم‌نهاد را كه تا پایان سال اول تعیین می‌شود در طول سال‌های اجرای قانون برنامه واگذار نمایند.
طبق تبصره این ماده، آیین‌نامه این بند شامل شیوه تعیین فهرست مذكور و نحوه واگذاری و فروش با پیشنهاد سازمان و همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
3- دولت مكلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه با مشاركت سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش بینی كند.
4- سازمان اوقاف و امور خیریه مكلف است با همكاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسبت به صدور و اخذ اسناد موقوفات و تبدیل بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی اقدام كنند.
5- دولت مكلف است تمهیدات لازم نسبت به توسعه فرهنگ كتابخوانی با اولویت كتابخانه‌های روستایی در مناطق كمتر توسعه‌یافته، بر اساس طرح آمایش سرزمین و نیازهای منطقه‌ای با رویكرد تشویق و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در تولید كتاب و محصولات فرهنگی و سایر كالاهای فرهنگی و هنری فراهم كند، تا پایان سال اول اجرای برنامه با نرخ رشد سالانه پنج درصد (5%) نسبت به وضعیت موجود در طول اجرای برنامه اقدام نماید.
6- دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مكلفند با ارائه تعرفه فرهنگی یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از كاربری فرهنگی در فضاهای مسكونی از كتابفروشان، ناشران و مطبوعات كه دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت كنند.
تبصره - آیین‌نامه اجرایی موضوع این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت كشور و وزارت نفت تدوین و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
7- دولت مكلف است به منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، بستر سازی برای حضور بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور فرهنگی و هنری اقدامات ذیل را بعمل آورد:
الف- تمهیدات لازم جهت طی مراحل قانونی امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ
ب- بازنگری و اصلاح قوانین مطبوعات و تبلیغات نظام جامع حقوقی مطبوعات و رسانه‌ها و تبلیغات جهت طی مراحل قانونی
ماده 108 نیز برای بررسی بیشتر به كمیسیون برنامه ششم توسعه ارجاع شد.
سیام**9103**1449
خبرنگار: حمید شهریاری*انتشار: امیر كاردان راد
۰ نفر