۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82374253
T T
۰ نفر
موزه كتاب و میراث مستند مخاطبان كتابخانه ملی را افزایش داد

تهران - ایرنا - میزان مخاطبان كتابخانه ملی به دلیل افتتاح موزه كتاب و میراث مستند افزایش چشمگیر داشت.

به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی، از هفته كتاب تا هفته پژوهش(حدود یك ماه) بیش از 6 هزار نفر از كتابخانه و آرشیو ملی دیدن كردند.
كتابخانه ملی ایران روزانه پذیرای بازدیدكنندگانی است كه به منظور آشنایی با بخش های مختلف كتابخانه و بازدید از آثار موزه كتاب و میراث مستند ایران كه مجموعه‌ای از شاخص‌ترین و با ارزش‌ترین اسناد و نسخ خطی را در معرض نمایش قرار داده است، مراجعه می‌كنند.
از آنجا كه میزان بازدیدها از این مجموعه در طول سال بخصوص در هفته كتاب و هفته پژوهش به بالاترین حد خود می‌رسد، طی بررسی به عمل آمده، مشخص شد میزان بازدید از ساختمان كتابخانه ملی و آرشیو، در بازه زمانی یاد شده سال 95 نسبت به سال‌های گذشته، افزایش چشمگیری داشته كه می‌تواند یكی از دلایل آن افتتاح موزه كتاب و میراث مستند ایران باشد.
از هفته كتاب تا آخر هفته پژوهش سه هزار و 340 نفر بازدید كننده داخلی از موزه كتاب و میراث مستند ایران و دو هزار و 979 نفر بازدید كننده داخلی از بخش‌های مختلف كتابخانه ملی بازدید كردند كه در مجموع گردش بازدید ساختمان كتابخانه ملی را به شش هزار و 319 نفر رسانده‌اند.
در این آمار می‌توان گفت كه 60 نفر بازدید كننده داخلی و خارجی به طور اختصاصی از بخش‌های تخصصی ساختمان آرشیو ملی بازدید كرده‌اند.
بر اساس این گزارش، بیشترین میزان بازدید كنندگان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشكیل می‌دهند كه در كنار آن، بازدیدكنندگان آزاد، مدیران سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی، چهره های فرهنگی، اساتید دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی و سیاسی نیز حضور و بازدیدی از سازمان اسناد و كتابخانه ملی، داشتند.
همچنین آمار بازدیدكنندگان خارجی نیز در مدت یاد شده 60 نفر بوده كه شامل كارشناسان مرتبط با كتابخانه و آرشیو اسناد می شود.

** اعتبار خرید كتاب برای دانش پژوهان و استادان دانشگاه
به گزارش ایرنا از سازمان «سمت»، رئیس مركز نشر الكترونیك گفت: سازمان «سمت» به عنوان یك مركز پژوهشی معتبر علمی و دوستدار دانش، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و دهه فجر انقلاب اسلامی، اعتبار رایگان خرید به ارزش 100 هزار ریال برای خرید كتاب‌های الكترونیك در نظر گرفته است.
جواد ایرجی افزود: دانشجویان و اساتید دانشگاه می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت «سمتا» به نشانی samta.samt.ac.ir و دریافت اپلیكیشن اندرویدی كتابخوان «سمت» و نصب آن، در این نرم‌افزار ثبت‌نام كرده و با وارد كردن شماره دانشجویی یا كد تدریس و نام دانشگاه خود در بخش تكمیل اطلاعات حساب كاربری، 100 هزار ریال اعتبار رایگان برای خرید كتاب‌های الكترونیك دریافت كنند.
رئیس مركز نشر الكترونیك «سمت» اظهار امیدواری كرد بتوان با این كار گامی كوچك برای رسیدن به هدفی بزرگ در راستای تولید دانایی و ارتقای عدالت آموزشی برداشت.
به گفته وی، این اعتبار به مدت محدود و تا 22 بهمن‌ ماه قابل دریافت و استفاده است، دانشگاهیان می توانند نرم‌افزار كتاب‌خوان «سمت» را از سایت این سازمان دریافت كنند.

** آثار راه یافته به مرحله دوم سی و چهارمین دوره كتاب سال
به گزارش ایرنا از خانه كتاب، آثار راه یافته به مرحله دوم سی و چهارمین دوره كتاب سال جموری اسلامی ایران در گروه های «كلیات» و «نسخ خطی» معرفی شدند.
در گروه «كلیات» از میان 172 اثر راه یافته به مرحله اول، 2 اثر «دانشنامه تخت فولاد اصفهان، تالیف اصغر منتظر القائم» و «دانشنامه خلیج فارس، تالیف گروه مولفان»به مرحله دوم سی و چهارمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه پیدا كردند.
همچنین در گروه «نسخ خطی» از میان 16 اثر ارسال شده به دبیرخانه، دو اثر «فهرست نسخه های خطی، تالیف پریسا كرم-رضایی» و « فهرستگان نسخه های خطی ایران (فخنا)، تالیف مصطفی درایتی» به عنوان نامزدهای سی و چهارمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.
مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران طبق هر سال در بهمن ماه با معرفی برگزیدگان و كتاب‌های شایسته قدردانی برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** دریافت كننده: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند