سعودی بازنده اصلی بازی با قیمت طلای سیاه/ توافق هسته ای برگ برنده ایران در بازار نفت

بیروت – ایرنا – نفت از اركانی است كه در شرایط مختلف و با وجود گذشت روزها و سال ها، حضوری قوی و موثر دارد و قیمت طلای سیاه از عناصر اصلی است كه در تعیین سرنوشت اوضاع اقتصادی جهان سهمی بسزا دارد.

به گزارش ایرنا، ازهمین رو دولت جدید لبنان تصمیم گرفته است درنخستین جلسه های خود پرونده قدیمی و سرنوشت ساز نفت وگاز را به سرانجام برساند وبه گفته « سعد حریری» نخست وزیر لبنان درهمین چارچوب این پرونده بخشی از وقت جلسه امروز (چهارشنبه) دولت لبنان را بخود اختصاص می دهد.
قیمت نفت در سال 2016 به حدی كاهش یافت كه بیشتر كشورهای تولید كننده به ویژه رژیم سعودی كه با كاهش برنامه ریزی شده قیمت نفت درصدد ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و روسیه از كشورهای حامی سوریه بود، متحمل پیامدهای منفی ناشی از آن شدند.
سحر جادوگر به خودش برگشت و ریاض زیر بار فشارهای اقتصادی و پولی و مشكلات سیاسی به كاهش تولید نفت كشورهای عضو اوپك تن داد تا شاید قیمت هر بشكه نفت ولو به صورت جزئی و در حدی متوازن حفظ شود.
« حسن مقلد» سردبیر نشریه لبنانی « الاعمار و الاقتصاد» در گفت وگو با ایرنا از مولفه های اقتصادی و سیاسی سخن گفت كه در افزایش و كاهش قیمت نفت تاثیر دارند.
در بعد اقتصادی، حسن مقلد تاكید كرد كه میزان تقاضا طبق قاعده باید باعث بالا رفتن قیمت نفت می شد به ویژه اینكه چین دوباره جایگاه بزرگترین خریدار نفت را از آن خود كرده بود.

وی خاطرنشان كرد: كاهش قیمت ها در سال 2016 با وجود این داده های اقتصادی، ناشی از یك عامل سیاسی یعنی بازی سعودی ها با قیمت ها برای اعمال فشار بر ایران و روسیه بود، اما این وضعیت وفق مراد آنها پیش نرفت.
این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: ریاض امروز بیشترین تاوان را بخاطر این تصمیم و بازی اشتباه خود می پردازد تا جایی كه كسری بودجه آن در سال 2016 به 92 میلیارد دلار بالغ شد و طبق آمارهای رسمی سعودی پیش بینی می شود سال آینده كسری بودجه 57 میلیارد دلاری در انتظار این كشور نفتی باشد.
به اعتقاد حسن مقلد، این رقم غیر واقعی است و باید مبلغ 17 میلیارد دلار وام قبلی و 20 میلیارد دلاری را كه امسال سعودی به آن نیاز پیدا خواهد كرد به این مبلغ افزود.
حسن مقلد به برخی عوامل نوظهور در سال 2016 اشاره و تاكید كرد این عوامل در سال 2017 هم پا برجا خواهند بود و خود را بر بازار نفت تحمیل خواهند كرد.
وی خاطرنشان كرد:یكی از این عوامل امضای توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و كشورهای عضو گروه 1+5 است كه ایران در نتیجه آن با از سرگیری تولید روزانه 3.7 میلیون بشكه سهم تاریخی خود در بازار جهانی نفت را بدست آورد وعلاوه برآن عراق هم با تقویت زیرساخت های نفتی خود با قدرت بیشتری در این بازار حضور پیدا كرده است.
این كارشناس لبنانی تاكید كرد:عراق و ایران دو بازیگر اصلی هستند كه مانع از سیطره سعودی ها بر بازار نفت خواهند شد و از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید دولت « دونالد ترامپ» چه رفتاری را با سعودی ها در پیش می گیرد، به ویژه اینكه نشانه هایی وجود دارد كه دولت جدید آمریكا ، ریاض را نه یك متحد و هم پیمان بلكه دنباله رو واشنگتن می داند.
حسن مقلد بعداز یك حساب و كتاب در خصوص وضعیت سود كنندگان و خسارت دیدگان پرونده كاهش قیمت نفت، گفت: همه طرف ها متضرر شده اند اما بیشترین خسارت متوجه سعودی ها شده است به دلیل اینكه روسیه و ایران از توانایی بیشتری برای مقابله با شرایط ناشی از كاهش قیمت های نفت برخورداربوده اند و هستند.
وی افزود: روسیه ذخایر مالی كلانی در اختیار دارد كه امكان ایستادگی را به آن می دهد و ایران نیز این روزها با موج سرمایه گذاران از كشورهای مختلف دنیا روبه روست و همچنین بنیه اقتصادی آن برخلاف سعودی، صرفا متكی به نفت نیست.
این كارشناس لبنانی تاكید كرد: اكنون مشخص شده است كه ایران را نمی توان با سلاح نفت وادار به تسلیم كرد اما سعودی بیش از هر طرفی متضرر شده وعلاوه بر كسری روز افزون بودجه، هشت شركت بزرگ آن در معرض ورشگستگی قرار گرفته اند.
« عبدالحلیم فضل الله » مدیر مركز مشاوره ای برای مطالعات و اسناد در لبنان هم با اشاره به وضعیت قیمت نفت در سال 2017 گفت كه: اكثر پیش بینی ها حكایت از افزایش بهای نفت در این سال دارد.
وی در گفت وگو با ایرنا افزود: اولا منافع كشورهای عضو اوپك ایجاب می كند بهای نفت بین 50 – 60 دلار برای یك بشكه باشد و یازده كشور خارج از اوپك هم برای افزایش پیدا نكردن سطح تولیدشان تعهد داده اند.
فضل الله با بیان اینكه« منافع همه این كشورها ایجاب می كند قیمت نفت در این سطح باقی بماند»، خاطرنشان كرد: سعودی كه با كسری بودجه بالا مواجه است، نیاز دارد تا قیمت نفت بین 80 تا 90 دلار برای هر بشكه باشد تا شاید بتواند كسری بودجه خود را جبران كند.
این كارشناس لبنانی، یك عامل مهم در ثبات قیمت نفت را كاهش تنش های منطقه ای دانست كه نشانه های آن در میدان های مختلف در حال بروز است.
با این وجود فضل الله تاكید كرد: همواره امكان بروز عوامل منفی تاثیر گذار در قیمت نفت كه مانع از بهبود قیمت می شود، وجود دارد و یكی از این عوامل منفی، بالا رفتن میزان نفت راهبردی انبار شده در ایالات متحده است.
وی خاطرنشان كرد: احتمال كاهش دوباره نرخ توسعه كه در خلال سال گذشته شاهد آن بودیم ،وجود دارد و در صورت بروز این اتفاق، حجم تقاضا كاهش یافته و قیمت نفت نیز به تبع آن دچار افت می شود.
این كارشناس لبنانی تصریح كرد: همه این عوامل به عملكرد دولت جدید آمریكا و تكیه واشنگتن به نفت خلیج فارس و برنامه های احتمالی دونالد ترامپ درباره نفت صخره ای ارتباط پیدا می كند.
فضل الله در خصوص نفت لبنان و احتمال اتخاذ تصمیم های مهم در این باره در سال 2017 گفت: انتظار می رود گروه های لبنانی درباره قوانین ویژه نفتی و همچنین تصویب دو بخشنامه معروف مربوط به استخراج و تولید و تقسیم بلوك های نفتی به توافق برسند.
وی به یك مولفه مهم و ضروری اشاره كرد و آن آغاز دوره صدور مجوزهای فعالیت برای شركت های دارای صلاحیت در این زمینه است.
این كارشناس لبنانی افزود: این اقدامات در صورت اجرایی شدن باعث می شود بخش نفت لبنان روی ریل قرار بگیرد.
فضل الله تاكید كرد كه نباید مبالغه و بلند پروازی كرد چرا كه تحقق این نكات مثبت به شرطی است كه فضای مثبت سیاسی كه این روزها در لبنان شاهد آن هستیم، ادامه پیدا كند.
درهر صورت باید منتظر نتایج جلسه امروز دولت لبنان بود تا بتوان در باره وضعیت پرونده نفت وگاز لبنان در سال 2017 پیش بینی و گمانه زنی نزدیك به واقعیت كرد.
خاورم*388*390* 1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی