سينماي متفكر پيشقراول جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي است

تهران - ايرنا - منتقد پيشكسوت و مدرس سينما گفت: سينمايي كه آثار متفكرانه و خِردورز توليد كند، بطور قطع در جلوگيري از بروز آسيب‌هاي اجتماعي پيشقراول خواهد بود.

اكبر عالمي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سينمايي ايران، درباره نقش و تاثير هنر هفتم بر كاهش آسيب هاي اجتماعي افزود: هنرهاي نوين در قرن بيست ويكم، علاوه بر اينكه در يك جامعه استوار مي تواند الهام بخش باشد، نشاط و انگيزه اجتماعي را نيز به ارمغان مي‌آورد.
وي با بيان اينكه جامعه امروز ايران به انگيزه و نشاط، بيشتر از تمام اعصار و قرون نيازمند است، ادامه داد: سينما در اين ميان به عنوان ابزاري تاثيرگذار نقش تعيين كننده اي در آگاهي دادن در اين زمينه دارد.
اين مدرس سينما افزود: در جوامع امروزي شهرهايي با جمعيت بيش از 12 ميليون نفر در برخي كشورها از جمله ايران وجود دارد كه اين كلانشهرها قابل مقايسه با شهرهاي صد سال پيش نيستند، به اين معني كه مردم در اين شهرها در كنار كتابخانه و ورزشگاه، سالن‌هاي سينما مي‌خواهند.
تهيه كننده و مجري برنامه «هنر هفتم» تاكيد كرد: وقتي احساس نياز به سينما در جامعه وجود دارد بايد از اين فرصت استفاده كرد تا خوراك مناسب در سينما براي آگاهي بخشي به جوانان كشور توليد شود.
وي افزود: هنرهاي نوين مي‌توانند آنگونه كه ايرانيان در گذشته‌هاي بسيار دور اعتقاد داشتند، خرد را به جامعه هديه دهند در صورتيكه برنامه و مديريت شوند.
عالمي با بيان اينكه ساليانه 10 فيلم بسيار ارزشمند در جهان توليد مي‌شود، گفت: به موازات اين، در سينماي ايران نيز حداقل سالي پنج فيلم تاثيرگذار ساخته مي شود كه با حمايت مناسب اين آثار مي توان تاثيرات مثبتي در جامعه براي كاهش آسيب و الگوسازي داشت.
كارگردان فيلم مستند «مرواريد خليج فارس» با تاكيد بر اينكه سينما در دنياي امروز پا به پاي فلسفه گام برمي دارد، افزود: اگر خرد به جامعه اي وارد شود و انديشه مردم ارتقاء يابد، آن جامعه در برابر تهاجمات فرهنگي ضد ضربه مي شود.
عالمي خاطرنشان كرد: خانواده ها با كمك هنرهاي نويني مانند سينما اگر فرزند خود را به لحاظ فرهنگي در سطح مناسبي پرورش دهند، جوانان به سبب رشد فرهنگي، كمتر در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار مي گيرند.
نوينسده كتاب «فرهنگ جامع انيميشن» تاكيد كرد: هنرهاي نوين مانند سينما و تئاتر مي توانند به كمك خانواده ها بيايند و در پرورش تفكر و خردورزي جوانان نقش مهمي ايفا كنند.
فراهنگ ** 9246 ** 1071 ** خبرنگار: عليرضا مرادي ** انتشار دهنده: اميد غياثوند