۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82370971
T T
۰ نفر

شمشیر دولبه فضای مجازی

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82370971
شمشیر دولبه فضای مجازی

ارومیه- ایرنا- دنیای مجازی همچون بسیاری دیگر از استان ها مجال زندگی حقیقی را از كاربران آذربایجان غربی گرفته است تا شمشیر دولبه شبكه های اجتماعی میهمان ناخوانده خانواده ها باشد و در بسیاری از اوقات اعضای خانواده در كنار هم اما بیگانه با هم زندگی كنند.

به گزارش ایرنا غذا خوردن دورهمی، صحبت كردن و ارتباط چهره به چهره رخت بسته و همنشینی بد با این میهمان ناخوانده پیامدهای ناخوشایندی را پیش روی اعضای خانواده ها قرار داده است.
برخی ها بر این عقیده اند كه از این شمشیر دولبه می توان در مسیر صحیح استفاده كرد اما برخی دیگر جامعه ما را با فرهنگ استفاده از این دنیای بی قانون بیگانه می دانند.
امروزه پاندول شبكه های اجتماعی بین 2 دیدگاه تهدید و فرصت در نوسان است اما با توجه به اینكه هنوز تعریف درستی از آن در جامعه وجود ندارد به نظر می رسد این پاندول در جامعه ما به تهدیدهای اجتماعی نزدیك تر شده است.
نویسنده كتاب رئیس جمهوری محبوب من معتقد است كه شبكه های اجتماعی در ایران با استقبال بالای مردم مواجه شده است و روز به روز در كشور قدرتمندتر می شود.
به گفته فردین میلانی صدر، 50 درصد وقت مردم در شبكه های مجازی سپری می شود و 30 درصد بقیه نیز به بحث و گفت و گو پیرامون مطالب موجود در فضای مجازی اختصاص می یابد.
این كارگردان سینما و تئاتر اظهار كرد: در بیشتر خانواده ها از كودك 6 ساله تا بقیه اعضا در شبكه های اجتماعی عضو هستند و این روش خواسته یا ناخواسته بنیان خانواده ها را سست می كند.
وی با اشاره به اینكه فضای مجازی میلیون ها نفر را به خود سرگرم كرده است، افزود: احتمال وقوع جرم در جایی كه محل تجمع میلیون ها نفر باشد، بسیار بالاست و به همین علت فضای مجازی، محلی برای وقوع جرم محسوب می شود.
میلانی افزود: فضای گناه در دنیای مجازی باز می شود و تصویر اتاق شخصی افراد به راحتی در این شبكه ها به نمایش در می آید و فراتر از آن اخاذی و كلاهبرداری در شبكه های بانكی اتفاق می افتد.
به گفته وی در كشورهای غربی 90 درصد استفاده از شبكه های اجتماعی جنبه كاری و تنها 10 درصد جنبه تفریحی دارد اما در ایران 90 درصد تفریحی و 10 درصد كاری است.
وی ادامه داد: حتی كارمندان نیز از گزند شبكه های مجازی در امان نمانده اند و بخش قابل توجهی از وقت آنان صرف فضای مجازی می شود و از ارائه خدمات به مردم باز می مانند.
وی در تشریح دلایل گرایش گسترده مردم ایران به شبكه های مجازی گفت: به روز نبودن اطلاعات، نبود برنامه های مفرح و شاد و خالی بودن جای برنامه های طنز در رسانه ملی دست به دست هم داده و مردم ایران را برای دستیابی به اطلاعات و تفریح به سوی شبكه های اجتماعی سوق داده است.
میلانی وجود افسردگی در جامعه را یكی دیگر از دلایل گرایش خانواده ها به شبكه های مجازی عنوان كرد و گفت: شبكه های اجتماعی محلی برای تخلیه روحی افراد محسوب می شود و مردم با مشغول كردن خود در فضای مجازی لحظاتی از وقت خود را با شادی می گذارنند.
این كارگردان تئاتر و سینما افزود: شبكه های اجتماعی زمانی به فرصت تبدیل می شود كه بسترهای لازم در جامعه چون ارائه اخبار و اطلاعات دقیق، ایجاد تفریح های سالم، تلاش رسانه ملی برای ارائه برنامه های جذاب و پرمخاطب فراهم شود.
وی به ذكر مثالی از نقش رسانه ملی در كاهش نفوذ شبكه های اجتماعی در جامعه پرداخت و افزود: هنگام پخش سریال هایی چون یوسف پیامبر، مختار و پایتخت، مخاطبانی كه ماهواره داشتند نیز این سریال ها را انتخاب كرده بودند.
مدرس دانشگاه های آذربایجان غربی نیز شبكه های اجتماعی را بستری مناسب برای نشر علوم و ترویج ارزش های دینی و ملی می داند و معتقد است كه این شبكه ها مانند سایر ابزارها دارای آثار مثبت و منفی است و نباید از كنار ابعاد مثبت آن با بی تفاوتی گذشت.
محمد علیزاده، آگاهی از اخبار و رویدادها و انجام برخی كارهای روزمره را از دیگر فواید این ابزار پیشرفته برشمرد و گفت: زندگی مردم به فناوری های نوین وابسته شده و این ابزار درصدد رفع نیازهای انسان است.
وی بیان كرد: با وجود اینكه از شبكه های اجتماعی برای رسیدن به برخی از اهداف نامناسب نیز استفاده می شود، بخش عمده ای از اطلاعات انتقال یافته در این شبكه ها سبب افزایش آگاهی و شناخت مردم می شود.
علیزاده اضافه كرد: شبكه های اجتماعی فرصت مناسبی برای اظهار نظر، بیان ایده های مناسب و تبلیغ ارزش های دینی است و متولیان فرهنگی با آگاه سازی مردم و به ویژه جوانان باید زمینه حضور موثر آنان را فراهم كنند.
محقق و پژوهشگر اجتماعی در آذربایجان غربی نیز بر این عقیده است كه نباید نگاه به شبكه های اجتماعی توام با ترس و نگرانی باشد بلكه این حقیقت را قبول كنیم كه فضای مجازی فرصتی بهینه برای بیان ایده ها و افكار ماست.
مصطفی محمدی ادامه داد: فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه باید نهادینه شود تا افراد از این فرصت استفاده كنند و با افكاری درست و منطقی به میدان بیایند.
وی اظهار كرد: روی گرداندن از شبكه های اجتماعی و بی تفاوتی به آنها در حقیقت خالی گذاشتن میدان مبارزه و فرصت دادن به دست دشمنان است.
محمدی اضافه كرد: دشمن شیوه جنگ خود را تغییر داده و این بار ذهن مردم و به ویژه جوانان كشورهای اسلامی را نشانه گرفته است و با بازی های رایانه ای، ماهواره و مهمتر از همه فضای مجازی اهداف خود را دنبال می كند.
این محقق و پژوهشگر اضافه كرد: در این شبكه ها می توان با ایده های شایسته ظاهر شد و با شیوه های مختلف از فرصت فضای مجازی استفاده كرد.
وی افزود: در دنیایی كه علم روز به روز با شتاب بیشتری حركت می كند و رسانه ها در شكل های مختلف ظاهر می شوند، نمی توان خود را درون خانه ای محصور كرد و چشمان خود را برای ندیدن حقیقت بست.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز معتقد است كه فضای مجازی تصادفی به وجود نیامده و با هدف قبلی راه اندازی شده است و تلاش می كند تا از غفلت جامعه استفاده كرده و جامعه را دچار بحران كند.
آیت الله عسگر دیرباز، افزود: برای جلوگیری از تبعات نامطلوب شبكه های مجازی باید با فیلترینگ قوی در كشور این شبكه ها را مهار كرد تا برنامه های مستهجن و حتی آهنگ های نامناسب در اختیار كودكان و جوانان قرار نگیرد.
عضو خبرگان رهبری فضای مجازی ناسالم را از گاز سمی خطرناك تر دانست و گفت: چنین فضایی تبعات خطرناكی به دنبال خواهد داشت و برای استفاده صحیح از فضای مجازی باید قدرت تجزیه و تحلیل در جامعه افزایش یابد.
آیت الله دیرباز لازمه حضور در شبكه های اجتماعی را ارائه اطلاعات و اخباری عنوان كرد كه از طریق آنها بتوان توطئه ها و برنامه های دشمنان را خنثی كرد.
وی هوشیاری و دقت را از جمله عواملی عنوان كرد كه می تواند به حضور موثر مردم در فضای مجازی منجر شود.
به گزارش ایرنا، فضای مجازی جمع زیادی از مردم ایران را به خود جذب كرده و این در حالی است كه بسیاری از غربی ها از جمله باراك اوباما دختران خود را از عضویت در این شبكه ها بازداشته زیرا شبكه اینترنتی با شكل گیری آرپانت در وزارت دفاع آمریكا در سال 1961 میلادی با اهداف دفاعی و نظامی راه اندازی شده است.
8135 / 3072 **خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
۰ نفر