۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82370204
T T
۰ نفر

مهمترین رویدادهای ورزشی سال 2016جهان

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82370204
مهمترین رویدادهای ورزشی سال 2016جهان

تهران- ایرنا- سال 2016 میلادی درحالی به پایان رسید كه دنیای ورزش شاهد لحظات و رویدادهای به یاد ماندنی از جمله بازیهای المپیك و پارالمپیك ریو بود.

به گزارش ایرنا، رویدادهای ورزشی تاریخی و به یاد ماندنی هر روز اتفاق می افتند و تا مدتها در خاطره افراد می مانند. سال 2016 نیز كه شاهد برگزاری بازیهای المپیك تابستانی 2016 ریو بود در این میان استثنا نیست.
ثبت ركوردهای جدید ، بازنشستگی ستارگان ورزشی ، تصاحب مقام های اول، مرگ اسطوره ها و رسوایی دوپینگ در سال 2016 را باید در فهرست رویدادهای تلخ و شیرین ورزش جهان در سالی كه گذشت ثبت كرد.
بازیهای المپیك و پارالمپیك تابستانی ریو شاهد ثبت لحظات به یاد ماندنی در رشته های مختلف ورزشی بود. 27 ركورد جهانی و 91 ركورد المپیك در این دوره از بازیها ثبت شد و در جدول مدال ها آمریكا، بریتانیا، چین و روسیه به ترتیب در رده های اول تا چهارم ایستادند.

*در رشته دوومیدانی، اوسین بولت دونده جامائیكایی كه پیشتر نام خود را در كتاب ركوردهای جهان ثبت كرده بود، موفق شد سه مدال طلای دیگر بدست آورد. سریعترین مرد جهان در دو های 100 متر و 200 متر و نیز 4 در 100 متر امدادی المپیك صاحب مدال طلا شد. او اولین مردی است كه در سه رشته دو سرعت در سه دوره بازیهای المپیك صاحب مدال طلا می شود.

* در رشته شنا، مایكل فلپس با 23 مدال طلای المپیك بازنشستگی خود را از میادین ورزشی اعلام كرد. او در پنج دوره بازیهای المپیك تابستانی 28 مدال شامل 23 طلا گرفت. این شناگر آمریكایی بعد از المپیك 2012 لندن بازنشستگی خود را اعلام كرد، اما پس از 18 ماه به مسابقات بازگشت تا قطعه نهایی پازل خود را كه كسب مدال در مسابقات شنای پروانه بود، تكمیل كند. او در المپیك ریو پنج طلا و یك نقره گرفت.

*چهار مدال طلای ژیمناست آمریكایی در المپیك ریو
سیمون بایلز ژیمناست زن آمریكایی ، با چهار مدال طلای المپیك از ریو به خانه بازگشت. پیش از او چهار ژیمناست دیگر به چنین موفقیتی در یك دوره بازیهای المپیك دست یافته بودند. او در مجموع چهار اسباب، پرش از خرك، حركات زمینی و در بخش تیمی طلا گرفت و در بخش چوب موازنه موفق به كسب مدال برنز شد.

*تیم فوتبال المپیك برزیل در دیدار فینال مسابقات المپیك 2016 ریو مقابل آلمان پیروز شد. برزیل تاكنون پنج بار قهرمان جام جهانی شده است، ولی این نخستین بار در تاریخ این كشور است كه فاتح مسابقات فوتبال المپیك می شود. برزیل با این پیروزی و قهرمانی به نوعی شكست 7 بر یك جام جهانی 2014 مقابل آلمان را جبران كرد تا تماشاگران میزبان در ماراكانا اشك شوق بریزند.

*قهرمانی شگفت انگیز لسترسیتی در لیگ برتر فوتبال جزیره
تیم فوتبال لسترسیتی برخلاف پیش بینی ها موفق شد علاوه بر اولین قهرمانی در لیگ برتر فوتبال انگلیس، جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز تصاحب كند.

*قهرمانی پرتغال در جام ملتهای اروپا (یورو 2016) و سالی پرافتخار برای رونالدو
تیم ملی فوتبال پرتغال در فینال یورو 2016 با شكست فرانسه میزبان جام به اولین قهرمانی خود در یك تورنمنت مهم دست یافت. كریستیانو رونالدو كه در این بازی مصدوم شده بود، جام قهرمانی را بالای سر برد. اما پدیده این مسابقات بدون شك ایسلند بود. ایسلند با حدود ۳۳۰ هزار نفر جمعیت، كم جمعیت‌ترین كشوری است كه تا به حال به جام ملت‌های اروپا راه یافته و بدون حتی یك باشگاه حرفه‌ای،‌ از گروه خود صعود كرد و در مرحله در یك‌هشتم نهایی تیم انگلیس را كه گران‌ترین لیگ فوتبال جهان را دارد، حذف كرد. ایسلند در یك‎‌چهارم نهایی به میزبان مسابقات باخت و حذف شد.

*رونالدو علاوه بر قهرمانی دریورو 2016 در رقابت های باشگاهی نیز موفقیت های زیادی كسب كرد. او با تیم رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه های جهان و سوپرجام اسپانیا شد. رونالدو موفق شد برای چهارمین بار جایزه توپ طلا برای بهترین بازیكن فوتبال سال را از آن خود كند. رونالدو سال ۲۰۱۶ را با كسب 14 جایزه به پایان رساند و بهترین بازیكن اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) شناخته شد. جایزه بهترین گلزن جهان از طرف فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، توپ طلای جام باشگاه های جهان و جایزه گلوب ساكر جزو افتخارات او در سال 2016 محسوب می شود.

*بازنشستگی و بازگشت لیونل مسی ستاره تیم ملی فوتبال آرژانتین از فوتبال ملی
مسی در فینال رقابت های كوپا آمریكا مقابل شیلی یك ضربه پنالتی را از دست داد تا آرژانتین بار دیگر در یك قدمی یك قهرمانی دیگر ناكام بماند. او بعد از سومین ناكامی آرژانتین در عرصه رقابت های بین المللی به طور غیرمنتظره ای اعلام بازنشستگی كرد. با این حال او بعد از دو ماه در تصمیم خود بازنگری كرد و در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 بار دیگر پیراهن تیم ملی كشورش را برتن كرد. مسی با این حال از نظر فردی در سال 2016 همچنان عملكرد فوق العاده ای داشت و در فهرست سه نامزد نهایی بهترین بازیكن جهان از طرف فیفا معرفی شده است.
* درگذشت اسطوره ها
سال 2016 همچنین شاهد درگذشت شماری از اسطوره های ورزشی جهان بود. درگذشت محمدعلی كلی ، یوهان كرایف و سقوط هواپیمای حامل تیم فوتبال چاپه كوئنسه برزیل و همچنین درگذشت غمبار بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار جانباز ایرانی در خلال رقابت های پارالمپیك ریو از اتفاقات تلخ سال ۲۰۱۶ بودند.
محمدعلی بوكسور افسانه‌ای آمریكا و چهره سرشناس جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریكا كه سالها از بیماری پاركینسون رنج می برد، روز 14خرداد ماه در سن ۷۴ سالگی بر اثر اختلالات تنفسی درگذشت. محمد علی دارنده عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان و از مشهورترین شخصیت ‌های ورزشی جهان به شمار می‌رفت. این ورزشكار كه از او به عنوان 'افسانه تكرار نشدنی در دنیای بوكس' یاد می‌شود، خارج از میدان ورزش در زمینه برابری نژادی فعالیت پرشوری داشت. علی سه بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شد و به عنوان برترین مشت زن تاریخ در این وزن نام خود را ثبت كرد.
یوهان كرایف، اسطوره فوتبال هلند و بارسلونا پس از چند ماه مبارزه با سرطان پنجم فروردین ماه، در سن 68 سالگی درگذشت. كرایف در رأی‌گیری فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در سال 1999 ، بعد از پله، به عنوان دومین بازیكن قرن انتخاب شد. وی همچنین در رأی‌گیری دیگری (نشریه فرانس فوتبال) به عنوان سومین بازیكن برتر تاریخ برگزیده شد. كرایف از جمله بازیكنانی بود كه دوران درخشانی را به‌ عنوان بازیكن و بر روی نیمكت مربیگری سپری كرده بود. او محور اصلی تیم درخشان هلند در دهه 60 بود كه دو بار به فینال جام‌های جهانی رسید؛ اما هیچ گاه موفق به تصاحب آن نشده بود. او علاوه بر تیم ملی، دوران درخشانی را هم با آژاكس و بارسلونا پشت ‌سر گذاشته بود.
مرگ بازیكنان تیم چاپه كوئنسه در حادثه سقوط هواپیما در كلمبیا از لحظات تلخ سال 2016 محسوب می شود. 19 بازیكن، سرمربی و كادر فنی این تیم برزیلی جزو 71 جان باخته سقوط هواپپما بودند.
درگذشت ژائو هاوه لانژ رئیس اسبق فدراسیون بین المللی فوتبال در سن 100 سالگی، كارلوس آلبرتو برزیلی یكی از بهترین مدافع راست های جهان و چزاره مالدینی كه افتخارات زیادی را با تیم میلان تصاحب كرد، نیز در سال 2016 اتفاق افتاد.
سال 2016 همچنین سال تلخی برای ورزش روسیه بود. روسیه بدنبال اتهام استفاده گسترده ورزشكاران این كشور از داروهای نیروزا ، شاهد محرومیت گسترده ای در عرصه جهانی بود. روسیه یكی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی جهان در رشته های مختلف ورزشی است، اما یك سوم ورزشكاران روس شامل تیم های دو ومیدانی و وزنه برداری این كشور از حضور در بازیهای ریو 2016 محروم شدند. در پارالمپیك ریو نیز تیم روسیه به طور كامل محروم شد. كمیته بین المللی المپیك علاوه بر آن برگزاری و مشاركت در اجرای رقابت های ورزشی بین المللی و جهانی را در روسیه ممنوع كرد. به گفته رئیس كمیته تحقیق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، بیش از هزار ورزشكار المپیكی و پارالمپیكی روسیه در دوپینگ سازمان یافته دست داشته‌اند.

*ثبت ركوردهای جدید در نقل و انتقالات بازیكنان در آسیا
ركورد گران ترین بازیكن در آسیا در مدت كمتر از دو سال گذشته هشت بار و در سال گذشته شش بار شكسته شده است. اخیرا یك تیم لیگ برتری چین با خرید اسكار ستاره چلسی به مبلغ 70.5 میلیون یورو ركورد گرانترین نقل و انتقال بازیكنان در آسیا را شكست. خرید بازیكنان با قیمت های گزاف و جذب بازیكنان برتر فوتبالی آن هم نه بازیكنان پا به سن گذاشته بلكه بازیكنان نسبتا جوان نشان می دهد كه فوتبال چین برنامه خاصی برای رسیدن به سطح اول فوتبال جهان دارد.
ورزشی**1584* 1701
مترجم-مولوی* انتشار دهنده: حمید قدیمی
۰ نفر