۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82368681
T T
۰ نفر
مدير عامل خانه كتاب: بايد از ظرفيت مديران هنري بيشتر بهره ببريم

تهران- ايرنا- مديرعامل خانه كتاب گفت: امروز طراحان گرافيك، صفحه‌آراها و مديران هنري بسيار خوبي در كشور وجود دارد كه بايد از ظرفيت آنها در حوزه نشر بهره مند شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از خانه كتاب، مجيد غلامي جليسه در آيين اختتاميه نشان شيرازه اظهار كرد: از ساليان گذشته نقش كتاب‌ آرايي در ارائه محتواي خوب و حتي محتواي بد كتاب‌ها تاثير بسزايي داشته و سابقه ايراني‌ها در اين زمينه كم‌نظير و مثال‌زدني است.
وي ادامه داد: امروز به هر موزه‌اي در دنيا سر بزنيد، نمونه‌اي شگرف از كتاب‌آرايي ايراني را مي‌بينيد، اما جاي تاسف است زيرا اين نمونه‌ها در كشورهاي اروپايي و آمريكا نگهداري مي‌شود و لذت تماشاي آن ها هم براي مردمان آن كشورهاست.
غلامي جليسه افزود: از 200 سال پيش كه صنعت چاپ وارد ايران شد، هنر كتاب‌آرايي به آن دليل كه دستي و تك‌نسخه‌اي بود از چاپ فاصله گرفت، بنابراين هنرنمايي كه درباره‌ آن توضيح دادم در كتاب‌هاي چاپي مشهود نبود اما از دوره‌اي به بعد، چاپ سنگي به آن دليل توسعه يافت كه هنرمندان توانستند ويژگي‌هاي ديگري را به اين وسيله در معرض تماشا قرار دهند.
مدير عامل خانه كتاب اضافه كرد: در اواخر قرن 18 و اوايل قرن 19، اروپايي‌ها گوي سبقت را از ما ربودند و توانستند با استفاده از ابزاري كه در اختيار داشتند، حضور هنر را در كتاب‌ها توسعه دهند.
وي درباره برگزاري دومين دوره «نشان شيرازه» در خانه هنرمندان گفت: امروز در كشور طراحان گرافيك، صفحه‌آراها و مديران هنري بسيار خوبي داريم، اين جشنواره علاوه بر تقدير و تشكر از تعدادي از اين هنرمندان، مي‌تواند گوشزدي به ناشران باشد تا بيشتر از گذشته از قدرت و امكان حضور اين هنرمندان در حوزه نشر استفاده كنند.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز در اين آيين گفت: موضوع كتاب‌آرايي و نقشي كه هنرمندان ما در حوزه هاي‌گرافيك، طراحي و تصويرگري دارند و برگزاري جشنواره‌اي براي گراميداشت اين تلاش‌ها، موضوعي به‌جا است.
محمود آموزگار افزود: هرسال نمايشگاهي در لايپزيك برگزار مي‌شود كه مربوط به ويژگي‌هاي بصري كتاب و صنعت چاپ است، چند سالي است آثاري از كشور ما هم به آنجا فرستاده مي شود، مسئله اينجاست كه در مورد حضور در چنين اتفاق‌هاي فرهنگي برنامه‌ريزي كافي وجود نداشته است.
وي ادامه داد: اگر تعامل جاري ميان ما و ناشر بين‌المللي را در نظر بگيريد، توجه به شكل و ظاهر ارائه كتاب مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي را براي برقراري هر چه‌بهتر اين تعامل ايفا كند. به گفته آموزگار، طراحي كتاب نه تنها در جذب آني مخاطبان كتاب مؤثر است، بلكه در انتقال مفاهيم موجود در كتاب هم نقش بسزايي دارد.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با تأكيد بر لزوم افزايش ميزان ارتباط با كشورهاي خارجي در زمينه كتاب گفت: متاسفانه تا امروز عمده ارتباطي كه ما با نشر بين‌الملل داشته‌ايم، صرف گرفتن محتوا و ترجمه آن شده است. اگر تاريخ نشر كشور را به سه دوره از 110 سال پيش تا ابتداي دهه 30، از دهه 30 تا انقلاب و بعد از انقلاب تقسيم كنيم، در مي‌يابيم امروز توجه بيشتري به كتاب‌آرايي مي شود.
وي افزود: مي‌خواهم از زنده‌ياد محمد زهرايي ياد كنم كه درمورد طراحي و كتاب‌آرايي اهميت و جديت فراواني داشت؛ او مي‌گفت كتاب بايد زيبا باشد، آثاري هم كه منتشر مي‌كرد بيانگر همين ايده بود، كتاب‌هاي نشر او از حيث ظاهر زيبا بود و آن‌ها كه با وي رفاقت و همنشيني داشتند از تجربه گرانبهايش استفاده مي‌كردند.
آموزگار ادامه داد: ناشران امروز هم بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده كنند، زماني كتاب‌هاي حوزه كودك شانس جدي براي معرفي كتاب ايراني به جهانيان بود، اما امروز شاهد اين رويه هستيم كه بعضي ناشران براي دوري از پرداخت هزينه طراحي به هنرمند داخلي، حق نشر كتاب‌هاي خارجي را با قيمتي بسيار نازل مي‌خرند و همين منفعت آني آن‌ها را از منفعت‌هاي بلندمدت مادي و معنوي دور مي‌كند.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران اضافه كرد: دوستان فعال در حوزه نشر حتي در مورد كتاب‌هاي خوب هم بايد تلاش كنند تا محتواي خوب و ظاهر زيبا با هم همراه شوند؛ اين راهي است كه در عرصه جهاني هم آزموده شده و كارايي آن مشخص است.
كيانوش غريب‌پور، دبير علمي «نشان شيرازه» نيز در اين آيين اظهار كرد: اين نشان بناست براي ارزيابي بخشي از نشر كه در ادبيات و فيزيك كتاب مؤثر است، هرساله برگزار شود.
وي افزود: يك دهه پيش ما ايراني‌ها در حوزه طراحي پوستر سرآمد بوديم، اما امسال در جشنواره داخلي نتوانستيم يك طراح جلد پيدا كنيم و به او جايزه بدهيم؛ همه جلدها مشكلاتي داشتند. جامعه نشر امروز بخشي از طراحان را پس زده است.
غريب پور گفت: همان‌طور كه سينماگران سراغ نابازيگر مي‌روند، ناشران همه سراغ ناطراحاني رفته‌اند و به آن‌ها سفارش كار مي‌دهند،با بعضي دوستان كه از عبارت صنعت نشر در مورد آنچه امروز كتاب‌هاي ايراني را به بازار مي‌فرستد، استفاده مي‌كنند، مخالفم زيرا اگر صنعت نشري در كار بود، هيچ طراح گرافيكي جرات نداشت بگويد من بيشتر مي‌فهمم .
غريب‌پور با ابزار اميدواري براي تبديل «نشان شيرازه» به معياري در سال‌هاي آينده در حوزه كتاب، گفت: هنر طراحي كتاب يعني اينكه طراح در يك فضاي زيرپوستي و خاموش هنر خود را نشان دهد اما امروز طراحان صفحه‌آرايي را به صحنه تاخت‌وتاز هنري تبديل مي‌كنند و تعريفشان از حضور هنري تغيير كرده است.
دبير علمي «نشان شيرازه» ادامه داد: داوران امسال در فضاي زنده كتاب‌آرايي نفس مي‌كشند و مبتلاي مسائلي هستند كه در اين حوزه وجود دارد، گرچه دليل صاحبنظر بودن داوري طولاني شد، اما ماحصل كار به نحوي است كه مي‌تواند در سال‌هاي آينده با سياستگذاري‌هاي پيش‌بيني‌شده، راهگشاي طراحي كتاب در ايران باشد.
بر اساس اين گزارش، اهداي جوايز برگزيدگان «دومين سالانه هنر طراحي كتاب ايران (نشان شيرازه)» عصر جمعه 10 دي‌ماه با حضور مجيد غلامي‌جليسه، محمود آموزگار، كيانوش غريب‌پور، نجفقلي حبيبي، حجت‌الاسلام محمود دعائي و قباد شيوا در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي** انتشار دهنده: دهقاني