۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82368160
T T
۰ نفر

آموزش نجوم در ايران از ديروز تا امروز كتاب شد

۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82368160
آموزش نجوم در ايران از ديروز تا امروز كتاب شد

تهران - ايرنا- كتاب آموزش نجوم در ايران از ديروز تا امروز از سوي نشر آثار فكر روي پيشخوان كتابفروشي ها قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، كتاب آموزش نجوم در ايران از ديروز تا امروز نوشته اشرف‌ السادات شكر باغاني، بوده كه با هدف بررسي جايگاه آموزش نجوم در نظام آموزش و پرورش تاليف شده است.
جايگاه «دانشمندان ايراني - اسلامي در حوزه نجوم»، «بررسي وضعيت آموزش نجوم در ايران»، «امكان‌سنجي آموزش نجوم در دوره‌هاي آموزشي مدارس ايران»، «جايگاه نجوم در نشانگر‌هاي سواد علمي» عنوان‌هاي چهار فصل كتاب هستند.
نويسنده در نخستين فصل كتاب به معرفي شخصيت علمي و آثار دانشمنداني مانند ابوالوفا محمد بوزجاني، عبدالرحمان صوفي رازي، ابوعلي حسن‌بن حسن‌بن هيثم بصري، ابوالفتح عبدالرحمن خازني، پرداخته است.
در دومين فصل كتاب نويسنده درباره جايگاه نجوم در كشور نوشته است: رصدخانه دانشگاه خوا‌جه‌ نصير‌‌الدين تبريز دو تلسكوپ بزرگ به قطر‌هاي 60 و 40 سانتي‌متر دارد. در‌ حالي كه قطر آينه تلسكوپ بزرگ‌ترين تلسكوپ‌هاي دنيا به 10 متر رسيده و در كشور‌هاي همسايه ايران همچون ارمنستان، قطر بزرگ‌ترين تلسكوپ‌ 5/2 متر است و كشور جنگ‌زده عراق در حال ساخت رصد‌خانه‌اي با تلسكوپ سه متري است.
ديگر نمي‌توان گفت كه همچون گذشته كشور ما در بين صاحبان بزرگ‌ترين رصد‌خانه‌هاي دنيا قرار دارد.
درباره مولفه‌هاي امكان‌سنجي استقرار آموزش نجوم در مدارس به 19 نكته از‌ جمله نگرش مثبت مسئولان و مديران به آموزش نجوم، عوامل اجرايي (مدير،معاون، و...) علاقه‌مند به آموزش نجوم، تسلط معلمان به اينترنت براي استفاده از يافته‌هاي علمي و دسترسي به مطالب جديد نجوم، علاقه‌مندي و آشنايي معلمين علوم تجربي به آموزش نجوم، وجود متصدي مخصوص آموزش نجوم براي آماده‌سازي و را‌ه‌اندازي تجهيزات آموزش نجوم و آگاهي دادن به اوليا و مربيان در مورد مزاياي آموزش نجوم و كم‌خطر بودن فعاليت‌هاي عملي صورت گرفته براي دانش‌آموزان در اين كتاب اشاره كرده است.
نويسنده همچنين به سه مقوله شامل «تركيب كيهان و مقياس و زمان و فضاي آن»، «اصولي كه ظاهرا جهان براساس آن‌ها عمل مي‌‌كند» و اينكه «چگونه ديدگاه نوين از جهان شكل گرفت» اشاره دارد.
به‌ عنوان نمونه تشرح مي‌كند كه دانش‌آموزان پايه پنجم بايد بدانند كه «الگوي ستارگان در آسمان، هرچند كه در طول شب به‌نظر مي‌‌رسد كه حركت مي‌كنند، ثابت است و ستارگان مختلف را در فصل‌هاي مختلف مي‌توان ديد.
تلسكوپ شكل ظاهري اجسام دوردست آسماني، از‌جمله ماه و سيارات را بزرگ مي‌‌كند.

** مهلت شركت در طرح ملي مطالعاتي «سفر شهادت» ويژه دانشجويان سراسر كشور به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي و همكاري موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي‌ صدر تا پايان اسفند‌ماه تمديد شد.
دانشجويان علاقه‌مند به شركت در اين طرح بايد ديدگاه‌هاي خود را درباره قيام امام حسين(ع) و با محوريت كتاب «سفر شهادت» حداكثر در يك‌هزار و 500 واژه در قالب فرم بارگذاري شده در سايت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي به پست الكترونيكي ketabkhani@isba.ir ارسال كنند.
دانشجويان برگزيده بعد از داوري و آثار از سوي دبيرخانه، در مراسمي با اهداي جوايز نفيس تجليل و آثار برگزيده در قالب كتابچه منتشر مي‌شود.
فراهنگ**9022**1027**خبرنگار: رقيه نوري**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني
۰ نفر