۱۰ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82367277
T T
۰ نفر
دانش مردم در حوزه محيط زيست را مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيد

تهران- ايرنا- رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از فرهنگستان علوم خواست تا سنجشي علمي و دقيق از سطح آگاهي، دانش و اطلاعات مردم در سطوح و قشرهاي مختلف جامعه نسبت به محيط زيست انجام شود، تا بتوان بر اساس آن براي آموزش فراگير محيط زيست در كشور برنامه اي طراحي كرد.

به گزارش روز جمعه گروه علمي ايرنا از سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار در نشست شاخه بين گروهي محيط زيست فرهنگستان علوم كه به ميزباني اين فرهنگستان برگزار شد، گفت: با توجه به جايگاه فرهنگستان علوم در تنظيم افق هاي بلندمدت، اين نهاد مي تواند در تصميم سازي ها و سياست گذاري ها، كمك موثري براي سازمان حفاظت محيط زيست باشد.
وي با يادآوري برخي اقدام هاي اين سازمان در سه سال گذشته براي آموزش و ارتقاي سطح دانش محيط زيستي در جامعه، اظهار كرد: يكي از موفق ترين تفاهم نامه هاي بين دستگاهي سازمان حفاظت محيط زيست با وزارت آموزش و پرورش است كه منجر به ورود مباحث محيط زيستي به كتاب هاب درسي، تعريف دوره هاي آموزشي محيط زيستي براي آموزگاران و دانش آموزان، ايجاد تشكل هاي محيط زيستي دانش آموزي و ابلاغ و اجراي دستورالعمل مديريت سبز و محيط زيست در 106 هزار مدرسه كشور شد.
ابتكار، اجراي طرح 'يك ساعت با محيط بان' و ايجاد فرصت براي صحبت مستقيم و بي واسطه محيط بانان با دانش آموزان را يكي ديگر از اقدام هاي مشترك سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت آموزش و پرورش براي فراگيري آموزش هاي محيط زيستي در كشور برشمرد و افزود: شكل گيري حدود 30 مدرسه طبيعت با پشتوانه مردم و بخش خصوصي نيز در همين راستا است.
وي در خصوص رشد سازمان هاي مردم نهاد در سه سال اخير اظهار كرد: امروز شاهد روند رو به رشد سمن هاي محيط زيستي پس از دوره اي افول با تسهيل گري هاي صورت گرفته توسط دولت هستيم. به گونه اي كه در سال 1392 حدود 300 تشكل و در سال 1395 شاهد حدود 900 تشكل محيط زيستي در كشور فعال هستند و شبكه هاي استاني و ملي تشكيل داده اند.
معاون رئيس جمهور تصويب آئين نامه فعاليت شبكه هاي مردم نهاد در هيات دولت براي تقويت حمايت و پشتيباني بيشتر از اين فعاليت ها را از جمله اقدام هاي مهم دولت يازدهم در اين حوزه برشمرد و اظهار كرد: حضور نماينده سمن هاي محيط زيستي هر استان در شوراي برنامه ريزي استان و برخورداري از حق راي، همچنين حضور نماينده سمن ها در كميته ملي توسعه پايدار و تدوين بخش محيط زيست برنامه ششم نشان از اهميت نقش و جايگاه سمن ها براي دولت يازدهم و سازمان حفاظت محيط زيست دارد.
ابتكار اضافه كرد: همكاري با گروه هاي مرجع همچون هنرمندان و ورزشكاران براي ارتقاي دانش و آموزش محيط زيستي در جامعه از ديگر برنامه هايي بود كه در اين دوره دنبال شد و در همين راستا هر فدراسيون ورزشي با انتخاب يك گونه ارزشمند كشور سعي كرد تا براي افزايش دانش عمومي در ارتباط با آن گونه گام بردارد و در بخش هنر نيز اتفاقات بسيار خوبي همچون برگزاري پنجمين دوره جشنواره بين المللي فيلم سبز پس از سال ها تعطيلي با شركت 1200 فيلم كه 400 مورد آن در حوزه بين المللي بود، رخ داد.
به گفته وي، برگزاري جشنواره بين المللي فيلم سبز در بيش از 60 شهر كشور و ارتباط بسيار خوب با ساير جشنواره هاي بين المللي فيلم سبز همچون جشنواره توكيو، همچنين استقبال بسيار خوب از اين جشنواره در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي منجر به شكل گيري ستاد برگزاري هفتمين جشنواره بين المللي فيلم سبز شد.
ابتكار همچنين با اعلام خبر برگزاري نخستين جشنواره ملي موسيقي سبز با حضور برجسته ترين اساتيد و موسيقي دانان در ارديبهشت ماه سال آينده، اظهار كرد: تلاش كرديم تا با استفاده از ظرفيت تمامي حوزه ها، آموزش هاي محيط زيستي فراگيري در كشور داشته باشيم.

** رتبه بندي دانشگاه ها
رئيس سازمان محيط زيست اظهار كرد: در همين راستا و در ذيل تفاهم نامه منعقد شده با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، امسال براي نخستين بار اقدام به رتبه بندي دانشگاه ها بر اساس شاخص هاي محيط زيستي و اجراي مديريت سبز در آنها كرديم و اميدواريم با رفع نواقص احتمالي بتوانيم شاهد شكل گيري رقابت بسيار خوب دانشگاه ها براي كسب رتبه هاي برتر در رده بندي دانشگاه هاي سبز كشور باشيم.
ابتكار شكل گيري و فعاليت تشكل هاي دانشجويي حامي محيط زيست در دانشگاه ها را يكي ديگر از اقدام هاي مثبت براي آموزش محيط زيست دانست.
وي ضمن يادآوري برگزاري سه دوره استارتاپ محيط زيستي در حوزه فناوري، اختراع و اقدام هايي كه مي تواند به كسب و كار سبز منجر شود، خاطرنشان كرد: اين استارتاپ ها كه با استقبال دانشجويان و جوانان روبه رو شد، زمينه بسيار خوبي براي حمايت از فعاليت هاي اقتصادي و اشتغال سبز توسط جوانان و دانشجويان است.
اين مقام مسئول از تغيير نگاه و رويكرد سازمان حفاظت محيط زيست براي مديريت مناطق حفاظت شده گفت و اظهار كرد: رايزني و مذاكره با استانداران براي اختصاص بودجه در شوراي برنامه ريزي استان ها به منظور اجراي مطالعات محيط زيستي و طرح هاي مديريت زيست بومي مناطق كه بايگاني شده بود با همكاري جوامع بومي و محلي و مردم روستايي و عشاير از ديگر اقدام هاي مثبت سازمان حفاظت محيط زيست در اين دوره است.
ابتكار خاطرنشان كرد: در دولت يازدهم براي نخستين بار اعتبار ويژه تالاب ها تخصيص داده شد.
معاون رئيس جمهور همچنين از تعامل و همكاري با رسانه ها و رسانه ملي گفت و اظهار كرد: به رغم اهميت اطلاع رساني فراگير در حوزه محيط زيست، ما نيز همچون ساير بخش هاي دولت يازدهم شاهد عدم انعكاس فعاليت ها و اقدام هاي سازمان حفاظت محيط زيست در بخش خبر به ويژه خبر سيما به دليل رويكردهاي جناحي هستيم و اين در حالي است كه ساير بخش هاي صدا و سيما، همكاري و فعاليت هاي بسيار خوبي در حوزه محيط زيست دارند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: هرچه در موضوع آموزش جلوتر مي رويم، متوجه مي شويم كه حجم اطلاعات و دانش محيط زيستي در سطوح و اقشار مختلف مردم و حتي سياست گذاران حوزه هاي مختلف تا چه اندازه كم است و اين موضوع بسيار نگران كننده است زيرا نبود دانش كافي مي تواند منجر به اتخاذ يا اجراي تصميم هاي نادرست شود.
وي با يادآوري تلاش هاي صورت گرفته در سال هاي گذشته براي اجراي سياست هاي اقتصاد سبز در حوزه اقتصاد و ارزش گذاري خدمات زيستي و تنوع زيستي در كشور، همچنين بررسي و برآورد اقتصادي خسارات وارده به حوزه محيط زيست و منابع طبيعي بر اثر برنامه هاي توسعه اي و عمراني و سبز شدن حساب هاي ملي در برنامه چهارم توسعه، گفت: همه اين مباحث مغفول ماند و حتي شكل گيري صندوق ملي محيط زيست پيرو همين نگاه متوقف شد.
ابتكار اظهار كرد: دولت يازدهم مجدد موضوع ماليات سبز، اقتصاد سبز و اشتغال سبز را در دستوركار قرار داد و حتي ماليات سبز يكي از اركان مهم لايحه اصلاح قانون ارزش افزوده شد كه اكنون در دستوركار دولت است.
وي ابراز اميدواري كرد: به زودي شاهد رتبه بندي بانك هاي كشور بر اساس شاخص هاي اقتصاد سبز و بانكداري سبز باشيم كه تمامي فرآيندهاي بانكداري و حتي ارائه تسهيلات بانكي بر اساس شاخص هاي محيط زيستي را دربرمي گيرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين از تعريف 200 عنوان شغل سبز با همكاري وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي خبر داد و افزود: برنامه ريزي هايي براي شكل گيري كارآفريني هاي سبز در سراسر كشور داريم و اقدام هايي هم در اين راستا صورت پذيرفته كه از آن جمله مي توان به دوره هاي آموزشي 6 ماهه انجمن هاي كارآفريني براي شكل گيري بنگاه داري سبز در حوزه هاي مختلف همچون پسماند، انرژي، آب اشاره كرد كه اكنون در برخي استان ها همچون لرستان به صورت پايلوت در حال اجرا است.
اين مقام مسئول، مشاركت مردم و بخش خصوصي را از ضرورت هاي اثربخشي برنامه هاي محيط زيستي در كشور برشمرد و اظهار كرد: علاوه بر اقدام هاي صورت گرفته در سطح ملي، اقدام هاي بسياري نيز در حوزه بين المللي شكل گرفته است.
ابتكار برگزاري حدود 52 دوره آموزشي بين المللي محيط زيست را از جمله آثار مهم و اجرايي شدن حدود 20 تفاهم نامه بين المللي محيط زيستي منعقد شده ميان ايران با سيار كشورها دانست و گفت: فضاي بسيار خوب ايجاد شده در سطح بين المللي به ويژه پس از برجام منجر به شكل گيري فعاليت ها و اقدام هاي بسيار موثر و خوبي در حوزه محيط زيست كشور شده است.
معاون رئيس جمهور با اشاره به ديدارهاي خود با فعالان اتاق هاي بازرگاني، نمايندگان تشكل ها و بخش هاي خصوصي كشورهاي مختلف در سفرهاي خارج از كشور، اظهار كرد: فعاليت هاي بسيار گسترده اين بخش ها در حوزه محيط زيست و در موضوع هايي همچون بهينه سازي مصرف انرژي، توسعه انرژي هاي نو و پاك، مديريت پسماند و مديريت آب، همچنين فناوري ها و تكنولوژي هاي نوين در حوزه محيط زيست مي تواند براي ايران الگو و كمك موثري باشد.
** نمايشگاه بين المللي محيط زيست فرصتي براي ترويج فناوري هاي سبز
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نمايشگاه بين المللي محيط زيست تهران را فرصتي براي ترويج فناوري هاي سبز و تبادل تجربه و دانش ميان دانشگاهيان و بخش خصوصي ايران و ساير كشورها دانست و گفت: تاكنون علاوه بر اعلام حضور بسياري از كشورها در 16 نمايشگاه بين المللي محيط زيست تهران كه در روزهاي ششم تا نهم اسفندماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي شود، كشورهايي همچون كره جنوبي، ژاپن، فرانسه و اتريش درخواست كرده اند تا علاوه بر غرفه هاي كشورشان، پاويوني ويژه براي ارائه فناوري هاي نوين در حوزه محيط زيست داشته باشند.
وي با اشاره به برخي از صحبت ها در خصوص توافق آب و هوا پاريس، اظهار كرد: توافق پاريس و برنامه ملي مشاركت ايران براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به صورت 4 درصد غيرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع كامل تحريم ها و انتقال تكنولوژي و فناوري هاي نوين، پيرو دو سال گفتگو و بررسي هاي داخلي و بين دستگاهي و بين بخشي ميسر شد.
ابتكار خاطرنشان كرد: برنامه ملي مشاركت ايران براي كاهش انتشار گازهاس گلخانه اي تا سال 2030 كاملا واقع بينانه و بر اساس برنامه و اعلام دستگاه هاي موثر در فرآيند توسعه اي كشور و بر مبناي هدف گذاري رشد 8 درصدي اقتصاد كشور ارائه شد و حتي پيش از آن رهبر معظم انقلاب تكليف كاهش 50 درصدي مصرف انرژي و ضرورت بهينه سازي مصرف انرژي در كشور براي هدررفت سرمايه هاي ملي را تعيين كرده بودند.

** داوطلبانه بودن تمام اقدام ها در توافق پاريس
وي افزود: توافق پاريس برخلاف پروتكل كيوتو به صورت كاملا داوطلبانه و بر مبناي همكاري از پايين به بالا است؛ زيرا يكي از اشتباه هاي پروتكل كيوتو تحكم از بالا و تعيين سهم بر كشورهاي توسعه يافته در زمينه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي بود و از همين رو موفقيت چنداني به دنبال نداشت ولي توافق پاريس آن اشتباه را جبران كرد و هيچ گونه تنبيه و تحريم و جريمه اي براي مشاركت كشورها درنظرگرفته نشده و مبناي تمام اقدام ها داوطلبانه بودن است.
به گفته معاون رئيس جمهور، هر عقل سليمي مي پذيرد كه براي مقابله با آلودگي هوا، پيشگيري از هدررفت سرمايه هاي ملي و جلوگيري از تغيير اقليم كه ايران يكي از كشورهاي متاثر از آن است، بايد انتشار گازهاي گلخانه اي را كاهش داد و دولت يازدهم نيز در اين زمينه برنامه هاي متعددي همچون اقتصاد كم كربن دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به دو چالش مهم منابع اعتباري و فشارهاي سياسي براي دولت يازدهم در اجراي برنامه هاي مختلف، اظهار كرد: تبعات مختلف تحريم هاي ناعادلانه عليه كشور، سال ها بي توجهي به برنامه ها و رويكردهاي راهبردي كشور منجر به ايجاد فشارهاي بسيار زياد و شرايط سخت كاري براي دولت در بخش هاي مختلف شده است و البته دولت يازدهم همه موانع را رفع خواهد كرد تا برنامه هاي راهبردي كشور به صورت درست اجرايي شود.
وي خاطرنشان كرد: از جمله نكات مثبت و اميدبخش براي دولت يازدهم در اين شرايط سخت، همكاري گسترده دانشگاه ها و دانشگاهيان، بخش خصوصي و مردم در اجراي برنامه ها است.
ابتكار افزود: در دهه هاي گذشته به دلايل مختلف، محيط زيست در اولويت كشور قرار نداشت و اين موضوع همزمان با تغيير اقليم و آثار منفي آن همچون خشكسالي و كاهش بارش در كشور شد و نتايج بسيار نامناسبي را برجاي گذاشت.
معاون رئيس جمهور ضمن اشاره به سياست هاي ابلاغي محيط زيست توسط رهبر معظم انقلاب و تاكيد و نگاه ويژه رئيس دولت يازدهم به موضوع محيط زيست، گفت: فرصت ايجاد شده براي محيط زيست پس از سال ها بي توجهي و غفلت از اين حوزه، بسيار مهم و ارزشمند است و نبايد از بين برود.

** طبيعت و محيط زيست ايران ظرفيت بارگذاري جديد ندارد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر نظر كارشناسان و متخصصان مبني بر اينكه طبيعت و محيط زيست ايران ظرفيت بارگذاري جديد در حوزه هاي مختف همچون آب، تالاب، تنوع زيستي گياهي و جانوري، جنگل و دريا را ندارد، تصريح كرد: تغيير نگاه و رويكردها در حوزه هاي مرتبط به محيط زيست و طبيعت ايران بسيار ضروري است و به طور نمونه با توجه به مصرف 85 درصد منابع آب زيرزميني و حجم بالاي مصرف آب در بخش كشاورزي و راندمان پايين اين بخش يكي از ضرورت ها، انقلاب در بخش كشاورزي است.
وي خاطرنشان كرد: گرچه برخي واقعيت ها يا اجراي برخي برنامه ها بسيار سخت و تلخ است اما اگر امروز اجرايي نشود، معلوم نيست فردا چه خساراتي را به همراه داشته باشد؛ همانطور كه به طور نمونه، اجرانشدن برنامه هاي مشخص مقابله با آلودگي هوا در چين منجر به درگيري پكن و 23 شهر ديگر اين كشور با آلودگي هوا حدود 400 شده است و اين به معناي درگيري حدود نيم ميليون نفر در چين با آلودگي هواي سمي و تحميل هزينه هاي بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي كلان به اين كشور است.
ابتكار با بيان اينكه محيط زيست و آب دو تهديد مهم تمدني براي ايران بوده و نيازمند توجه ويژه است، گفت: دولت يازدهم به رغم تحويل گرفتن مسئوليت در شرايط سخت رشد اقتصادي منفي 6 درصد، تورم 40 درصد، مشكلات وسيع اشتغال و بسياري شرايط دشوار ديگر، محيط زيست را به يكي از مهمترين اولويت هاي خود تبديل كرده است و مي خواهد دولتي محيط زيستي باشد ولي اين موضوع نيازمند حمايت بخش هاي مختلف از جمله بخش هاي علمي و دانشگاهي و فرهنگستان ها است.
علمي**1834* 1701
تنظيم كننده: ناهيد شفيعي ** انتشار: حميد قديمي
۰ نفر