۹ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82366506
T T
۰ نفر
آيت الله سبحاني:علماي شيعه از زمان امام جعفر صادق (ع) تاكنون حافظ اسلام بودند

قم- ايرنا - آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد با اشاره به نقش محوري و مهم علما و فقها در اعتلاي اسلام و ترويج معارف مكتب اهل بيت(ع) گفت: علماي شيعه از زمان امام جعفر صادق(ع) تاكنون حافظ اسلام بودند.

به گزارش ايرنا، وي روز پنجشنبه درهمايش بزرگداشت مرحوم آيت الله سيد محمد هادي ميلاني در مدرسه علميه امام كاظم(ع) قم اظهار داشت: پس از اهل بيت(ع) همه شاگردان آنان تا به امروز حافظ اسلام بودند يعني وضعي داشتند كه اسلام قائم به وجود آنها بوده است.
وي با اشاره به برخي از اين علما در دوره هاي مختلف افزود: ميرزاي شيرازي توانست با تحريم تنباكو استقلال كشور را حفظ كند و مرحوم شيخ فضل الله نوري نيز قانون اساسي را با متمم آن مبني بر مطابقت با شرع و دستورهاي اسلام تصويب كرد.
وي با اشاره به علماي معاصر از جمله مرحوم آيت الله بروجردي افزود: آن مرحوم از سال 1364 تا 1380 هجري قمري كه در قم اقامت داشت طي اين 16 سال لنگري براي ايران بود و از اين رو شاه خاطي نتوانست خطايي بكند چرا كه آيت الله بروجردي حصني از حصون اسلام بود.
آيت الله سبحاني هم چنين با بيان اينكه پس از آيت الله بروجردي،امام راحل حافظ اسلام بود، افزود: امام راحل حتي درزمان آيت الله بروجردي و درسال 1322هجري شمسي وقتي حركتي عليه شيعه صورت گرفت نيز با نوشتن كشف الاسرار حصني براي اسلام شد.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر اين كه همه علما حافظ اسلام هستند و به همين علت بايد از آنان تقدير كنيم، افزود: اگر اين حصون از بين برود دشمن وارد كشور مي شود، تحريف انجام مي دهد و اسلام واقعي را به اسلام محرف باز مي گرداند، مرجعيت حصني است براي اسلام اين حصن را حفظ كنيم، چون قلم علما از خون شهيدان مقدس تر است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مرحوم ميلاني افزود: آن مرحوم در سال 1332 هجري شمسي وارد مشهد شد و طي 22 سالي كه در اين شهر بود، با ايجاد نظام آموزشي جديد و تاسيس مدارس علميه تحولي را در اين شهر ايجاد كرد، مدارس ايشان داراي برنامه هاي خاصي بود و با ديگر مدارس علميه تفاوت داشت، چرا كه نظرش اين بود كه افرادي را تربيت كند كه حصني براي اسلام و پاسخگوي مشكلات باشند و حتي مدرسه علميه حقاني قم كه ويژگي خاصي داشت، نيز مدت مديدي زير نظر وي اداره مي شد.
آيت الله سبحاني از اعزام مبلغ به خارج و داخل كشور و هم چنين تربيت شاگردان برجسته به عنوان ديگر خدمات آن عالم رباني ياد كرد و افزود: فارغ از اين خدمات ارزنده، آيت الله ميلاني يك مرجع تقليد بود، احكام را پاسخ مي داد و تدريس اصول داشت و كتابي نيز درباره زندگاني ائمه نوشته كه البته شبيه به كارهاي مربوط به شيخ مفيد است و او نيز مانند همين كتاب را در آثار خود دارد.
وي افزود: خدمات مرحوم ميلاني به انقلاب اسلامي براي همه روشن است و با نامه هايي كه نوشته، سخنراني هايي كه انجام داده و اخباري كه ارسال كرده در حقيقت از نظر زبان، قلم و همت، ستون انقلاب و همراه امام و نهضت اسلامي بوده است.
آيت الله سيد محمد هادي ميلاني در سال 1273 هجري شمسي در نجف متولد شد و در سال 1354 در مشهد دارفاني را وداع گفت.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: جعفرمسلمي
۰ نفر