۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82366214
T T
۰ نفر

دقيقا چه وقت زلزله روي مي‌دهد؟

۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82366214
دقيقا چه وقت زلزله روي مي‌دهد؟

تهران- ايرنا- روزنامه شهروند با انتشار گزارشي به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله نوشت: روز پنجم دي‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقويم رسمي كشور روز ملي ايمني در برابر زلزله نام‌گذاري شده‌است كه تا يك هفته به‌عنوان هفته ايمني در برابر زلزله نام‌گذاري شده است.

در ادامه اين گزارش كه به قلم سيدحسن حسيني معاون آموزش‌وپژوهش جمعيت هلال‌احمر استان قم منتشر شد، مي خوانيم: به همين منظور پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با توجه به ضرورت آگاه‌سازي و ارتقاي فرهنگ عمومي در برابر زلزله با پيشنهاد نام‌گذاري اين هفته به‌عنوان «هفته ملي ايمني در برابر زلزله» فرصتي را فراهم كرد تا هر ساله با برگزاري برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي و ترويجي متنوع در اين روز، ضمن گراميداشت ياد و خاطره چند ١٠‌هزار قرباني اين فاجعه تلخ، زمينه ارتقاي آگاهي عمومي و شاخص‌هاي ايمني در برابر زمين‌لرزه در كشور فراهم شود. زلزله بم به شدت 6٫6 ريشتر در ساعت ٥:٢٦ بامداد 5 دي 1382 شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان كرمان را لرزاند. درواقع زلزله بم كه به كشته و مجروح‌شدن بيش از 70‌هزار نفر از هموطنان‌مان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران‌ هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار مي‌دهد، قطعا يكي از تلخ‌ترين سوانح تاريخ معاصر ما و روزي فراموش‌ناشدني در خاطره مشترك ايرانيان است. زمين‌لرزه‌ها توسط فرآيندهاي بنيادين و قدرتمند زمين‌‌شناختي كه خارج از حيطه كنترل ما هستند، به وجود مي‌‌آيند، اين فرآيندها نسبتا غيرقابل پيش‌بيني هستند.

** مقاوم‌سازي ساختمان‌ها،يكي از روش‌هاي ايمني در برابر زلزله
امواج زلزله‌اي ثبت‌شده مي‌تواند به ما اطلاع دهند كه ارتعاش‌هاي بسيار قوي‌تري در راه است، اما اين اطلاعات مي‌تواند فقط چند دقيقه پيش از وقوع زلزله به ما اخطار دهد. دانشمندان مي‌‌توانند بر پايه حركت‌‌هاي صفحه‌‌ها در زمين و موقعيت منطقه‌هاي گسل پيش‌بيني كنند كه در كدام مناطق احتمال وقوع زلزله زياد است. همچنين با تحقيق در تاريخ زمين‌لرزه‌‌هاي روي داده در منطقه موردنظر، زمان احتمالي وقوع زلزله را پيش‌بيني كنند. با اين همه اين پيش‌بيني‌ها معمولا بسيار ضعيف هستند. عمده پيشرفت‌هايي كه طي ٥٠‌سال گذشته حاصل شده است به آمادگي براي زلزله و مخصوصا حيطه مهندسي عمران مربوط مي‌شود. طي چند دهه اخير استانداردهايي براي ساخت ساختمان‌ها درنظر گرفته شده است تا مقاومت آنها در برابر نيروي امواج زمين‌لرزه افزايش يابد. از استانداردهاي جديد مي‌توان به تقويت مصالح اشاره كرد. طراحي بناها به شيوه‌اي كه از انعطاف‌پذيري لازم براي جذب ارتعاش‌ها برخوردار باشند بدون آن‌كه تخريب شوند، يكي ديگر از اين روش‌هاست.

يكي ديگر از مولفه‌هاي آمادگي، آموزش مردم است. امروزه بسياري از سامانه‌هاي دولتي در اغلب كشورها دفترچه‌‌هاي راهنمايي منتشر مي‌‌كنند كه در آن چگونگي وقوع زلزله، راهنمايي‌‌هايي در مورد حفاظت خانه در برابر زلزله‌‌هاي احتمالي و فعاليت‌‌هايي كه در زمان وقوع زلزله بايد انجام داد، گردآوري شده است. از جمله آنها جمعيت هلال‌احمر است كه پيشينه‌اي طولاني در امر آموزش آمادگي در برابر مخاطرات و كمك‌هاي اوليه اشته است.

در سال‌هاي اخير اطلاعات زيادي در مورد زلزله كسب كرده و فرآيند وقوع آن را بهتر از پيش درك كرده و با تلفات ناشي از آن آشنا هستيم. اما هنوز هم براي مقابله با آن كاري نمي‌توانيم انجام دهيم. البته دانش امروزي با تواني كه دارد راه‌‌حل‌‌هايي را پيشنهاد مي‌‌كند كه در برخي از شرايط مفيد به‌نظر مي‌‌رسد. با اين وجود، درحال حاضر اين امكان وجود ندارد كه به مردم گفت دقيقا چه وقت زلزله روي مي‌دهد.

** منشأ پيدايش زمين‌لرزه
زمين‌لرزه‌ها توسط فرآيندهاي بنيادين و قدرتمند زمين‌شناختي كه خارج از حيطه كنترل ما هستند، به‌وجود مي‌آيند. اين فرآيندها نسبتا غيرقابل پيش‌بيني است كه در اثر فعل و انفعالات دروني زمين و برهم‌كنش مواد مذاب داخلي زمين آشوب‌هاي شديدي را در داخل زمين علاوه بر بازتاب بيروني آن به وجود مي‌آورند. براي پي‌بردن به ماهيت وجودي، علل پيدايش، زمان وقوع و قدرت زلزله به تكنولوژي‌هاي پيشرفته‌تري نياز هست.

** پيش‌بيني زلزله
امواج زلزله‌اي ثبت‌شده مي‌تواند به ما اطلاع دهند كه ارتعاش‌هاي بسيار قوي‌تري در راه است، اما اين اطلاعات مي‌تواند فقط چند دقيقه پيش از وقوع زلزله به ما اخطار دهد. دانشمندان مي‌‌توانند بر پايه حركت‌‌هاي صفحه‌‌ها در زمين و موقعيت منطقه‌هاي گسل، پيش‌بيني كنند كه در كدام مناطق احتمال وقوع زلزله زياد است. همچنين با تحقيق در تاريخ زمين‌لرزه‌‌هاي روي داده در منطقه موردنظر، زمان احتمالي وقوع زلزله را پيش‌بيني كنند. با اين همه اين پيش‌بيني‌ها معمولا بسيار ضعيف هستند. اما پيش‌بيني دانشمندان در مورد پس‌لرزه‌ها دقيق‌تر است. پس‌لرزه‌ها، لرزه‌هايي هستند كه پس از زلزله اوليه روي مي‌‌دهد. اين پيش‌بيني‌‌ها براساس تحقيق‌‌هاي بسيار وسيعي كه در مورد الگوهاي پس‌لرزه‌‌ها انجام شده است، صورت مي‌گيرد. زلزله‌شناسان در اين مورد كه چگونه زمين‌لرزه‌‌هايي كه از يك گسل شروع شده‌اند مي‌توانند زلزله‌‌هاي ديگري را در گسل‌‌هاي متصل به يكديگر به وجود آورند، پيش‌بيني‌هاي دقيقي انجام مي‌‌دهند.

** پيش‌بيني فيزيكي زمين‌لرزه
زمينه ديگر بررسي، ارتباط بين بارهاي الكتريكي و مغناطيسي در صخره‌‌ها و زمين‌لرزه است. بعضي از دانشمندان بر اين عقيده‌اند كه اين ميدان الكترومغناطيسي پيش از زمين‌لرزه تغيير مي‌كند. علاوه بر اين زلزله‌شناسان خروج گاز از زمين و تغيير شكل زمين را به‌عنوان علايم اخطاردهنده زمين‌لرزه مي‌شناسند. با اين همه در بسياري از موارد نمي‌‌توان زمين‌لرزه را با دقت كافي پيش‌بيني كرد.

** آمادگي عمومي در برابر زمين‌لرزه‌ها
پيش‌بيني زمين‌لرزه‌ها بسيار دشوار است و كسي نمي‌تواند زمان وقوع زمين‌لرزه‌هاي را مشخص كند. اما داشتن اطلاعات لازم از زمين‌لرزه‌هايي كه تاكنون رخ داده بر آمادگي ما در رويارويي با اين حادثه خواهد افزود. لذا همه بايد آمادگي‌هاي لازم را جهت مقابله با زمين‌لرزه با كسب اطلاعات صحيح بياموزيم.

** رعايت نكات ايمني قبل از وقوع زلزله
از آن‌جا كه زلزله خبر نمي‌دهد بايد پيش از وقوع آن، تدابير ايمني خاص و مهمي به شرح زير انديشيده شود:
اجراي دستورالعمل‌هاي نحوه قطع جريان آب، برق، گاز و ساير امكانات خدماتي در منزل
مكاني را انتخاب كنيد كه همه اعضاي خانواده بعد از وقوع زمين‌لرزه، در آن‌جا جمع شوند.
يك يا چند نقطه امن را در هر اتاق انتخاب كنيد تا در مواقع ضروري بتوانيد به آن نقطه پناه ببريد.
نقاط امن محل كار و سكونت خود را روي نقشه‌اي مشخص كنيد و آن را در اختيار نزديكان خود قرار دهيد.
تمرين‌هاي دوره‌اي نجات از خطرهاي زمين‌لرزه را كه در مدارس و از طريق رسانه‌ها آموزش داده مي‌شود، انجام دهيد و اين برنامه را هر چند وقت يك‌بار تكرار كنيد.
دوره كمك‌هاي اوليه به‌ويژه آموزش احياي قلبي و ريوي را از طريق هلال‌احمر شهر خود يا ساير مراجع ذيصلاح بياموزيد.
از استحكام و مقاومت ساختمان‌هاي قديمي در برابر زمين‌لرزه مطمئن شويد.
در ساختن بناهاي جديد، اصول و مقررات ايمني و مقاومت ساختمان در برابر زلزله را به دقت رعايت كنيد. محل خواب شما نبايد در كنار پنجره، زير لوستر، تابلو، آينه و ساير اشياي شكننده و آويزان باشد.
راهروها و خروجي‌هاي منزل را بررسي كنيد و وسايلي را كه ممكن است بعد از وقوع زلزله سد راه شوند از آن مكان‌ها دور كنيد.
وسايل سنگيني را كه هنگام وقوع زلزله ممكن است سقوط كنند؛ مانند كتاب‌ها، گلدان‌هاي آويز و لوسترها در محل خود محكم كنيد.
اشياي بزرگ و سنگين را در قفسه‌هاي پايين‌تر قرار دهيد و قفسه‌ها را محكم به ديوار متصل كنيد. اشيايي را كه در قسمت خارجي ساختمان قرار دارند مانند كولر، گلدان‌هاي پشت پنجره و ظروف مواد غذايي را در جاي مناسبي قرار دهيد يا در جاي خود ثابت كنيد.
شيرواني و كلاهك دودكش‌هاي بخاري را كه در زمان وقوع زلزله ممكن است سقوط كنند، بازرسي كنيد.
ذخيره آب و غذا (ترجيحا به‌صورت كنسرو) به اندازه مصرف سه‌روز آماده كنيد. درصورتي كه اين ذخاير به‌صورت كنسرو نباشند، بايد هر دو هفته يك‌بار، آنها را تجديد كرد تا فاسد نشوند. همواره كيف امدادونجات هلال‌احمر را در منزل آماده داشته باشيد.
مواد شيميايي سمي و خطرناك را در ظرف پلاستيكي مطمئن، در پايين‌ترين قسمت گنجه‌ها و دور از دسترس كودكان قرار دهيد.
براي جلوگيري از حوادث ناشي از زلزله، يك كپسول آتش‌نشاني در منزل داشته باشيد و حتي‌الامكان آن را در آشپزخانه قرار دهيد، همچنين نحوه استفاده از آن را بياموزيد و به تمامي اعضاي خانواده نيز آموزش دهيد.
نزديك‌ترين سازمان امدادرساني مانند جمعيت هلال‌احمر، راهداري، درمانگاه، آتش‌نشاني و قرارگاه نيروي انتظامي را كه در هنگام حادثه مي‌توانند به شما كمك كنند، شناسايي كنيد.
از طراح ساختمان جهت بررسي ساختمان دعوت به عمل آوريد و درباره چگونگي راه‌هاي مراقبت از خانه با او مشورت كنيد.

** هنگام وقوع زلزله در منزل وحشت نكنيد و خونسردي خود را كاملا حفظ كنيد.
به‌منظور حفاظت از خودتان در مواقع اضطراري بايد از قبل بياموزيد كه در موقعيت‌هاي مختلف چه عكس‌العملي از خود نشان دهيد، اين عكس‌العمل بسته به نوع محل قرار گرفتن شما متفاوت است.
هنگامي‌كه لرزش‌ها ضعيف هستند سعي كنيد با قرار گرفتن كنار ميز و نيمكت‌هاي مقاوم، از خود محافظت كنيد.
درصورت بروز لرزش‌هاي ناگهاني و شديد و در صورتي كه تشخيص دهيد باقي ماندن در منزل خطرناك است، هرچه سريع‌تر خود را به مكاني امن در خارج از منزل برسانيد. در صورت بروز آتش‌سوزي، شعله‌هاي كوچك به راحتي خاموش مي‌شوند، بنابراين هميشه كپسول‌هاي آتش‌نشاني را مهيا و در دسترس قرار دهيد. مراقب خرده‌شيشه‌هاي پنجره‌ها و ظروف باشيد.
اگر در آسانسور هستيد در نخستين طبقه آسانسور را متوقف كرده و از آن خارج شويد.
در داخل خانه مي‌توانيد در زواياي ديوارها (گوشه‌ها) بايستيد.
موقع خروج از ساختمان روي سر خود را با دست يا جسمي مانند تخته محافظت كنيد.
اجاق‌گاز و هرگونه آتش را خاموش كنيد.
از داد زدن و دويدن به هر طرف جدا خودداري كنيد.
اگر در شب زلزله رخ داد براي روشنايي از كبريت و شمع استفاده نكنيد (از چراغ قوه‌اي كه قبلا آماده كرده‌ايد استفاده كنيد).

** هنگام وقوع زلزله در خيابان
براي جلوگيري از ضربات ناشي از خرده‌شيشه‌هاي پنجره‌ها و تابلوهاي شكسته، كيف يا وسيله ديگري را روي سر خود قرار دهيد و به سوي مكان امني برويد.
از ساختمان‌ها و كابل‌هاي برق فاصله بگيريد.
از كوچه‌هاي تنگ و باريك حذر كنيد و در طول ساختمان‌ها ندويد.

** هنگام وقوع زلزله در فروشگاه‌ها
به‌ دستورالعمل‌هاي فروشندگان و مسئولان توجه كنيد و به سوي درهاي خروجي هجوم نبريد، چراكه اين كار مي‌تواند خطرآفرين باشد. قبل از اتمام لرزش‌ها سعي نكنيد از آن محل خارج شويد.
اگر در يك سالن اجتماعات، سينما و زمين ورزشي هستيد در جاي خود بمانيد و با دست‌ها از سر خود محافظت كنيد.
هنگام وقوع زلزله هرگز از آسانسور و پله‌هاي برقي براي خروج استفاده نكنيد.

** وقوع زلزله در هنگام رانندگي
از ترمز كردن ناگهاني اجتناب ورزيد و در عوض به آرامي سرعت خود را كاهش دهيد و خودرو را در منتهي‌اليه سمت راست خيابان متوقف كنيد. به اطلاعيه‌هايي كه از راديوي خودرو پخش مي‌شود توجه كرده و قوانين راهنمايي و رانندگي را مراعات كنيد.
اگر در كنار كوه توقف كرده‌ايد مراقب ريزش سنگ‌ها باشيد.
ممكن است لرزش زمين خودرو شما را به يك جهت هدايت كند، به‌نظرتان مي‌رسد كه لاستيك‌هاي خودرو صاف بوده و بر سطح جاده استوار نيستند.
موتور را خاموش كنيد ولي سوئيچ را از جايش بيرون نياوريد، در داخل خودرو مانده و به راديو گوش دهيد.

** نكات مهم هنگام وقوع زلزله
هنگام وقوع زلزله سعي نكنيد از اشياي گرانقيمت و شخصي خود محافظت كنيد، بيشتر به فكر نجات جان خود باشيد.
اگر به طرف خيابان دويديد، در صورت امكان خود را به فضاي باز و دور از تمامي خطرات مثل پارك برسانيد.
زلزله معمولا بدون خبر روي مي‌دهد، به محض احساس كوچكترين لرزشي سريعا به محل امني برويد.
به‌خاطر داشته باشيد وقت زيادي در اختيار نداريد و عكس‌العمل شما نسبت به زلزله يك حركت غيرارادي است.
به‌خاطر داشته باشيد كه خاتمه زلزله رفع كامل خطر نيست، شما بايد براي پس‌لرزه‌ها آماده باشيد.
دست‌پاچه نشويد، با خونسردي و انديشه اقدامات لازم را آغاز و ديگران را نيز به آرامش دعوت كنيد.
از وسايل آتش‌زا مانند آبگرمكن، اجاق گاز، بخاري و... فاصله بگيريد.
از شيشه‌ها و پنجره‌ها فاصله بگيريد.
از قرارگرفتن در محله‌اي كه موادي همچون اسيد و... وجود دارد پرهيز كنيد.
شما مي‌توانيد در چهار گوش ديوارها پناه بگيريد.
در كنار ميز يا صندلي محل خوبي جهت پناه گرفتن است.
از نزديك‌شدن به درختان و اشياي آونگ (آويزان) جدا بپرهيزيد.
در هنگام وقوع از آسانسور خارج شويد.
از خودرو خارج شده و پس از پارك در نزديك آن پناه بگيريد.
از سواحل دريا فاصله بگيريد.
كتاب يا يك جسم سخت را روي سر خود قرار دهيد.
اميد است با رعايت نكات ايمني فوق بتوانيم در برابر اين حادثه غيرقابل پيش‌بيني آمادگي لازم را كسب كنيم.

** بزرگترين زلزله‌هاي دنيا

1- بيش از 800‌هزار نفر قرباني در زلزله 8 ريشتري 23ژانويه 1556 در شانژي چين
2- بين 250 تا 700‌هزار نفر قرباني در زلزله 5.7 درجه ريشتر در «تانگشان» چين در 28 جولاي 1976
3- زلزله 22مي ‌1960 در شيلي به بزرگاي 5.9 درجه در مقياس ريشتر اتفاق افتاد كه‌ هزار و 655 كشته برجاي گذاشت.
4- 250‌هزار كشته در زلزله «آنتيكيا» در نزديكي تركيه 21مي ‌‌528 كه احتمالا 8 ريشتر بوده است.
5- زلزله 16 دسامبر 1920 در «گانسو» چين با بزرگاي احتمالا 8. 7 ريشتر 235‌هزار كشته برجاي گذاشت.
6- در زلزله همراه با سونامي سوماترا در 26دسامبر 2004 تعداد 230‌هزار كشته ثبت شد.
7- زلزله 7ريشتري 12ژانويه 2010 در «پورتو پرنس»‌ هائيتي سبب مرگ 223‌هزار كشته شد.
در ادامه نگاهي كرده‌ايم به پيشينه زلزله‌هاي تخريبگر و كشنده در ايران:
١- ٢٢دسامبر ‌سال 856 ميلادي در شهر دامغان بزرگترين زلزله تاريخ ايران با 7.9 ريشتر قدرت رخ داد. اين زلزله در آن ‌سال 200‌هزار قرباني گرفت.
٢- ٢٣آگوست ‌سال 893 ميلادي در اردبيل زلزله‌اي كه قدرت آن ثبت نشده، 150‌هزار قرباني گرفت.
٣- ٢١ آگوست‌ سال 1042 ميلادي در شهر تبريز، زلزله‌اي با قدرت 7.6 ريشتر، 40‌هزار قرباني گرفت.
٤- 18 نوامبر‌ سال 1727 مجددا در شهر تبريز زلزله‌اي كه قدرت آن ثبت نشده، 77‌هزار قرباني گرفت.
٥- ٧ ژوئن‌ سال 1755 در شهر كاشان زلزله‌اي با قدرتي كه ثبت‌نشده، 40‌هزار كشته داد.
٦- ٢٣ژانويه‌ سال 1909 در شهر سيلاخور منطقه بروجرد زلزله‌اي با قدرت 7.3 ريشتر 6‌هزار قرباني گرفت.
٧- ١٠ژوئيه ‌سال ١٩٠٩ در نواحي مركزي كشور زلزله‌اي با قدرت٧,٣ ريشتر ٥٥٠٠ قرباني بر جا گذاشت.
٨- ٢٥مي ‌سال 1923، در شهر تربت‌حيدريه زلزله‌اي با قدرت ٧,٥ ريشتر، 2200 قرباني گرفت.
٩- اول مي ‌سال 1929 در نواحي غرب كشور زلزله‌اي با قدرت 7.4 ريشتر، ٣٣٣٠ قرباني گرفت.
١٠- ٦ مي ‌سال 1930 در شهر سلماس زلزله‌اي با قدرت 7.2ريشتر 2500 كشته برجا گذاشت.
١١- ٢٧ نوامبر‌ سال ١٩٤٥ زلزله‌اي با ٨,٢ ريشتر بلوچستان و سواحل درياي عمان را لرزاند. در اين زلزله كه حدود ٤هزار كشته داشت استان كراچي هند نيز لرزيد.
١٢- ٥ آگوست ‌سال 1947 در شهر پانس بلوچستان زلزله‌اي با قدرت 7.3 ريشتر 500 كشته داد.
١٣- ١٢ فوريه ‌سال 1953 در شهر تورود در نزديكي دامغان زلزله‌اي با قدرت 6.5 ريشتر 970 قرباني داشت.
١٤- ٢ فوريه‌ سال 1957 زلزله‌اي سراسري در استان مازندران با قدرت ٧,٤ ريشتر ٢هزار قرباني گرفت.
١٥- دسامبر‌ سال 1957 در شهر صحنه استان كرمانشاه زلزله‌اي با قدرت ٧,٣ ريشتر ٢هزار كشته برجا گذاشت.
١٦- آوريل ‌سال ١٩٦٠ در شهر لار زلزله‌اي كه قدرت آن ثبت‌نشده، ٤٥٠ قرباني داشت.
١٧- اول سپتامبر‌ سال ١٩٦٢ در شهر ساري زلزله‌اي با قدرت ٧,٣ ريشتر رخ داد كه در پي آن ٢٩٤ روستا به كلي از بين رفت و ١٠٠‌هزار كشته برجا گذاشت.
١٨- سپتامبر ‌سال 1962 در شهر بوئين زهرا در نزديكي تهران زلزله‌اي با قدرت 7.1 ريشتر بيش از ١١‌هزار قرباني داشت.
١٩- ١٠فوريه ‌سال 1965 در شهر بستان‌آباد، زلزله‌اي با قدرت 5.1 ريشتر 20 قرباني گرفت.
٢٠- ٣١ آگوست ‌سال 1968 در شهر فردوس در استان خراسان‌رضوي، زلزله‌اي با قدرت 7.3 ريشتر حدود ١٠‌هزار قرباني برجا گذاشت.
٢١- ١٠آوريل 1972 زلزله‌اي با قدرت 7.1 ريشتر در جنوب ايران 5054 قرباني گرفت. اين زمين‌لرزه موجب ويراني هزار كيلومترمربع شد.
٢٢- ٢١مارس ‌سال ١٩٧٧ زلزله‌اي در جنوب كشور با قدرت ٦,٩ ريشتر به وقوع پيوست. در پي اين زمين‌لرزه ١٦٧ نفر كشته و ٣٥روستا ويران شدند. در منطقه بندرعباس ٧هزارنفر بي‌سرپناه شدند و نكته قابل‌تامل اين‌ است كه بعد از ٩٠دقيقه پس‌لرزه‌اي با قدرت ٦ ريشتر موجب ويراني هرچه بيشتر منطقه شد.
٢٣- آوريل ‌سال ١٩٧٧ زلزله‌اي در منطقه اصفهان رخ داد كه شدت آن به ثبت نرسيد و ٩٠٠ كشته برجا گذاشت.
٢٤- ١٦سپتامبر 197٩ در شهر طبس زلزله‌اي با قدرت 7.8ريشتر 15‌هزار قرباني گرفت.
٢٥- ١١ژوئن‌ سال 1981 در جنوب ايران (كرمان) زلزله‌اي با قدرت 6.9 ريشتر 3‌هزار قرباني گرفت.
٢٦- ٢٨جولاي ‌سال 1981 در جنوب ايران (كرمان)، زلزله‌اي با قدرت 7.3 ريشتر ١٥‌هزار نفر كشته داشت.
٢٧- ٢٠ژوئن 1990 زلزله‌اي با قدرت 7.4 ريشتر در منجيل و رودبار همزمان با برگزاري رقابت‌هاي جام‌جهاني 1990، 40 تا ٥٠‌هزار قرباني گرفت. در پي اين زمين‌لرزه ٦٠‌هزار زخمي، ٤٠٠‌هزار نفر بي‌سرپناه در منجيل و رودبار برجا ماند و تقريبا تمام سازه‌ها از بين رفت. در خلخال و نوشهر صدمات سنگيني به شهر وارد شد و در تهران نيز لرزه‌هايي محسوس بود. قدرت اين زلزله ٧,٤ در مقياس ريشتر بوده و حتي قسمت‌هايي از تبريز و اراك و مرزهاي شمال غربي ايران و كشورهاي همسايه لرزيد. متاسفانه پس‌لرزه‌اي كه روز بعد از زمين‌لرزه با قدرت ٥.٣ ريشتر زمين را لرزاند سبب شد ٢٠ نفر از ساكنان شهر منجيل و لوشان كشته شوند.
٢٨- ٢٨فوريه‌ سال 1997 زلزله اردبيل با قدرت ٥,٥ ريشتر 1100 قرباني گرفت.
٢٩- ١٠مي‌ سال 1997، در شهر بيرجند و قائن زلزله‌اي با قدرت ٧,١ ريشتر ١٦١٣ قرباني گرفت.
٣٠- ١٤مارس‌ سال 1998، در شهر گلباف كرمان زلزله‌اي با قدرت 6.6 ريشتر 5 قرباني گرفت.
٣١- ٢٢ژوئن‌ سال 2002 زلزله‌اي با قدرت 6.5 ريشتر در ابهر و غرب ايران ٢٦١ قرباني گرفت.
٣٢- ٢٦دسامبر‌ سال 2003 زلزله‌اي هولناك در بم با قدرت 6.6ريشتر دست‌كم ٤٠‌هزار قرباني گرفت.
٣٣- ٢٨مي‌ سال 2004 زلزله‌اي در استان مازندران، حد فاصل شهرهاي فيروزآباد، كجور و مرزن‌آباد با قدرت 6.3 ريشتر دست‌كم 35 قرباني گرفت. صدمات جاني و مالي اين زمين‌لرزه محدود بوده و يكي از علل آن تراكم كم جمعيت در پيرامون مركز زمين‌لرزه است. لرزش ناشي از اين رويداد در بخش‌هاي وسيعي از كشور حس شد. در تهران نيز مردم را دچار وحشت كرد.
٣٤- ٢٢فوريه ‌سال 2005 در شهر زرند زلزله‌اي با قدرت 6.4ريشتر دست‌كم 602 قرباني گرفت.
٣٥- ٢٧نوامبر 2005 در شهر قشم زلزله‌اي با قدرت 6 ريشتر 13قرباني گرفت.
٣٦- ٣١ مارس 2006 در شهر بروجرد زلزله‌اي با قدرت 6.1ريشتر 70 قرباني گرفت.
٣٧- ١٠سپتامبر ‌سال 2008زلزله‌اي با ٦,١ريشتر 7 قرباني گرفت.
٣٨- ٢٧آگوست 2010 در شهر دامغان زلزله‌اي با قدرت 5.9ريشتر 19 قرباني گرفت.
٣٩- ١٥ژوئن ‌سال 2011 زلزله‌اي با قدرت 5.3 ريشتر در شهر كهنوج، 2 قرباني گرفت.

* منبع: روزنامه شهروند،1395.10.9
** گروه اطلاع رساني**9368** 9165**1755** انتشاردهنده: پونه پورقاسمي
۰ نفر