۸ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۴۵
کد خبر: 82365488
T T
۰ نفر
بازار لوازم خانگی در تسخیر برندهای خارجی

تهران- ایرنا- نتایج گزارش كمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد بازار لوازم خانگی ایران با ارزش 200 هزار میلیارد ریال، در تسخیر برندهای خارجی است كه 150 هزار میلیارد ریال از این بازار را در اختیار دارند.

به گزارش چهارشنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، سی و هشتمین نشست كمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به بررسی مشكلات تولیدكنندگان لوازم خانگی ایران اختصاص داشت و ادامه مباحث به نشست بعدی كمیسیون موكول شد تا در نهایت جمع‌بندی مناسبی از این گفت‌وشنودها به دست آید.

** صنعت فرسوده تولید لوازم خانگی
شراره كامرانی كه به نمایندگی از انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این نشست حضور داشت، گفت: صنعت لوازم خانگی قریب به هشتاد سال در ایران سابقه دارد و دارای طیف متنوعی از محصولات در بخش‌های انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر است.
كامرانی ادامه داد: نخستین كارخانه لوازم خانگی در سال 1316 در تهران و با هشت كارگر تاسیس شد و در دهه 40 شمسی نیز چند كارخانه دیگر ایجاد شد تا از دهه 50، كارخانه های تولیدكننده لوازم خانگی در كشور گسترش یابد. در همین دهه‌ها به تدریج تولید قطعات (الكتروموتور و كمپرسور) نیز در كشور آغاز شد.
وی شیوه‌های تولید در ایران را تولید اصیل، مونتاژ، تولید بدون كارخانه و مشاركتی عنوان كرد و گفت: این صنعت اكنون در وضعیت فرسودگی نسبی و روزآمدی تقریبی قرار دارد.
به گفته این كارشناس، دلایل عقب‌ماندگی نسبی فناوری صنعت لوازم خانگی ایران، ورود ماشین‌های دست دوم به كشور به دلیل كمبود نقدینگی و ناآشنایی با تحولات سریع این صنعت است كه ساختار تولید را فرسوده كرده و موجب كاهش بهره‌وری و مصرف بالای انرژی شده است.
وی گفت: سهم بخش صنعت از رشد اقتصادی كشور در سال 1394 معادل منفی2.2 درصد برآورد شد، در حالی كه سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی در سال 1393 معادل16.6 درصد بود.

** سه‌چهارم بازار لوازم خانگی ایران در اختیار خارجی‌ها
كامرانی در ادامه به چالش‌های پیش روی این صنعت اشاره كرد و گفت: تاثیر منفی مسائل سیاسی، فقدان رویكردهای علمی صادرات، فقدان فعالیت‌های حرفه‌ای در بخش‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران، فقدان یا ضعف فرهنگ تولید صادرات‌گرا، فقدان و ضعف فرهنگ برندینگ، جدایی شبكه بانكی داخل از شبكه بانكی جهانی و فقدان یا كمبود اطلاعات شركت‌ها از بازارهای خارجی از چالش‌های این صنعت است.
وی گفت: اندازه بازار لوازم خانگی كشور 200 هزار میلیارد ریال است كه 150 هزار میلیارد ریال آن در اختیار برندهای خارجی است. ذكر این نكته ضروری است كه سهم این صنعت از كل ارزش ‌افزوده صنعت 1.1 درصد و سهم آن از اشتغال 1.67 درصد است.
این كارشناس با مقایسه سهم بازار برندهای داخلی و خارجی گفت: در گروه صوتی‌تصویری، سهم برندهای خارجی 95 درصد و برندهای ایرانی پنج درصد است. در گروه یخچال‌فریزر، سهم برندهای خارجی 60 درصد برآورد می‌شود. همچنین در گروه شوینده‌ها سهم برندهای خارجی 55 درصد است.
وی مهمترین مساله صنعت لوازم خانگی را قدرت رقابت‌پذیری پایین برشمرد و گفت: رقابت‌پذیری پایین در این صنعت، ناشی از قیمت تمام شده بالا و كیفیت خدمات پس از فروش است.
كامرانی ادامه داد: با توجه به اقلام متنوع تولیدی لوازم خانگی، قاچاق این محصولات نیز گسترده است و لوازم خانگی كوچك، یخچال و فریزر، كولر گازی، ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی و چرخ‌ خیاطی به‌صورت قاچاق وارد كشور می‌شود.
وی گفت: ضعف در رویكرد نظام‌یافته به افزایش كیفیت و كاهش قیمت، فقدان نگاه راهبردی واحدها به ضرورت دستیابی به تولید و بازار امن صادراتی، ضعف در چارچوب‌های تحقیق و توسعه و بازاریابی مطلوب، كمبود مدیریت علمی در واحدهای تولیدی، خلاء فرهنگ صنعتی در برخی مدیریت‌های واحدهای صنعتی، كمبود نوآوری، خلاقیت، تحقیق و توسعه و فناوری روز و درصد بالای ضایعات از ضعف‌های درونی بنگاه‌های تولیدی در این بخش است.

** پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت صنعت لوازم خانگی
«حبیب‌الله انصاری» دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در این نشست پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت این صنعت ارایه كرد.
كاهش نرخ سود تسهیلات تولید و متناسب‌سازی نرخ بهره با تورم، تشكیل كمیته تعیین تعرفه (با محدودیت انجمن) در وزارت صنعت، معدن و تجارت، كاهش فشار مالیاتی و پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی مورد تایید حسابرس، پرهیز دولت از مداخله در قیمت‌گذاری و معافیت مالیاتی فعالیت‌های تشكل‌ها از پیشنهادهای دبیركل این تشكل بخش خصوصی بود.
انصاری گفت: رفع موانع خرید مواد اولیه اساسی صنعت لوازم خانگی مانند فولاد، مواد پتروشیمی، مس، آلومینیوم... از شركت‌های دولتی یكی از مهمترین خواسته‌های تولیدكنندگان لوازم خانگی است.
وی همچنین خواستار آن شد كه براساس ماده (5) قانون بهبود مستمر فضای كسب‌وكار از فعالیت تشكل‌های موازی جلوگیری شود.

** تولیدكنندگان داخلی سهم خود از بازار را به رقیبان كره ای باخته‌اند
«محمدرضا جعفری» نایب رییس انجمن صنایع لوازم خانگی، در این نشست تاكید كرد تولیدكنندگان ایرانی، بیشتر سهم بازار را به شركت‌های كره‌ای واگذار كرده‌اند.
وی گفت: البته بخشی از دلایل این بازماندگی ناشی از برخی مسائل فرهنگی است. زمانی كه درآمدهای نفتی و به تبع آن واردات افزایش پیدا كرد، مذاق مردم نیز به كالاهای خارجی خو گرفت؛ من این پدیده را به عنوان قاچاق مدرن می‌شناسم و مقابله با آن را ضروری می‌دانم.
جعفری افزود: به واسطه اعمال تحریم‌ها، ساختار این صنعت، فرسوده شده است و باید برای ارتقای این صنعت، تسهیلات ارزان‌قیمت به آن اعطا شود.
به گزارش ایرنا، این روزها موضوع جریمه یك برند لوازم خانگی كره جنوبی توسط گمرك جمهوری اسلامی مطرح شده است.
در خبرها آمده است این برند برای روبرو نشدن با تعرفه‌های گمركی، قطعات یك كالا را وارد كرده و گمرك جمهوری اسلامی آن واردكننده را 30 هزار میلیارد ریال(سه هزار میلیارد تومان) جریمه كرده است.
گمرك جمهوری اسلامی در این زمینه اعلام كرد: واردات قطعات از چند گمرك مختلف و استفاده از كارت بازرگانی یك بار مصرف، دو تخلف عمده نمایندگی برند كره ای تولیدكننده لوازم خانگی بوده كه آن را مشمول جریمه 30 هزار میلیارد ریالی گمرك كرده است.
در این ارتباط، برخی رسانه ها در روزهای گذشته مدعی شدند وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به گمرك جمهوری اسلامی لغو جریمه 30 هزار میلیارد ریالی خواستار شد.
در این زمینه وزارت صنعت دیروز (سه شنبه) در اطلاعیه ای تاكید كرد «از آنجا كه واردات اجزا ‌و قطعات محصولات لوازم خانگی كره ای براساس تعرفه مصوب در كتاب مقررات صادرات و واردات و با پرداخت حقوق ورودی متعلقه انجام و ترخیص قطعی آنها صورت گرفته است، درخواست هر گونه بخشش در اخذ حقوق قانونی دولت، موضوعیت ندارد».
اقتصام**9189**1961** خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر