4 پایگاه جدید اورژانس هوایی افتتاح شد/نوسازی 120اورژانس بیمارستانی

تهران - ایرنا - معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از نوسازی 120 بخش اورژانس بیمارستانی خبر داد و گفت: امروز همچنین چهار پایگاه جدید اورژانس هوایی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا محمد آقاجانی روز یكشنبه در مراسم افتتاح چهار پایگاه اورژانس هوایی در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت افزود: این پایگاه های جدید در شهرهای زنجان، یزد، چابهار و كرج افتتاح می شوند و پایگاه اورژانس هوایی شیراز نیز كه در حادثه اخیر، بالگرد خود را از دست داده بود دوباره به بالگرد اورژانس مجهز می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر نوسازی 120 اورژانس بیمارستانی كه در دولت یازهم انجام شده و در حال تكمیل است، 300 بخش بیمارستانی نیز در حال استانداردسازی و مقاوم سازی است.
آقاجانی اضافه كرد: یكی از اقدامات مهم دولت راه انداری طب اورژانس از سال 80 در كشور است به طوری كه تاكنون 850 متخصص طب اورژانس در كشور تربیت شده كه اغلب آنها در سه سال اخیر تربیت شده به مراكز درمانی مناطق محروم اعزام شده اند.
وی گفت: حدود دو هزار و 400 آمبولانس مدرن تا آخر این دولت به ناوگان اورژانس كشور اضافه می شود كه از این تعداد دو هزار آمبولانس اضافه شده است در حالی كه در گذشته كل آمبولانس های كشور سه هزار دستگاه بود.
معاون وزیر بهداشت گفت: با راه اندازی چهار پایگاه اورژانس هوایی جدید كه امروز انجام می شود تعداد این پایگاه ها در كشور به 25 پایگاه می رسد.
وی در ادامه از افزایش سه هزار نیروی انسانی و تكنسین به اورژانس كشور خبر داد.
آقاجانی افزود: با وجود فرسوده بودن اغلب بیمارستانهای كشور با نوسازی كه بعد از طرح تحول سلامت انجام شده است، هم اكنون سطح ایمنی بیمارستانها به 41 درصد رسیده و از نظر ایمنی سازه ای در سطح 42 درصد و از نظر ایمنی غیر سازه در سطح 47 درصد ایمنی هستیم.
وی گفت: اكنون ایمنی كلی بیمارستان های كشور در حدود 43 درصد است در حالی كه بیش از 50 درصد بیمارستانهای كشور با عمر بالای 37 سال فرسوده هستند.
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: اغلب بیمارستانهای كشور در برابر یك زلزله 4.4 ریشتری نیز مقاوم نیستند و با كوچكترین زلزله ای از دور خدمات رسانی خارج می شوند، در حالی كه بیمارستانها باید مهمترین پناهگاه مردم در زمان حوادث باشند.
آقاجانی افزود: كشور ما یك كشور حادثه خیز است، به همین علت باید با همكاری بین بخشی با دستگاههای مختلف همواره آ‌مادگی خود را برای مقابله با حوادث و كنترل عوارض آنها را داشته باشیم.
وی گفت: ‌در شهرها مهمترین سازمانی كه می تواند در بالارفتن سطح ایمنی سازه‌ها نقش داشته باشد، شهرداری‌ها هستند. مدیریت شهری نقش مهمی در كاهش آسیبهای ناشی از حوادث دارد.
معاون وزیر بهداشت افزود: در وزارت بهداشت نیز محور ارائه خدمات، بیمارستانها هستند، باید بیمارستانهای ایمن در كشور داشته باشیم تا هم در برابر زلزله آسیب نبینند و هم كارایی لازم را برای مقابله با بحرانها داشته باشند.
وی گفت:‌ وزارت بهداشت در حال تدوین 11 جلد كتاب استانداردهای بیمارستانهای ایمن است و تلاش است تا با اجرای این استانداردها، بیمارستانهای كشور ایمن سازی شوند.
آقاجانی افزود: هزینه ایمن سازی بیمارستانها نسبت به كل هزینه ساخت بیمارستان، عدد بالایی نیست و فقط با چهار درصد هزینه بیشتر می توانیم، بیمارستان ایمن داشته باشیم.
وی ادامه داد: اخیرا مركز فرماندهی بحران وزارت بهداشت به ساختمان اصلی وزارت بهداشت منتقل شده است و در دانشگاه های علوم پزشكی نیز مراكزی مشابه این مركز فعال و تجهیز شده است و با اقدامات انجام شده، آمادگی بیمارستانها برای مقابله با بحرانها به 41 درصد رسیده است.
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران كشور نیز در این مراسم گفت:‌ امكانات كشور برای مقابله با بحرانها كافی نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند این امكانات را فراهم كند، بنابراین از مردم و خیرین می خواهیم برای تامین این امكانات كمك كنند.
وی همچنین از تشكیل مركز فرماندهی مدیریت بحران كشور خبر داد كه كار تجزیه و تحلیل و پیش بینی نیازمندی‌ها پیش و پس از حوادث و هماهنگی دستگاههای مختلف را به عهده خواهد داشت.
پیرحسین كولیوند، سرپرست اورژانس كشور نیز در این مراسم گفت: توسعه آ‌مبولانس های هوایی همچنان در دستور كار وزارت بهداشت است و این امكانات خدمات رسانی اورژانس كشور را به مناطق صعب العبور گسترش داده است.
اجتمام**3063**1569
خبرنگار: افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی