۵ دی ۱۳۹۵، ۸:۲۹
کد خبر: 82359676
T T
۰ نفر
اتریش و آلمان 2016؛ از تحولات داخلی تا روابط خارجی با ایران

وین - ایرنا - اتریش در سال 2016 طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری جهان را تجربه كرد و از پیچ تند راست افراطی به سلامت عبور كرد؛ در آلمان مهاجرستیزها در انتخابات محلی پیروزی هایی به دست آوردند و هر دو كشور در سایه بحران پناهجویان ، تنش هایی با تركیه را تجربه كردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ،‌ شاید بتوان مهمترین ویژگی سیاست خارجی آلمان و بخصوص اتریش در سال 2016 را تنش در روابط با تركیه و بحث و جدل ها در ارتباط با توافق مهار موج پناهجویان با تركیه و مخالفت با مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا، ضمن انتقاد از سیاست های داخلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه ، ‌دانست.
** سفر مركل به تركیه در آغاز سال 2016 و توافق اتحادیه اروپا-تركیه در ماه مارس
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه 8 فوریه 2016 (19 بهمن 94) به تركیه سفر كرد و ضمن آن تلاش كرد تا كمك آنكارا را در زمینه مهار بحران پناهجویان جلب كند. اتحادیه اروپا و تركیه در اكتبر 2015 به توافقی ابتدایی در این زمینه دست یافته بودند و مركل تلاش كرد تا این توافق اولیه را با تركیه برای مهار ورود صدها هزار پناهجو به اروپا ، نهایی كند.
در پی این رایزنی ها، اتحادیه اروپا و تركیه در روز 18 مارس 2016 (28 اسفند 94) به توافقی نهایی در زمینه مهار موج پناهجویان به اروپا دست یافتند، هر چند از همان ابتدا شك و تردیدهایی درباره عملی بودن یا حتی قانون بودن آن ابراز شد. تركیه طبق این توافق موافقت كرد پناهجویانی را كه از تركیه راهی یونان شده اند، بازگرداند و در عوض آوارگان سوری را بنا بر یك برنامه منظم، به طور مستقیم راهی اروپا كند. سازمان حقوق بشری عفو بین الملل بازگرداندن پناهجویان را غیر قانونی قلمداد كرد و این موضوع در طول سال 2016 به عامل ایجاد تنش در روابط تركیه بخصوص با كشورهای اتریش و آلمان تبدیل شد.
** تظاهرات ترك تبارها و كردتبارها در اتریش و آلمان و احضار سفرا
علاوه بر مساله پناهجویان ، كودتای نافرجام تركیه در 15 ژوییه 2016 (جمعه 25 تیر) و تظاهرات متعاقب نیز به تنش در روابط آلمان و اتریش با تركیه دامن زد. در حالی كه جمعیت كردهای ساكن آلمان حدود یك میلیون نفر است و بزرگترین جامعه كردها در اروپا به شمار می رود و آلمان همچنین میزبان بزرگترین جامعه ترك تبارها در اروپا است، در اواخر ژوئیه و پس از كودتای نافرجام جمعه 25 تیر ماه در تركیه، دهها هزار تن از ترك تبارها در حمایت از اردوغان در آلمان و اتریش تظاهرات كردند كه این امر واكنش مقام های این دو كشور اروپایی را در پی داشت.
همچنین چند هزار تن از ترك های مقیم آلمان در شهرهای مختلف آلمان بخصوص شهر كلن در غرب این كشور به منظور حمایت از سیاستمداران زندانی شده در تركیه، تظاهرات كردند.
وزارت خارجه اتریش روز 6 اوت (16 مرداد) سفیر تركیه را در واكنش به اظهارات مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این كشور، برای دومین بار احضار كرد.
وزیر خارجه تركیه بعد از آنكه كریستین كرن صدر اعظم اتریش اعلام كرده بود كه موضوع قطع مذاكرات الحاق تركیه به اتحادیه اروپا در نشست ماه دسامبر شورای اتحادیه اروپا مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد، اتریش را 'پایتخت نژادپرستی رادیكال' خواند.
سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز در واكنش، انتقاد وزیر خارجه تركیه از اتریش را به تندی رد كرد و افزود: از آنكارا خواسته می شود در انتخابات لغات و روند كار (در داخل) و نیز انجام وظایفش اعتدال را رعایت كند.
همچنین در اوایل ماه اوت 2016 (اواسط مرداد ماه ) و با تشدید جنگ لفظی میان وین و آنكارا درباره
پناهجویان و تظاهرات ترك تبارها در اتریش در حمایت از اردوغان، كریستین كِرن صدر اعظم اتریش با تاكید بر اینكه اروپا نباید در برابر تركیه كوتاه بیاید، گفت: اردوغان و افراطی های طرفدار او، توده های ترك را به گروگان گرفته اند.
كِرن چند روز پیش از آن نیز در مطلبی در صفحه شخصی خود در «فیسبوك» از اردوغان به دلیل «تشویق جامعه ترك های مهاجر در اروپا برای تظاهرات» انتقاد كرده بود. این تظاهرات در شهر وین پس از حمله به یك رستوران كردها به خشونت گرایید.
چاوش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه نیز در همان روزها در گفت وگو با یك روزنامه آلمانی ، تهدید كرد كه چنانچه اتحادیه اروپا محدودیت های روادید برای اتباع تركیه را برندارد، تركیه توافق مربوط به تبادل پناهجویان (توافق 18 مارس) را لغو خواهد كرد.
وزیر امور خارجه تركیه همچنین درباره همین موضوع با «سباستین كورتز» همتای اتریشی خود در شبكه اجتماعی توئیتر وارد یك درگیری لفظی شد.
اتریش پیش از این نیز با این ادعا كه تظاهرات طرفداران اردوغان در اتریش بطور مستقیم از آنكارا هدایت می شود، سفیر تركیه را برای ادای توضیحات احضار كرده بود.
كریستین كرن صدر اعظم اتریش اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) در نخستین دیدار خود با مركل، در برلین گفت : كشورهای اتحادیه اروپا بهتر است به جای توافق با تركیه بر سر اسكان پناهجویان به دنبال توافق با كشورهای آفریقایی از جمله لیبی باشند.
وی افزود: اتریش همیشه به دنبال امنیت جان پناهجویان بوده است و تركیه نمی تواند در این خصوص شریك خوبی برای اروپا محسوب شود.
**ممنوعیت پخش سخنرانی اردوغان در كلن و احضار كاردار آلمان
وزارت خارجه تركیه روز دوشنبه اول اوت (11 مرداد) در اعتراض به ممنوعیت پخش زنده سخنرانی رجب طیب اردوغان برای حامیانش در كلن آلمان، كاردار سفارت آلمان در آنكارا را احضار كرد.
دادگاه قانون اساسی آلمان ساعاتی پیش از سخنرانی سیاستمداران ترك، از جمله اردوغان، حكم مسدود كردن اپلیكیشن مربوط به پخش زنده سخنرانی اردوغان را صادر كرد. گفته می شود دلیل این حكم نگرانی از سرایت تنش های سیاسی تركیه به آلمان بوده است. اما ابراهیم كالین سخنگوی اردوغان این حكم دادگاه آلمان را غیرقابل قبول و نقض آزادی بیان و آزادی تجمع خواند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واكنش به اقدام دولت تركیه مبنی بر احضار كاردار خود به منظور اعتراض به ممنوعیت سخنرانی ویدئویی اردوغان در تظاهرات شهر كلن گفت: اتفاقی غیرعادی نیفتاده است.
فرانك والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان) ضمن محكوم كردن حمله تروریستی در شهر دیاربكر تركیه كه بیش از 40 قربانی گرفت ، گفت: مبارزه آنكارا با تروریسم نباید برای توجیه سركوب مخالفان سیاسی دولت این كشور استفاده شود.
پس از این موضع گیری وزیر امور خارجه ، هورست زیهوفر رئیس حزب اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) آلمان نیز با بیان اینكه اتحادیه اروپا باید از سركوب تركیه علیه مخالفان سیاسی درس بگیرد ، افزود: اتحادیه اروپا باید دست كم مذاكرات با آنكارا درباره پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا را به حال تعلیق درآورده و هر گونه طرحی را برای معافیت شهروندان تركیه از دریافت روادید برای سفر به كشورهای عضو این اتحادیه ، كنار بگذارد.
** تاكید اتریش بر توقف مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا
اما توقف مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا موضوعی بود كه بیش از همه سباستین كورتز وزیر امور خارجه اتریش در سال 2016 بر آن پافشاری كرد. كورتز بارها به مناسبت های مختلف تاكید كرد كه اتحادیه اروپا باید مذاكرات عضویت تركیه را متوقف یا دست كم این مذاكرات به حال تعلیق در آورد.
وی در یكی از تازه ترین اظهار نظرهای خود در این زمینه روز دوشنبه 12 دسامبر (22 آذر) پیش از نشست ماهیانه شورای عمومی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروكسل گفت: اتریش با ادامه مذاكرات با تركیه مخالفت خواهد كرد.
پارلمان اروپا در همین ارتباط روز 24 نوامبر (4 آذر) قطعنامه قطعنامه غیر الزام آوری در توصیه به تعلیق مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا با 471 رای موافق، 37 رای مخالف و 107 رای ممتنع به تصویب رساند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در پی این مصوبه تهدید كرد كه مرزهای تركیه را به روی پناهجویان باز می كند تا آنها بتوانند راهی اروپا شوند.
با این حال وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه 13 دسامبر (23 آذر) با درخواست اتریش برای توقف مذاكرات عضویت تركیه مخالفت كردند.
به علت مخالفت وزیر خارجه اتریش با ادامه مذاكرات عضویت تركیه ، شورای وزیران امور خارجه به اجماع نرسید و وزیر امور خارجه اسلواكی كه كشورش ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد از ارائه 'نتیجه ریاستی' (بجای نتیجه شورایی حاصل از اجماع وزیران) درباره پیشرفت در مذاكرات عضویت 'تركیه ، مونته نگرو ، صربستان، مقدونیه ، آلبانی ، بوسنی هرزگونی و كوزوو' خبر داد.
در نشست شورای اروپا در روزهای 15 و 16 دسامبر (25 و 26 آذر) درباره آینده مذاكرات با تركیه و همچنین توافق كنترل پناهجویان با تركیه بحث و گفت وگو شد . همزمان با این نشست ،‌ 'دونالد توسك' رئیس شورای اروپا گفت كه اتحادیه اروپا درصدد برگزاری اجلاسی با تركیه در ماههای آینده به منظور بحث درباره روابط دوجانبه است.
** تاكید مركل و اردوغان بر تقویت مبارزه مشترك با تروریسم
آنگلا مركل صدراعظم آلمان در اواخر سال 2016 به مناسبت بمب گذاری های اخیر در استانبول ، در تماس تلفنی با اردوغان و با لحنی آشتی جویانه ، ضمن تسلیت به او در ارتباط با بمب گذاری های استانبول، بر تقویت تلاش های مشترك برای مبارزه با تروریسم تاكید كرد. دیگر مقام های آلمانی از جمله یواخیم گائوك رئیس جمهوری و فرانك والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این كشور نیز ضمن محكومیت حملات تروریستی استانبول، با دولت و ملت تركیه ابراز همدردی كردند.
** نشست گروه تماس سوریه و كنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان
شهر مونیخ آلمان در اوایل سال 2016 میزبان كنفرانس امنیتی و همچنین نشست گروه تماس سوریه بود و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست ها حضور داشت.
پنجاه و دومین كنفرانس امنیتی مونیخ از 12 تا 14 فوریه (23 تا 25 بهمن 94) در مونیخ آلمان با شركت 23 تن از روسای دولت های جهان و دهها وزیر از جمله وزیران امور خارجه ایران و عربستان برگزار شد. وزیر امور خارجه ایران همچنین روز پنجشنبه 11 فوریه (22 بهمن 94) پیش از نشست تماس سوریه در مونیخ با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت وگو كرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه كنفرانس مونیخ نیز با 'لازاركو مانسكو' وزیر خارجه رومانی، 'جورجه ایوانوف' رییس جمهور مقدونیه و 'ولادیمیر ماكی' وزیر خارجه بلاروس و 'بورگه برِنده' وزیر امور خارجه نروژ دیدار و گفت وگو كرد.
**حملات تروریستی در آلمان و اعلام نامزدی مجدد مركل در فضای ناامنی
آلمان در سال 2016 و در پی ورود صدها هزار پناهجو به این كشور شاهد چند حمله تروریستی هم بود كه هر چند برخی از این حملات ارتباطی با ورود پناهجویان نداشت و حتی مركل صدر اعظم آلمان نیز تاكید كرد كه مشكل تروریسم با پناهجویان وارد آلمان نشده است اما حزب دست راستی و پوپولیستی 'آلترناتیو برای آلمان' (AfD) با دامن زدن به هراس عمومی از این مساله توانست به پیروزی هایی در انتخابات محلی دست یابد.
** هفت حمله تروریستی در آلمان در سال 2016
آلمان در سال 2016 شاهد 7 حمله تروریستی با ابزارهای مختلف از مواد منفجره گرفته تا چاقو و تبر و كامیون بود كه در آنها 22 نفر كشته و حدود 112 تن مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت چند مورد از این حملات را بر عهده گرفته است.
در تازه ترین حمله تروریستی در آلمان نیز شب دوشنبه 19 دسامبر (29 آذر) فرد مهاجمی با كامیون وارد بازارچه كریسمس در برلین شد و 12 نفر را كشت و 48 نفر را زخمی كرد.
**ریاست دوباره مركل بر حزب دموكرات مسیحی و اعلام نامزدی دوباره برای صدر اعظمی آلمان
آنگلا مركل روز سه شنبه ششم دسامبر (16 آذر) با آرای 89.5 درصد نمایندگان حاضر در جلسه عمومی حزب 'اتحاد دمكرات مسیحی آلمان' (CDU) در شهر صنعتی اسن (Essen) در غرب آلمان برای نهمین بار به ریاست این حزب برگزیده شد. در این جلسه چندین تن از اعضای حزب در سخنرانی های خود، موضع لیبرال دولت مركل در پذیرش نزدیك به یك میلیون پناهجو را به باد انتقاد گرفتند.
اما مركل از سیاست خود دفاع كرد و گفت برنامه او در قبال پناهجویان برای مبارزه با قاچاقچیان انسان ضروری بوده است هر چند تاكید كرد از اخراج پناهجویانی كه درخواستشان رد شده است حمایت می كند.
مركل همچنین در سال 2016 اعلام كرد كه در انتخابات پارلمانی سال آینده برای چهارمین بار نامزد تصدی مقام صدر اعظمی آلمان خواهد شد هر چند با خیزش امواج پوپولیسم در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین مخالفت های داخلی از چپ و راست، مسیری دشوار در پیش رو دارد.
**طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری در اتریش 2016
كشور اتریش در سال 2016 طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری را تجربه كرد. در دور اول انتخابات كه روز پنجم اردیبهشت امسال (24 آوریل 2016) با رقابت 6 نامزد برگزار شد، 'نوربرت هوفر' نامزد حزب راستگرای ضد مهاجران 'آزادی' اول شد و پس از او 'الكساندر فان در بلن' نامزد مستقل مورد حمایت حزب سبز در رتبه دوم قرار گرفت و این دو به دور دوم راه یافتند. در این انتخابات برای اولین بار در تاریخ این كشور پس از جنگ جهانی دوم، نامزد هیچ یك از دو حزب اصلی اتریش یعنی حزب محافظه كار «مردم» (OVP) و حزب سوسیال دمكرات (SPO) به دور دوم انتخابات راه نیافتند.
دور دوم انتخابات اتریش روز دوم خرداد (22 مه 2016) برگزار شد و پس از شمارش آرای پستی، فان در بلن با اختلاف تنها حدود 31 هزار رای در برابر هوفر پیروز شد اما در پی شكایت حزب آزادی اتریش، دادگاه قانون اساسی این كشور روز 11 تیرماه نتایج دور دوم انتخابات را به علت برخی بی نظمی ها و تخلفات در شمارش آرا باطل اعلام كرد. تكرار دور دوم انتخابات قرار بود روز 11 مهر (دوم اكتبر) برگزار شود اما وزارت كشور اتریش برگزاری انتخابات را به علت بی كیفیت بودن چسب پاكت آرای پستی به تعویق انداخت و سرانجام تكرار مجدد دور دوم انتخابات در روز چهارم دسامبر (14 آذر) برگزار شد و 'فان در بلن' با 53.8 درصد معادل 2.47 میلیون رای پیروز قطعی انتخابات و رئیس جمهوری جدید اتریش برای یك دوره 6 ساله شد.
به این ترتیب ماراتن انتخابات ریاست جمهوری اتریش پس از حدود یك سال به پایان رسید؛ انتخاباتی كه موجب ابداع واژه طولانی bundespraesidentenstichwahlwiederholungverschiebung به معنی 'تكرار مجدد انتخابات ریاست جمهوری' و انتخاب آن به عنوان واژه سال اتریش شد.
اتریشی ها به این ترتیب از پیچ تند انتخابات عبور كردند و اجازه ندادند نام كشورشان به عنوان اولین كشور با یك رئیس جمهوری راست افراطی در اتحادیه اروپا ثبت شود هر چند حزب 'آزادی' اتریش با استفاده از بحران پناهجویان و مشكلات اقتصادی پایگاه خود را تقویت كرده و انتظار می رود در انتخابات پارلمانی سال 2018 حضوری جدی داشته باشد.
** روابط با ایران در سال 2016
روند بهبود روابط ایران با اتریش و آلمان با وجود 'موضع غیرسازنده مركل' در سالگرد برجام در سال 2016 ادامه یافت و انتظار می رود در آینده شاهد گسترش روابط ایران با این كشورها باشیم.
در نشست روز پنجشنبه 31 مارس 2016 (12 فروردین) بین شركت‏های بخش خصوصی ایران و اتریش، تفاهمنامه همكاری به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار در اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید . این تفاهمنامه‏ شامل هشت سند در زمینه خودرو، فولاد، تولیدات دارویی و بخش مهندسی است كه با حضور 'محسن جلال‏پور' رییس اتاق بازرگانی ایران و 'كریستف لایتل' رییس اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید.
جلال‏پور رییس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این مراسم با بیان اینكه اتریش در زمان جنگ عراق از تحریم‏ها حمایت نكرد و در تحریم‏های اخیر نیز كمترین سهم را داشت، افزود: جایگاه سیاسی اتریش و رابطه‏اش با ایران می‏تواند به میلیاردها یورو قرارداد بدل شود.
'هانس یورگ شلینگ' وزیر اقتصاد اتریش نیز اوایل روز 27 سپتامبر (ششم مهرماه امسال) پس از دیدار با ولی‏الله سیف رئیس بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در وین اعلام كرد كه سازمان اعتبار صادرات اتریش (OeKB) اعتبارات برای معامله با ایران را از 280 میلیون یورو به یك میلیارد یورو افزایش داده است. وی تاكید كرد كه اتریش علاقه‏مند به 'تكمیل رابطه بانكی' با ایران است.
اتریش كه در سال‏های گذشته میزبان مهم‏ترین مذاكرات بین‏المللی بین ایران و قدرت‏های جهانی بوده است، زمینه‏ها و ظرفیت‏های بالقوه‏ای برای تحكیم و ارتقای روابط در زمینه های صنعت و فناوری و همچنین فرهنگی از جمله خواهرخواندگی بین شهرهای مهم دو كشور، گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در سطوح آكادمیك، تبادل اساتید، محققان و دانشجویان در برخی از رشته های هنری و توسعه گردشگری را دارا است و با توجه به عزم جدی دو طرف برای توسعه روابط با توجه به ظرفیت‏های موجود انتظار می‏رود كه در سال‏های آینده شاهد رشد و شكوفایی بیش از پیش مبادلات دو كشور در زمینه های مختلف باشیم.
** مذاكره ایران و آلمان درباره تسویه بدهی های بیمه ای
دولت آلمان در فوریه 2016 (بهمن 94) اعلام كرد ضمانت های بیمه هرمس برای صادرات این كشور به ایران منوط به تسویه بدهی های قبلی است و برلین و تهران برای تسویه این بدهی ها در حال مذاكره هستند.
سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان با تایید گزارش نشریه «اشپیگل» اعلام كرد: در حال حاضر تهران و برلین در رابطه با بازپرداخت بدهی های قبلی بیمه هرمس در حال مذاكره بوده و این مساله به زودی حل وفصل خواهد شد.
در همین ارتباط ، معاون وزیر اقتصاد آلمان اوایل فروردین به بانك ها و شركت های صادركننده این كشور اعلام كرد كه ضمانت های بیمه ای هرمس برای ایران در ماه های آتی دوباره فعال خواهد شد. 'ماتیاس ماخنیگ' در گفت وگو با پایگاه اینترنتی «فینانس ناخریشتن» گفت : وزارت های اقتصاد و دارایی آلمان از موسساتی كه اقدام به اعطای ‏وام می كنند، می خواهد تا شركت های آلمانی را در معاملات با ایران به صورت فعالانه همراهی كنند.
'فولكر ترایر' رئیس قسمت صادرات اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، احیای خدمات بیمه هرمس را برای تجارت آلمان و ایران مهم خواند. رئیس اتاق بازرگانی آلمان روز 21 ژوئن (اول تیر ماه) گفت: احیای پوشش بیمه هرمس یك نشانه خوبی به موسسات مالی غربی است تا برای آنها تامین مالی مبادلات با ایران تسهیل شود. ترایر پیشتر پیش بینی كرده بود كه حجم تجارت ایران و آلمان طی سه سال آینده به پنج میلیارد یورو و در طی پنج تا هفت سال آینده به 10 میلیارد یورو و حتی بیشتر خواهد رسید.
زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان نیز یك روز پیش از آن (دوشنبه 20 ژوئن - 31 خرداد) ضمن استقبال از اینكه ایران تمام بدهی های خود را در باره هرمس پرداخت كرده است، گفت: این یك گام مهم دیگر در راستای احیای رابطه اقتصادی دو كشور است.
مذاكرات با بیمه هرمس به كمك بانك مركزی و سایر دستگاه ها تقریبا از 9 ماه پیش آغاز شد و از روز اول تیر ماه این شركت آماده صدور پوشش بیمه ای برای پروژه های ایران بود.
** سیف در فرانكفورت؛ مذاكراه با روسای بانك های مركزی اروپا و آلمان
ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی ایران روز سه‌شنبه 5 آوریل 2016 (17 فروردین) در شهر فرانكفورت آلمان با 'ماریو دراگی' رئیس بانك ‏مركزی اروپا، 'یورگن فیتشن' رئیس دویچه بانك و 'اولریش اشنایدر' رئیس بانك «كی اف دبیلو» دیدار و درباره عادی‌سازی روابط بانكی با ایران بحث و گفت‌وگو كرد.
'مرضیه شاهدائی' معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شركت ملی پتروشیمی با یادآوری همكاری های بسیار خوب ایران و آلمان در صنعت پتروشیمی گفت كه درصدد ایجاد جهش های تازه در این صنعت و ارتقای همكاری های پتروشیمی با آلمان هستیم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه «كنفرانس اقتصادی ایران و آلمان» كه از سوی «اتحادیه بازرگانی ‏خاورنزدیك و میانه آلمان» موسوم به «نوموف» در برلین برگزار شد، افزود: محور اصلی امروز ‏كنفرانس «نوموف» بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز ادامه همكاری شركت‌های آلمانی با ایران است.‏
** استقبال بانك ها و تجار آلمانی از گسترش همكاری های تجاری با ایران
'امید یراقی' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان استقبال شركت های آلمانی را از اولین مجمع اقتصادی دو كشور ‏در مارس 2016 (اسفند 94) در برلین بی سابقه و بازخورد آن را بسیار مفید دانست و گفت : بانك های آلمانی خواستار معامله مستقیم با ایران هستند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در برلین با بیان اینكه 'هدف از برگزاری نشست ‏روسای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان این بود كه ‏چهره ای از ایران جدید را به آنها نشان دهیم'، افزود: این نشست با امضای قرارداد بزرگ بین شركت مپنای ایران با زیمنس آلمان در بخش توربین های گازی همزمان ‏شد و این باعث شد كه جلسه خیلی پربارتر شود.‏ اولین مجمع اقتصادی ایران و آلمان روز سوم مارس (13 اسفند 94) به ابتكار اتاق های بازرگانی دو كشور با حضور نمایندگان ‏حدود 100 شركت ایرانی و «حمید چیت چیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در برلین برگزار شد.
'كورینا نین اشتت' رئیس بخش امور بین‌الملل اتاق بازرگانی هامبورگ آلمان نیز روز 22 مه (دوم خرداد) اظهار داشت: در حال ‏حاضر برخی تحركات در رابطه با مبادلات بانكی و تامین مالی صادرات شركت‌های آلمانی به سوی ایران شروع شده است.‏
'مارتین شفر' سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز 23 مه اعلام كرد: نباید هیچ مانعی در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری ‏با ایران وجود داشته باشد زیرا پیرو توافق هسته‌ای وین، نیت سیاسی ما عادی‌سازی روابط با ایران است.‏‏
** فرانكوفورته آلگماینه: افزایش 7 درصدی صادرات آلمان به ایران
روزنامه آلمانی «فرانكوفورته آلگماینه زآیتونیگ» خبر از افزایش صادرات این كشور به ایران داد و نوشت: در سه ‏ماهه اول سال جاری میلادی صادرات آلمان به ایران نیم میلیارد یورو بوده است.‏
این روزنامه روز پنجشنبه 26 مه (شش خرداد) به نقل از گزارش اداره آمار فدرال آلمان نوشت: در سه ماهه اول سال 2016 ‏صادرات آلمان به ایران نسبت به دوره مشابه پارسال 7 درصد رشد داشته است.‏
در همین ارتباط ، «برند اویلیتز» عضو هیأت مدیره شركت آلمانی «لینده» روز 31 مه گفت: افتتاح مركز همكاری اقتصادی ایران و اروپا در ‏برلین، گامی بسیار مهم است و با لغو تحریم‌ها سرفصل جدیدی در تاریخ در رابطه طولانی و موفقیت‌امیز دو كشور ایران و آلمان آغاز شده است.‏
** سفر معاون مركل به ایران ؛ 'آغاز حركت تازه در روابط آلمان با ایران'
اوج مناسبات ایران با آلمان در سال 2016 سفر روز دوم اكتبر (11 مهر ماه) زیگمار گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به تهران بود كه مطبوعات آلمان نیز آن را به طور گسترده پوشش دادند و با اشاره به قراردادهای امضا شده، آن را سرآغاز حركتی تازه در روابط برلین و تهران توصف كردند.
در این رابطه روزنامه هندلزبلات پرتیراژترین روزنامه اقتصادی آلمان گزارش مفصلی را به نتایج اقتصادی و دستاوردهای این سفر اختصاص داد و نوشت: نمایندگان موسسات آلمان كه بخشی از هیات 120 نفری اقتصادی گابریل را تشكیل می دهند، می خواهند معجزه كوچكی را میسر سازند.
این روزنامه افزود: به عنوان نمونه زیمنس موفق شد معاملات خود را با ایران كه در سالهای قبل به 50 میلیون یورو بالغ می شد با انعقاد معاهده تحویل و تولید توربین های گازی و همكاری در راه آهن دوباره تا حدود500 میلیون یورو افزایش دهد .
گروه تاسیسات سازی دوسلدورفی «اس ام اس» دو قرارداد در مورد كارخانه های فولاد و خط لوله امضاء كرد و میتسوبیشی آلمان نیز در مورد نوسازی یك نیروگاه گازی با ایران به توافق رسید.
شركت های متوسط آلمانی علاوه بر این پیش قراردادهایی در مورد احداث كارخانه ساخت آجرهای صنعتی، تحویل تاسیسات خنك كننده صنعتی و همكاری در فناوری كتاب های الكترونیك امضاء كردند. بانك فدرال آلمان همكاری بیشتر با بانك مركزی ایران و نهاد فدرال علوم زمین شناسی و مواد خام همكاری نزدیك با همتای ایرانی خود را مقرر ساخت.
در همین حال براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین ، طبق ارزیابی مقامات اقتصادی دو كشور، امكانات بالقوه برای افزایش حجم روابط تجاری میان دو كشور تا رقم ۱۰ میلیارد یورو وجود دارد و رسیدن به این هدف در گرو نگاه شركت‌های آلمانی جهت همكاری با ایران است كه نباید تنها به ایران به عنوان یك مقصد صادراتی نگاه كنند. با توجه به امكان دسترسی آسان به بازار ٤٠٠ میلیون نفری كشورهای منطقه، شركتهای آلمانی می‌توانند با استفاده از مزایای ایران (نیروی جوان متخصص، وجود ذخایر نفت، گاز و معادن فراوان، انرژی ارزان، دستمزد پایین نیروی كار، وسعت زیاد و قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی) كالاهای خود را تحت نظارت و مدیریت خود تولید و علاوه بر عرضه در بازار ایران به دیگر كشورهای منطقه نیز صادر نمایند. در مجموع ظرفیت زیادی برای همكاری دو كشور در زمینه انرژی (نفت و گاز)، نیروگاهی، منابع انرژی تجدیدپذیر، صنعت، كشاورزی، حمل و نقل، اجرای زیربناها، مدیریت منابع آب و فاضلاب، ساختمان و زمینه های دیگر وجود دارد.
اروپام**1078** گزارش از : بابك جعفری ** انتشار دهنده: مریم شفیعی
۰ نفر