'ایران آشكار'، نقدی بر تحریف واقعیات ایران در رسانه های غربی

رم - ایرنا - 'فابریتسیو كاسینلی' خبرنگار خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، تجربیات خود را از سفری به ایران در قالب كتابی با عنوان 'ایران آشكار' منتشر كرد كه در آن از جمله از تلاش عمدی رسانه های غربی برای تحریف اخبار و اطلاعات مرتبط با ایران انتقاد شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آنسا، نویسنده در آغاز كتاب خود نوشت: 'یك ضرب المثل فارسی می گوید كه در دروازه را می توان بست اما دهان مردم را نمی توان بست. به همین دلیل بود كه سه سال پیش تصمیم گرفتم كه به ایران سفر كنم تا خود از نزدیك واقعیت های آن كشور را مشاهده كنم؛ بدین ترتیب بود كه كتاب ایران آشكار را در 300 صفحه نوشتم تا برای نخستین بار بتوان بین سفرنامه یك خبرنگار در كشوری كه می باید زوایای آن شناخته بشود و تصویر منفی همان كشور كه برای سال های مدید از سوی رسانه های گروهی ارائه شده، مقایسه ای انجام داد.
'به همین دلیل است كه در زیر عنوان كتاب جمله «از كشور یاغی تا فرصتی بزرگ: حقایق پنهان ایران جدید»، نگاشته شده است. این عبارت كه حاكی از تغییر سریع و ناگهانی جمهوری اسلامی از دشمن بزرگ شماره یك غرب به شریك تجاری شماره یك غرب است، می باید ما را به سوی درك اینكه اشكال كار در كجاست، سوق دهد'.
كاسینلی افزود: ' آیا می دانستید كه ایرانی ها عرب نیستند، بندرت مرتكب تعدد زوجات می شوند، زنان ایرانی می توانند طلاق بگیرند و ... دارای حق رای هستند، كه ایران از فناوریهای پیشرفته ای برخوردار است'.
نباید فراموش كرد كه ایران میزبان یك میلیون پناهنده است، به غرب نفت می فروشد، با داعش مبارزه می كند، هیچگاه آغازگر یك جنگ نبوده است'.
اینها موضوعاتی است كه در این كتاب به آنها پرداخته شده كه به جنبه های مثبت ایران امروز كه رو به سوی آینده دارد، می پردازد.
در نیمه اول كتاب تناقض های تحریم های بین المللی كه 'مردم و نه حكومت را تحت فشار قرار داده است'، تشریح شده است.
در عین حال این بخش از كتاب فرصت های بزرگ اقتصادی كار با ایران و همچنین مجموعه جالب و متنوع جامعه ایرانی را به خوانندگان ارائه كرده و نوشته است: ایران به معنای نانوتكنولوژی، زنان مدیر، صنایع پیشرفته، حمایت از محیط زیست، جراحی پلاستیك و علاقه به مد نیز هست.
در بخش دوم كتاب پس از مقایسه بین اخباری كه در سال های گذشته از طریق رسانه های گروهی در ارتباط با ایران منتشر شده با واقعیت های آن كشور به نظر می رسد كه بتوان از تلاش عمدی برای تحریف اخبار و اطلاعات مرتبط با این كشور صحبت كرد.
در این بخش از كتاب همچنین روزنامه شرق به عنوان مهمترین روزنامه اپوزیسیون، معرفی شده و مصاحبه با یك بسیجی آمده است.
از دیگر موضوعات كتاب، جنگ تنهای ایران علیه قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر برای ممانعت از رسیدن آن به اروپا و گسترش اینترنت و وبلاگ نویسی در آن است.
این سفرنامه همچنین حاوی یك مصاحبه اختصاصی با یك كارشناس صنعت نفت در ارتباط با تغییرات بزرگ فناورانه در خاورمیانه با توجه به فناوریهای آمریكایی مورد استفاده در نفت شیل است.
آنسا در پایان گزارش خود درباره این كتاب تاكید كرد: این مجموعه ای از موضوعات بحث برانگیز و حتی جنجالی برای تعمق در باره نه فقط ایران، بلكه تعمق درباره تناقض های خود ما نیز هست.
اروپام**461 **1479
انتشاردهنده:حسن سالك رضائی