۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82358792
T T
۰ نفر

سعی ساعی برای ایجاد جنگلبانی علمی در ایران

۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82358792
سعی ساعی برای ایجاد جنگلبانی علمی در ایران

كرج- ایرنا- مهندس كریم ساعی، پدر جنگلبانی نوین و علمی كشور، بزرگ مردی است كه در دی ماه 64 سال پیش دنیای فانی را ترك كرد اما از خود نامی نیك برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا، آنهایی كه در دانشكده منابع طبیعی دانشگاه تهران تحصیل كرده اند، در محوطه سرسبز دانشكده مزار مردی را می شناسند كه پایه گذار جنگلداری علمی در ایران است.
مهندس كریم ساعی كه روزگاری در دانشكده كشاورزی تحصیل می كرد، حالا در پناه سایه درختان كهنسال دانشكده آرمیده است.
مردی كه اولین مدیر جنگلبانی كشور بود و برای اولین بار آماری از مساحت جنگل های كل كشور را تهیه كرد.
یادگارهای زنده اش هنوز وجود دارند : پارك ساعی و درختان تناور خیابان ولیعصر تهران به ابتكار و طراحی او ایجاد شدند.
ساعی در سال 1289 در مشهد متولد شد، تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه ی عالی (دانشكده) فلاحت دانشگاه تهران (واقع در كرج) گذراند و در سال 1310 با درجۀ مهندسی فارغ‌التحصیل شد.
با قبولی در چهارمین دوره اعزام محصلان به خارج از كشور برای مدت دو سال به مونپلیه در انستیتو اگرونومیك فرانسه رفت و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد.
موفقیت های تحصیلی او باعث شد تا مجله علمی تخصصی در فرانسه، او را به عنوان یكی از چهره‌های شاخص علم جنگل در آن سالها معرفی كند.
پس از آن فوق لیسانس خود در رشته آمار جنگل را در سال 1316 ازدانشگاه بركلی كالیفرنیا گرفت و به كشور بازگشت.
وقتی در 1317 'دایره جنگل' به عنوان اولین نهاد مدیریت جنگل ها در كشور راه اندازی شد، ساعی تصدی آن را برعهده گرفت و بر اثر اقدامات او یك سال بعد این نهاد كوچك به 'اداره جنگلبانی' و بعدها به 'اداره كل جنگل ها' ارتقا یافت.
در همان سال ها او و همكارانش قوانین و مقررات جنگل را تدوین كردند و به تصویب مجلس آن زمان رساندند.
اما ریاست او بر این اداره كل دوام چندانی نداشت و برخی از سودجویان كه قوانین و مقررات جنگل منافع اقتصادی شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخی افراد پرونده شكایتی از ساعی را به دیوان كیفری بردند و او را از كار بركنار كردند.
با این حال ساعی خانه نشین نشد و پیشنهاد كرد تا در دانشكده منابع طبیعی دانشگاه تهران رشته جنگل ایجاد شود و خود نیز به عنوان استاد در این دانشكده مشغول به كار شد.
ساعی موفق شد تا در سال 1325 برای اولین بار مساحتی از جنگل های ایران را تخمین بزند، پس از آن در سال 1327 جلد اول و در سال 1329 جلد دوم كتاب 'جنگل شناسی' را منتشر كرد كه با نشر این كتاب اساس اطلاعات علمی جنگلبانان كشور پی ریزی شد.
با تأسیس بنگاه جنگل ها در سال 1328 او با سمت رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل این بنگاه، مشغول فعالیت شد.
در پانزدهم آذرماه 1328 نشریۀ مخصوص كاركنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامه بنگاه جنگل‌ها منتشر كرد كه اولین نشریۀ ایرانی در زمینۀ منابع طبیعی بود.
این نشریه پس از سالیان دراز هنوز هم با نام فصلنامه جنگل و مرتع به حیات خود ادامه داده است.
مسئولیت های ساعی باعث شده بود تا او دائماً برای تحقیق و پژوهش در سفر باشد و در یكی از همین سفرها نیز از دنیا رفت.
درگذشت او در چهارم دی ماه 1331 هنگام بازگشت از شیراز به تهران و بر اثر سانحه سقوط هواپیما اتفاق افتاد.
گویی خود می دانست كه به دلیل سفرهای پی در پی عمری كوتاه دارد و در42 سالگی وصیت كرده بود تا او را در دانشكدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاك بسپارند.
مرگ زود هنگام مهندس كریم ساعی باعث تأسف فراوان همكاران، شاگردان و مجامع علمی كشور شد و ضایعه درگذشتش در مطبوعات و محافل كشورهای دیگر نیز بازتاب داشت.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر