۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82357455
T T
۰ نفر
برقراری تامین اجتماعی ناشران تكلیف وزارت ارشاد است

تهران - ایرنا - بازرس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها بر اساس قانون مكلف به برقراری تامین اجتماعی فراگیر برای عوامل نشر از جمله كتابفروشی ها هستند.

سید عباس حسینی نیك روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بر اساس ماده 14 مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست ها و ضوابط نشر كتاب، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همكاری سایر دستگاه ها سیاست های ایجابی را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: در بند دوم این ماده به حمایت از برقراری تامین اجتماعی فراگیر برای همه عوامل نشر كتاب از جمله كتابفروشان اشاره شده است.
حسینی نیك با بیان اینكه قانون معافیت بیمه برای كارگاه های زیر پنج نفر اكنون شامل ناشران می شود، گفت: بر اساس مصوبه مذكور، كتابفروشان نیز مشمول این قانون هستند.
این ناشر و حقوقدان ادامه داد: بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از فعالیت واقعی یك انتشاراتی و داشتن مجوز آن، اقدام به بازرسی از دفاتر ناشران می كنند در حالیكه این روشی صحیح نیست و مشكلات را چند برابر می كند.
حسینی نیك ادامه داد: به عنوان بازرس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران و حقوقدان پیشنهاد می كنم، بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از این موضوع، به سایت خانه كتاب مراجعه كنند زیرا فهرست كتاب هایی كه ناشران منتشر می كنند، در این سایت موجود است.
وی افزود: ممكن است برخی ناشران دفاتر پر رونقی داشته باشند اما كتابی منتشر نكنند و فعالیت های دیگر مرتبط یا غیر مرتبط با نشر داشته باشند از این رو بازرسی از این دفاتر چیزی را ثابت نمی كند.
بازرس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران اظهار كرد: بازرسان سازمان تامین اجتماعی با اندك زحمت و بدون مراجعه به دفتر ناشران می توانند به طور مستمر از میزان فعالیت این قشر از طریق اتحادیه به عنوان نهاد قانونی و صنفی و یا وزارت ارشاد مطلع شوند.
وی ادامه داد: برخی ناشران فعالیت های خود را در منزل انجام می دهند و برخی دیگر طی یكسال گذشته كتابی منتشر نكرده اند بنابراین فعال یا غیرفعال بودن این افراد از طریق بازرسی مشخص نمی شود از این رو بهترین روش مكاتبه با خانه كتاب یا اتحادیه ناشران و كتابفروشان است.
مدیر انتشارات مجد با بیان اینكه توجه به كتابفروشی ها به عنوان ویترین كتاب، مهمترین مساله در این حوزه است، افزود: كتابفروشان در استفاده از یارانه های بخش فرهنگی و حمایت های دولتی مستحق تر از ناشران هستند، مشتریان كتاب در نگاه اول، كتابفروشی و نه مترجم، ناشر و نویسنده را می بینند.
حسینی نیك با بیان اینكه همه نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی دارای رسالتی فرهنگی هستند، تاكید كرد: كتابفروشان نیز باید مشمول قانون یاد شده شوند.
به گفته وی، كتابفروشان به دلیل فضای محدود و ضعف اقتصادی معمولا دارای یك یا دو كارگر و زیر پنج نفر هستند.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 *1436* خبرنگار: پروین اروجی *انتشار: داود پورصحت*
۰ نفر