۲ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82357027
T T
۰ نفر
وزیر خارجه چین خواستار احترام ترامپ به منافع پكن شد

پكن - ایرنا - «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تازه ترین اظهارات خود از دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریكا كه بزودی مراسم تحلیف خود را برگزار می كند، خواست به منافع محوری چین احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین تاكید كرد كه همكاری های دو كشور منافع آنها را تامین خواهد كرد و باید به این موضوع توجه شود.
وی افزود: ما منافعی محوری و بنیادین داریم كه هر دو طرف باید به آنها احترام بگذارند و این رمز روابط برد ـ برد برای هر دو كشور است.
وانگ یی تاكید كرد كه تنها در صورت احترام به منافع زیربنایی و اساسی دو كشور و توجه به نگرانی های متقابل است كه می توان ثبات در مناسبات را تضمین كرد و آن را به پیش سوق داد.
این اظهار نظر دقیقا پس از اقدامات اخیر ترامپ است كه چین آن را نشانه ای از سیاست های وی علیه خود می داند و به آن اعتراض كرده است.
ترامپ كه با زیر پا گذاشتن سیاست «چین واحد»، با «تسای اینگ ون» رهبر تایوان به صورت تلفنی گفت و گو كرد، حالا پیتر ناوارو را به عنوان مشاور و رئیس اداره شورای تجارت خارجی آمریكا انتخاب كرده است.
ناوارو از جمله كسانی است كه به سیاست های اقتصادی ضد چین شهرت دارد و كتاب های پرطرفداری از جمله «مرگ توسط چین» را نوشته است كه در آن بارها از سیاست های پكن بخصوص در عرصه اقتصادی انتقاد می كند.
وانگ یی در بخش دیگری از سخنان خود گفت، به هر صورت تاریخ همیشه فراتر از اراده انسان بوده و در مناسبات كشورها تاثیرگذار است، به همین خاطر باید برای توسعه روابط دو طرف تلاش كرد.
وزیر امور خارجه چین پیش بینی كرد كه دنیا در سال آینده میلادی نیز دچار مناقشاتی باشد اما پكن با طمانینه به دنبال حل و فصل مشكلات، مقابله با هرج و مرج ها و استفاده از فرصت ها خواهد بود.
او افزود كه در سال ۲۰۱۷ میلادی یكی از اصلی ترین برنامه های وزارت امور خارجه چین برگزاری نشست بزرگی با موضوع سیاست در راه ابریشم نوین (یك جاده - یك كمربند) است.
نزدیك به ۶۴ كشور در اطراف این راه هستند و از آسیا گرفته تا اروپا و آفریقا را در بر می گیرد و انتظار می رود شمار شركت كنندگان در بزرگترین نشست بین المللی وزارت خارجه چین در سال آینده میلادی بیش از ۳۰ نفر از رهبران گروه جی بیست باشد كه در ماه سپتامبر در شهر هانگجو در شرق چین برگزار شد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی