۲ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82356816
T T
۰ نفر
حضرت خديجه الگوي مومنان است/ ريشه انديشه هاي تكفيري در وهابيت و عربستان است

قم - ايرنا - آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: معرفي شخصيت حضرت خديجه(س) در ابعاد گوناگون كار ارزشمندي است چرا كه ايشان الگوي كاملي براي زنان و مردان مومن است.

به گزارش ايرنا، وي روز پنجشنبه در همايش ملي صدف كوثر در سالن همايش هاي قدس مجتمع عالي امام خميني(ره) قم، با اشاره به اين كه عده اي خدمت هاي گسترده حضرت خديجه(س) به اسلام را به فراموشي سپرده اند و ايشان بانوي مظلومي هستند، افزود: حضرت خديجه (س) زماني از پيامبر اكرم (ص) حمايت كرد و در كنار او ماند كه اسلام روز هاي نخستين خود را مي گذراند و به پيامبر اكرم (ص) از جانب كافران آسيب هاي فراوان وارد مي شد، اما اين بانوي اسلام به پيامبر دل داري مي داد و تا روزهاي پاياني عمر خود در راه اسلام مقاومت كرد.
وي بيان كرد: حضرت خديجه در دوران مشقت بار زندگي پيامبر اكرم (ص) همراه ايشان بود نه زماني كه اسلام تمام جزيره العرب را گرفت و همه به پيامبر احترام مي گذاشتند.
وي ادامه داد: گرچه گفته مي شود حضرت خديجه (س) در زمان ازدواج با رسول الله 40 سال داشته و قبل از اين ايشان با 2 تن ديگر هم ازدواج و از آنها بچه داشته است اما اين مساله از نظر محققان برجسته تاريخ چه از ميان شيعه و همچنين اهل سنت اشتباه است.
اين مرجع تقليد گفت: در نگاه بسياري از كارشناسان تاريخ اسلام، حضرت خديجه (س) در زمان ازدواج با رسول اكرم (ص) يا 25 ساله بود يا 28 ساله و قبل از پيامبر نيز به ازدواج كس ديگري درنيامده بود و در نتيجه بچه اي هم نداشت و آنچه كه به ايشان در خصوص ازدواج و فرزند آوري نسبت داده مي شود بر اساس منابع معتبر، مربوط به خواهرشان است.
وي ادامه داد: ايثارگري هاي حضرت خديجه (س) براي پيامبر اسلام، حسادت ساير زنان را برانگيخت اما ايشان هيچ گاه دست از حمايت هاي خود از حضرت محمد (ص) و اسلام برنداشت و براي اين بانوي بزرگ اسلام بيش از 120 فضيلت ذكر شده است.
آيت الله مكارم شيرازي گفت: در عصر جاهليت، حضرت خديجه (س) دامن خود را از گناه حفظ كرد و به خاطر اين پاكدامني و عفاف لقب طاهره براي ايشان درنظر گرفته شد.
وي با اشاره به اين كه حضرت خديجه (س) داراي فضيلت هاي بسياري از جمله مادر اهل بيت بودن است، افزود: پيامبر اكرم (ص) بعد از رحلت حضرت خديجه (س) بسيار از ايشان ياد مي كرد و تا زماني كه اين بانوي پرهيزگار زنده بود، پيامبر با هيچ زن ديگري ازدواج نكرد كه اين نشان دهنده عمق محبت حضرت محمد (س) به حضرت خديجه (س) است.
وي ادامه داد: متعصبان و به خصوص بني اميه در تاريخ بسيار دست بردند و تلاش كردند هر شخصيتي كه نسبتي با اهل بيت (ع) دارد را به نحوي لكه دار كنند از جمله اين كه به شخصيت برجسته اي مانند ابوذر لقب اشتراكي (شخصي كه اعتقاد به مالكيت شخصي افراد ندارد) دادند و همين افراد تلاش كردند تا بگويند حضرت خديجه (س) در زمان ازدواج با رسول الله (ص) 40 سال داشته و قبل از آن ازدواج كرده و بچه دار است تا به نوعي القا كنند پيامبر اكرم (ص) كه در اين شرايط با حضرت خديجه (س) ازدواج كرده براي مسائل مالي بوده است.
اين مرجع تقليد گفت: زندگي حضرت خديجه (س) براي همه افراد جامعه الگو است و مقاومت ايشان در دوران سختي و همراهي اين بانوي برجسته با پيامبر اكرم (ص) در صدر اسلام براي همه درس است تا در برابر فشارهاي سياسي و اجتماعي و همچنين تحريم هاي دشمنان از خود ايستادگي نشان دهيم.
آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود در تحليلي از وضعيت كنوني جهان اسلام، افزود: مشكل مهم جهان اسلام در زمان حاضر تكفيري ها هستند كه آتش جنگ را همه جا روشن كردند، دشمنان نيز آنها را تحريك مي كنند تا اين آتش اختلاف برافروزد و مردم مسلمان هر روز به دست اين جنايتكاران كشته شوند.
وي ادامه داد: جنگ با گروه هاي تروريستي تكفيري در عرصه سياسي و نظامي در حال انجام است و موفقيت هاي اخير در موصل و حلب نمايان گر آن است، اما براي نابودي كامل گروه هاي تكفيري لازم است در جبهه فرهنگي نيز با افكار و انديشه هاي باطل آنها مقابله شود و تا اين كار صورت نگيرد مبارزه هاي سياسي و نظامي تاثير لازم را نخواهند داشت.
اين مرجع تقليد گفت: محققان و كارشناسان برجسته با انجام فعاليت هاي پژوهشي متعدد و ارائه 89 سند نشان داده اند كه ريشه و زادگاه انديشه هاي تكفيري و تروريستي، عربستان و مكتب وهابيت است.
وي افزود: مجموعه اين سند ها در قالب كتاب چاپ شده و به چهار زبان دنيا در حال ترجمه است تا به همه جهانيان نشان دهد راهكار از بين بردن گروه هاي تروريستي مقابله با ريشه آن است.
همايش ملي يك روزه صدف كوثر با هدف تجليل از شخصيت ام المومنين حضرت خديجه كبري (س) با حضور و سخنراني مراجع تقليد و انديشمندان حوزه و دانشگاه در نوبت صبح در مجتمع عالي امام خميني (ره) برگزار شد؛ اين همايش در نوبت عصر در جامعه الزهرا برگزار مي شود.
آيت الله عبدالله جوادي آملي از مراجع تقليد نيز در اين همايش پيرامون فضائل و شخصيت حضرت خديجه (س) سخنراني كرد.
در اين همايش پيام تصويري رهبر معظم انقلاب به نمايش درآمد و گزارش هاي علمي در قالب مقاله پيرامون شخصيت حضرت خديجه (س) ارائه شد.
در اين همايش از افرادي كه با ارائه مقاله براي معرفي شخصيت حضرت خديجه (س) تلاش كردند، تجليل به عمل آمد.
7405/ 1175 خبرنگار: سيد محمد ابراهيم جنابان ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي
۰ نفر