۲ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82356725
T T
۰ نفر
سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه فرهنگی كشور فقط 20 هزار میلیارد ریال است

ایلام - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گلایه از پایین بودن اعتبار این وزارت خانه گفت: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع 91 هزار میلیارد ریال بودجه فرهنگی كشور تنها 20 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، علی اصغر كار اندیش روز پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان ایلام اظهار كرد: این میزان با توجه به گستردگی فعالیت های این وزارتخانه و دستگاه های زیر مجموعه ناچیز است و جوابگوی نیازهای فرهنگی، هنری كشور نیست و مسئولان، مردم و هنرمندان از این وضعیت ناراضی هستند.
وی با اشاره به پراكندگی فعالیت های فرهنگی و هنری و تفكیك بودجه حوزه فرهنگ در میان برخی دستگاه ها از جمله شهرداری ها افزود: با توجه به اینكه ممكن است برخی ناهماهنگی ها در این حوزه وجود داشته باشد باید مدیریت بهینه هزینه ها در این حوزه با دقت لازم اعمال شود.
كاراندیش با بیان اینكه مدیریت منابع بدرستی برای بودجه فرهنگی كشور اعمال نمی شود، تاكید كرد: حوزه فرهنگ نیازمند ستاد فرماندهی فرهنگی است تا فعالیت های فرهنگی و هنری به نحو مطلوب و مناسب پیگیری و اجرایی شوند.
وی مدیریت منابع انسانی را از دیگر مشكلات حوزه فرهنگ و هنر كشور برشمرد و گفت: در برخی حوزه ها از اندیشه های افراد متخصص استفاده نشده در حالیكه اگر مدیریت منابع انسانی بدرستی انجام شود مدیریت منابع مالی نیز بهتر پیش می رود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در سیستم های مشورتی از نقطه نظرهای افراد متخصص استفاده نمی شود در حالیكه در مناطق مختلف استعدادهای برجسته ای وجود دارد كه باید از توانایی های آنان بهره برد.
وی در ادامه از ساخت و راه اندازی مجتمع های فرهنگی، هنری در استان های مختلف خبر داد و گفت؛ این مراكز مجهز به سالن موسیقی، نمایش، اجتماعات، گالری، پلاتو، سالن های آموزش، انجمن های مختلف بین 13 تا 14 هزار متر مربع مساحت دارند كه این مساحت در برخی استان ها تا سقف 23 هزار متر مربع هم گسترده است.
كاراندیش اضافه كرد: بر اساس برنامه ریزهای انجام گرفته سال آینده عملیات ساخت این مجتمع در استان ایلام نیز آغاز می شود كه در آن تمامی نیازهای فرهنگی، هنری استان دیده شده و سعی می شود در كوتاهترین زمان ممكن احداث و به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به تخریب تنها سینمای ایلام در سه سال گذشته افزود: با رایزنی های انجام شده با استاندار ایلام بنا داریم ساختمان فعلی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام را كه فرسوده و قدیمی است تخریب و با مشاركت بخش خصوصی سینمای جدیدی در این مكان احداث شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه براساس هماهنگی های انجام شده اداره كل استان به مكان دیگری منتقل می شود، گفت: در این صورت امكان ساخت سینمایی مدرن متناسب با نیاز مردم ساخته می شود.
وی سپس با اشاره به در دست اجرا بودن 6 طرح فرهنگی در استان ایلام از جمله كتابخانه مركزی یادآور شد: پیش بینی می شود با اختصاص اعتبار لازم عملیات ساخت و تجهیز این مراكز تا نیمه اول سال آینده به اتمام برسد.
كاراندیش در بخش دیگری از سخنانش به یارانه كتاب و مطبوعات اشاره كرد و گفت: مبلغ این یارانه تا 2 سال گذشته بصورت ثابت سالانه یك هزار و 500 میلیارد ریال بود ولی با رایزنی های انجام گرفته پارسال به یك هزار و 940 میلیارد ریال و امسال نیز به دو هزار و 140 میلیارد ریال افزایش یافت كه در 9 ماه گذشته از سال تخصیص كامل آن تحقق یافته است.
وی همچنین به موضوع بیمه خبرنگاران نیز اشاره كرد و افزود: در گذشته بیمه خبرنگاران از طریق صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان انجام می شد كه مشمول سختی كار نمی شد ولی با تغییر این رویكرد و واگذاری آن به نشریات و تامین اعتبار مستقیم از طریق ارشاد، خبرنگاران ضمن بیمه از تمامی مزایای آن نیز برخوردار شدند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: این روال به نفع خبرنگاران است البته این وزارتخانه درصدد است تا پوشش خبرنگاران از طریق این بیمه را از 10 هزار نفر فعلی به 30 هزار نفر افزایش دهد.
وی با تاكید بر مدیریت برنامه های فرهنگی و هنری كشور افزود: هزینه برپایی نمایشگاه بین المللی كتاب در 2 سال گذشته 170 میلیارد ریال بود كه با مدیریت منابع پارسال به 120 میلیارد ریال و امسال به 70 میلیارد ریال كاهش یافت. كاراندیش با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی و ضرورت هدفمند كردن هزینه ها گفت: باید استعدادهای فرهنگی و هنری در همه مناطق كشور اعم از شهری و روستایی شناسایی و با سرمایه گذاری، از این ظرفیت برای توسعه فرهنگ و هنر كشور استفاده كنیم.
وی با اشاره به وضعیت چاپخانه های كشور یادآور شد: ما اعتقاد داریم حوزه سخت افزاری چاپخانه ها بر عهده صنعت و معدن و حوزه نرم افزاری این مراكز به عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی وزارت صنعت تاكنون این مساله را قبول نكرده است.
وی واگذاری مجتمع های فرهنگی به بخش خصوصی را از طرح های این وزارتخانه در راستای سیاست دولت مبنی بر كاهش تصدی گری و واگذاری فعالیت ها دانست و تاكی كرد: به دلیل اینكه برای مدیریت و نگهداری این مراكز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منابع مالی و انسانی مناسب در دست ندارد این مراكز به بخش خصوصی واگذار شده اند.
وی با بیان اینكه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در 27 استان كشور نشست داشته است؛ برآوردش از نشست امروز در ایلام را متفاوت تر از سایر مناطق كشور دانست و گفت: ایلام دارای هنرمندانی متفكر، فرهیخته و توانمند است.
كاراندیش با بیان اینكه مسایل و مشكلات این نشست به مسئولان وزارت برای بررسی منعكس خواهد شد، اضافه كد: اگر چه كارهای عمرانی و زیرساختی فراوانی در این استان تاكنون انجام گرفته است ولی در حد كافی نیست و باید زیرساخت های فرهنگی این استان بیش از پیش تقویت شود.
در این نشست هنرمندان، روسای انجمن های هنری، اصحاب رسانه و مطبوعات، مسئولان حوزه چاپ و كتاب مسایل و مشكلات حوزه های مربوطه را ارائه كرده و از معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند نسبت به حل آنها مساعدت كند.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/9002
۰ نفر