۲ دی ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82356324
T T
۰ نفر
كارشناس ارشد روس: همگرایی ایران، روسیه و تركیه گام مهم حل بحران سوریه است

مسكو - ایرنا - الكساندر چوماكوف كارشناس ارشد سیاسی و معاون جامعه فلاسفه روسیه گفت: مذاكرات وزیران خارجه و دفاع ایران، روسیه و تركیه در مسكو گام مهمی در همگرایی های منطقه ای به ویژه حل سیاسی بحران سوریه است.

استاد دانشگاه دولتی پكن روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسكو اظهار كرد: ایران و روسیه دو كشور بزرگ منطقه خاورمیانه هستند كه همگرایی كشورهای منطقه را عامل اصلی ثبات و دفع تهدیدها می دانند.
نویسنده كتاب های «جهانی شدن و مرزهای جهان» و «متافیزیك گلوبالی شدن، زمینه فرهنگی و تمدن» گفت: امروز منطقه خاورمیانه به دلیل موقعیت راهبردی و داشتن منابع عظیم انرژی در مركز توجه غرب و آمریكا قرار دارد.
چوماكوف كه یكی از شاخص ترین رفتارشناسان اجتماعی معاصر جهان است در ادامه با تاكید بر اینكه فعالیت های تروریستی بخشی از رویكرد غرب برای تسلط بر خاورمیانه را تشكیل می دهد، اظهار كرد كه به همین دلیل ساده لوحانه خواهد بود اگر فكر كنیم می توان آمریكا و كشورهای غربی را در تامین امنیت خاورمیانه مشاركت داد.
وی ادامه داد: غرب تسلط بر خاورمیانه را می خواهد و به همین دلیل برای كنترل منطقه از هر وسیله ممكن به ویژه حمایت از گروههای تروریستی و افراط گرا همچون جبهه النصره، داعش، احرار الشام و جیش الفتح استفاده می كند.
كارشناس ارشد روس با اشاره به آزادی حلب نیز گفت: این رویداد مهم از چند جنبه اهمیت فراوان دارد. نخست آشكار شدن رویكردهای غرب در حمایت از تروریست ها بود. آنان تمامی تلاش ممكن را از جمله در شورای امنیت برای جلوگیری از خروج گروههای تروریستی از منطقه بكار گرفتند، اما حمایت های ایران و روسیه از دولت قانونی سوریه و پایداری ارتش این كشور پیروزی بر تروریست ها را به ارمغان آورد.
چوماكوف همچنین گفت: مبارزه در حال پیشرفت با تروریسم در سوریه به ویژه آزادی حلب بار دیگر نشان داد كه ایران و روسیه در تامین ثبات و امنیت خاورمیانه نقش كلیدی دارند و همكاری دو كشور صلح و آرامش این منطقه مهم و استراتژیك جهان را تقویت می كند.
وی افزود: البته تركیه برای توافق بین دولت سوریه با گروههای تروریستی برای خروج تروریست ها از حلب نیز نقش آفرینی كرد، زیرا می خواهد در تلاش های برقراری آرامش در منطقه نقش تاثیرگذار برعهده گیرد.
معاون جامعه فلاسفه روسیه گفت: به همین دلیل مذاكرات وزیران خارجه روسیه، ایران و تركیه در مسكو اهمیت زیادی دارد و انتظار می رود، نشست رئیسان جمهوری سه كشور هم برگزار شود كه مقدمات آن در حال برنامه ریزی است.
چوماكف در ادامه با اشاره به ترور آندره گنادیوویچ كارلوف سفیر روسیه در آنكارا كه روز دوشنبه صورت گرفت، اظهار كرد كه این واقعه بار دیگر اهمیت همگرایی منطقه ای را برای مقابله با خطر تروریسم آشكارتر كرد.
وی افزود: دولت تركیه كه در هفته های اخیر وقوع چند حمله تروریستی را تجربه كرده است، می داند باید با این پدیده شوم مبارزه كند، زیرا از هر گونه مماشات و مسامحه زیان می كند. از سوی دیگر، تنها راه تامین امنیت خاورمیانه همكاری كشورهای منطقه است و دل بستن به آمریكا و ناتو اشتباه خواهد بود.
چوماكف در پایان گفت: ایران و روسیه به عنوان محور همكاری های منطقه ای، حامی كشورهایی مانند عراق و سوریه هستند كه قربانی تروریسم شكل گرفته از سوی برخی سازمان های اطلاعاتی شده اند. این همگرایی به سود كشورهای منطقه از خاورمیانه تا خلیج فارس و دو سوی دریای خزر است و به همین دلیل غرب و آمریكا با دقت و ناخرسندی این وضعیت و اقدام های تهران و مسكو را زیر نظر گرفته اند.
وزیران خارجه ایران، روسیه و تركیه روز سه شنبه در مسكو بیانیه ای را تصویب كردند كه در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همكاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یكپارچگی سوریه، رد راهكار نظامی برای حل بحران كنونی، اجرای قطعنامه 2254، كمك رسانی فراگیر به سوری ها، لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاكرات سوری-سوری در قزاقستان است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا