۱ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82355524
T T
۰ نفر
آیین سالروز ارتحال امام جمعه آبادان با سخنرانی وزیر ارشاد برگزار می شود

آبادان - ایرنا - مسئول ستاد اطلاع رسانی هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه فقید آبادان گفت: آیین سالروز درگذشت آن مرحوم، دوم دی ماه با سخنرانی سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه ثارالله آبادان برگزار می شود.

نورالله كرد فروشانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهاركرد: این آیین از ساعت 9:30 پنجشنبه با حضور مردم ولایتمدار و انقلابی آبادان و مسئولان استانی و محلی آغاز می شود.
وی گفت: اینكه شخصیتی نظیر آیت الله جمی از جنس مردم و از روستاها پا به عرصه اجتماع گذاشته و منشاء خدمات برای شهروندان شود، می تواند به الگویی برای نسل جوان تبدیل شود.
وی با تبیین شخصیت امام جمعه فقید آبادان از نظر مردمی بودن و ارتباط مداوم وی با اقشار مختلف مردم، ادامه داد:پاسداشت خدمات خادمان مردم و بزرگان جامعه و تبیین شخصیت وی از اهداف برگزاری این مراسم است.
به گزارش ایرنا آیت الله غلامحسین جمی راوی كتاب ' نوشتم تا بماند'، سال 1304 در روستای 'اهرم' تنگستان از توابع بوشهر در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.
وی تا كلاس ششم ابتدایی را در قریه اهرم تحصیل كرد و به دلیل مشكلات مالی نتوانست برای ادامه تحصیل به شهر بوشهر برود، ازاین رو با توجه به علاقه قلبی به دروس حوزوی به برازجان و سپس بوشهر عزیمت كرد.
این عالم ربانی در سال 1327 خورشیدی به آبادان مسافرت كرد و با روحانی مبارز'شیخ عبدالرسول قائمی'ˈ موسس حوزه علمیه آبادان آشنا و برای ادامه تحصیل وارد این مدرسه شد.
پس از مدتی اقامت در آبادان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر آیت الله راستی كاشانی و در مجلس درس حاج شیخ محمد علی مدرس شركت كرد.
آیت الله جمی پس از بازگشت از نجف اشرف در آبادان ماندگار شد و سال 1324 كه سازمان انقلابی فداییان اسلام از سوی روحانی مبارز سید 'مجتبی نواب صفوی' تشكیل شد، جذب شاخه آبادان این سازمان شد و برای معرفی این سازمان منبر رفت.
آیت الله جمی در طول زندگی خود، منبر را به كانونی برای روشنگری و اطلاع رسانی مردم علیه رژیم تبدیل كرده بود و از همین طریق با رژیم پهلوی مبارزه می كرد.
وی پس از نهضت ملی شدن نفت و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، آبادان را به عنوان پل ارتباطی با نجف قرار داد و مسایل كشور را به اطلاع امام خمینی(ره) و فرامین ایشان را به مردم ایران انتقال می داد.
آیت الله مرحوم جمی با شروع حركت های انقلابی مردم در كشور، حركت های مردمی در شهرستان آبادان را سازماندهی كرد و مأمن امنی برای انقلابیون شد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده امام و نخستین امام جمعه آبادان منصوب شد.
مرحوم آیت الله جمی در طول دوران دفاع مقدس یكی از دژهای تسخیر ناپذیر رزمندگان اسلام بود و همیشه یار و یاور رزمندگان و مردم بی دفاع آبادان بود.
آیت الله جمی در آبان سال 82 به دلیل كهولت و بیماری از سمت خود استعفا و به جای وی حجت الاسلام سید ˈعلی دهدشتیˈ به عنوان امام جمعه آبادان معرفی شد.
وی سال 76 برای درمان در یكی از بیمارستان های تهران بستری شد و به توصیه پزشكان در تهران اقامت كرد.
آیت الله جمی 24 سال امامت جمعه آبادان را عهده دار بود و در دوران دفاع مقدس و بازسازی در آبادان حضوری فعال داشت.
وی در سن 83 سالگی در بیمارستان امام (ره) آبادان به دیار باقی شتافت و بنا به وصیت آن مرحوم، پیكرش در وادی السلام نجف اشرف آرام گرفت.
6125/ 6037
خبرنگار:سیدبهادر حسینی ***انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر