۱ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82355401
T T
۰ نفر
نويسنده فقيد افغانستان در جايزه جلال تجليل مي شود

تهران- ايرنا- نهمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد از محمد اكرم عثمان، داستان‌نويس و پژوهشگر فقيد افغانستان به عنوان «خادم زبان فارسي» در مراسم اختتاميه خود تجليل مي‌كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، همزمان با افزوده شدن بخش ويژه افغانستان و بررسي آثار نويسندگان اين كشور در نهمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد در دو بخش رمان و داستان كوتاه، هيات علمي جايزه مصمم است تا از مقام ادبي و كوشش‌هاي درازمدت مرحوم دكتر محمد اكرم عثمان تجليل كند.
اكرم عثمان كه زاده 1316 شهر تاريخي هرات است، دكتراي خود را از دانشگاه تهران در رشته حقوق و علوم سياسي گرفته بود.
او سالها گوينده و نويسنده برخي از برنامه‌هاي ادبي و اجتماعي راديو و تلويزيون افغانستان بود كه بعضي از داستان‌هاي وي نظير «مردها را قول است» و «درياب خان» توسط سينماگران افغانستان به فيلم درآمده است.
مهم‌ترين اثري كه مي‌ توان اكرم عثمان را با آن شناخت، رمان تحسين شده «كوچه ما» است كه بلندترين اثر داستاني افغانستان در سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود.
وي در اين رمان، نگاه عميق و دقيقي به تاريخ معاصر افغانستان دارد و به گفته خودش، طرح آن بيش از دو دهه در ذهن نويسنده جاري بوده است.
مجموعه تلاش‌هاي محمد اكرم عثمان در حوزه نويسندگي، موجب پايداري و زنده ماندن زبان فارسي در افغانستان شده است.
اين نويسنده نامدار افغانستان، علاوه بر نويسندگي قبلا به عنوان كنسول افغانستان در شهر دوشنبه تاجيكستان و كاردار سفارت افغانستان در تهران نيز فعاليت كرده است.
محمد اكرم عثمان شامگاه پنجشنبه11 اوت 2016 (21 مرداد 1395) درگذشت.
نهمين جايزه ادبي جلال آل‌احمد با معرفي برگزيدگان كتاب‌هاي منتشرشده سال 94 در سه حوزه رمان و داستان بلند، داستان كوتاه و مستندنگاري در عصر 4 دي ماه به كار خود پايان خواهد داد.
طبق اعلام هيات داوران، بخش نقد ادبي اين جايزه هيچ برگزيده و تقديري ندارد.
همچنين از ميان 9 نامزد بخش ويژه افغانستان در دو حوزه رمان و داستان كوتاه، برندگان و آثار تقديري اين بخش در مراسم پاياني جايزه جلال معرفي خواهند شد.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي** انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني
۰ نفر