۱ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۵
کد خبر: 82354934
T T
۰ نفر
نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ با رونمایی رمان نیلگ درنیكشهر برگزار شد

چابهار- ایرنا- نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ با حضور جمعی از نویسندگان، مسئولان، معتمدان، فعالان فرهنگی و ادبی با رونمایی رمان نیلگ توسط علی اوسط هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان در نیكشهر در شب یلدا برگزار شد.

به گزارش ایرنا استاندار سیستان وبلوچستان سه شنبه شب در این نشست دورهمی اظهار داشت: رونمایی از كتاب رمان 'نیلگ' با موضوع زندگی دادشاه آنهم در شب یلدا نوعی تكریم شب رمان و قصه گویی است.
علی اوسط هاشمی با قدردانی از تلاش های شبانه روزی اكبر رئیسی برای جمع آوری مطالب و نوشتن رمان نیلگ و برگزاری نشت دورهمی از سوی بخشداری مركزی نیكشهر افزود: نویسنده این اثر ارزشمند و ماندگار حاصل عمر خویش را در یك كتاب شكل داده تا واقعه تاریخی در جامعه جاری شود.
وی بیان كرد: برگزاری نشست های دورهمی با شركت قشرهای مختلف در جای جای استان و كشور می تواند در توسعه نگاه ها و وسعت دید نقش مهمی داشته باشد و شركت كنندگان از قدرت نظرات نقش آفرینان در این عرصه می توانند بهره مند شوند.
وی گفت: فرصت حضور در این نشست های دورهمی را با هدف بهره جویی از تراوش فكر و اندیشه نخبگان، فرهیختگان و اهل بیان باید غنیمت شمرد.
وی اظهار داشت: دانشگاهها و آموزش و پرورش در مسیر گسترش آموزش زبان و شناخت آداب و تقویت فرهنگ اقوام باید ایفای نقش نمایند.
وی ادامه داد: شان نزول شب یلدا در همبستگی، استحكام بخشی روابط و با هم بودن است و می تواند محور احترام به بزرگان قوم و طایفه را استوار نماید.
استاندار سیستان وبلوچستان بیان كرد: در جامعه باید قشرهای مختلف با نظرات و دیدگاههای گوناگون دورهم بنشینند و مسائل و مشكلات پیرامون خویش را با بحث و بررسی چاره اندیشی و مرتفع كنند.
هاشمی تصریح كرد: ضرورت دارد فرمانداران و بخشداران سیستان وبلوچستان با همراهی اهالی قلم و اندیشه از این مدل و الگو در مسیر استفاده از خرد جمعی و تكیه بر ثروت دانایی دیگران استقبال كنند.
وی گفت: زبان بلوچی یكی از زبان های اصیل ایرانی است كه بخوبی فعالان آن توانسته اند با نشر كتاب و داستانها با این زبان نقش مهمی در ترویج فرهنگ و ادب بلوچی داشته باشند.
وی با بیان اینكه شب یلدا از پاییز گرفته می شود و با ورود به زمستان پیام هایی دارد، خاطرنشان كرد: پیام پاییز نمایش كثرت و تنوع رنگارنگ طبیعت است كه به ما می آموزد نگاهها را به وسعت كثرت آرا و نظرات باید توسعه داد.
وی تصریح كرد: در عصر ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات نباید اخبار و رویدادهای اتفاق افتاده را سانسور كرد.
استاندار سیستان وبلوچستان به بیان فرازی از فرمان هشت ماده ای حضرت امام (ره) توسط دكتر روحانی رئیس جمهوری در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی، توجه به واقعیت ها را یك ضرورت برای بودن در موضع خدمت بیان كرد.

فرماندار نیكشهر نیز با قدردانی از حضور استاندار سیستان وبلوچستان در جمع نویسندگان بلوچ اظهار داشت: در قرآن كریم 258 بار بر مساله كتابت و 559 بار بر موضوع علم اشاره و تاكید شده است كه این تعدد و تكثر بیان نشان از اهمیت دانش اندوزی و كتابخوانی است.
صاحب گل صالحی افزود: شهرستان نیكشهر با همت جوانان و فعالان فرهنگی و ادبی در عرصه علم و دانش پیشتاز است بطوریكه بیشترین فعالان شبكه های مجازی و وبلاگ نویسان سیستان وبلوچستان از خطه این شهرستان هستند.
وی ادامه داد: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به نویسندگی و جامعه علم، فرهنگ و ادب دارد بطوریكه در این دولت 222 هزار عنوان كتاب نشر وچاپ و 400 هزار كتاب تجدید چاپ شده اند.
بخشدار مركزی نیكشهر نیز گفت: نشست های دورهمی شهرستان نیكشهر از 2 سال قبل بصورت مرتب و با موضوعات مختلف در حال برگزاری است.
محمد بلوچزهی افزود: در این نشست ها فعالان فرهنگی، ادبی و هنری بخوبی توانسته اند با همفكری یكدیگر بسیاری از مسائل را بحث و بررسی كنند.
وی ادامه داد: ارج نهادن به تلاش های فعالان فرهنگی و ادبی از وظایف مسئولان است.

نویسنده رمان نیلگ نیز اظهار داشت: رمان نیلگ نخستین رمان مرتبط با قوم بلوچ در ایران به زبان فارسی است كه 'انتشارات البرز فر دانش' آن را امسال در ۳۰۹ صفحه منتشر كرده است.
اكبر رئیسی افزود: رمان نیلَگ به عنوان نخستین رمان قومیت بلوچ ایرانی است كه طبق قواعد شناخته شده رمان نویسی در كل جهان به زبان فارسی نوشته و در ایران منتشر شده است.
وی ادامه داد: میرنیلگ به عنوان شخصیت محوری این رمان است و این اثر در ژانر تاریخی، حماسی و با پیرنگی فولكلوریك، عاشقانه و جامعه ‌شناسانه است.
وی افزود: رمان سابق من با عنوان «دادشاه» پس از پنج سال موفق به كسب مجوز نشد و من این رمان نیلگ را با مضمون و پیرنگی مشابه با آن نوشته ‌ام كه نیلگ محل زندگی دادشاه بوده است.
میرنیلگ به عنوان شخصیت محوری این رمان در شنبه شانزده برج عقرب به دنیا آمد كه طبق باورهای محلی روزی نحس به شمار می ‌رود. برای همین قابله اصرار دارد كه او را باید از پشت بامی پرتاب كرد كه یا بمیرد و یا نحسی از وجودش پاك شود. پدر اعتنایی به این باور نمی ‌كند و بعدها او در جوانی به خان محل تمكین نكرده و متقابلا خان با نقشه ‌ای ماهرانه او را نسبت به زن خود بدگمان می‌ كند، تا آنجا كه او در فرایند روانی پیچیده ‌ای زن نو عروسش را می ‌كشد. با پی بردن به واقعیت او از یك كشاورز پركار و سربه زیر به یك انتقام جو بدل می‌شود.
این رمان به لایه‌ های بیرونی حوادث اعم از جدال و عشق و نفرت اكتفا نكرده و حتی از ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی و فرهنگ و فولكلور نیز گامی فراتر نهاده و خواننده را با این پرسش ‌های اساسی مواجه می‌ كند كه انسان تا كجا در تعیین سرنوشت خود نقش دارد و در كجا جز یك قربانی تسلیم حوادث بیش نمی ‌تواند باشد.
نیلگ یكی از مناطق كوهستانی شهرستان نیكشهر حد فاصل بخش بنت و شهرستان فنوج است كه محل زندگی و فعالیت دادشاه (میرنیلگ) بوده است.
به گزارش ایرنا، استاندار سیستان و بلوچستان از شب گذشته به شهرستان نیكشهر سفر كرده و قرار است در مدت دو روز از روند اجرایی خط راه آهن چابهار- زاهدان، پروژه های بهداشتی و درمانی وعمرانی نیكشهر و قصرقند بازدید كند و نشست ها و دیدارهایی با قشرهای مختلف مردم داشته باشد.
بازدید از كلینیك تخصصی نورآوران سلامت، غبار روبی مزار شهدای روستای كریم آباد، ساختمان جدید فرمانداری و استادیوم ورزشی قصرقند از دیگر برنامه های استاندار سیستان وبلوچستان در جنوب استان است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر