۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82353994
T T
۰ نفر
پژوهش از كالای تزئینی به محصول عملیاتی تبدیل شود

سمنان- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش و نتایج مطالعاتی باید از كالای تزیینی در كشور به یك محصول عملیاتی تبدیل شود و از پژوهش‌ها استفاده عملیاتی كرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان در سالن شهید مطهری این شهر، افزود: مجموعه ای از پژوهش ها فقط در قفسه های كتابخانه است و باید از آنها به درستی بهره برد.
وی با بیان این كه تحقق استفاده عملیاتی از پژوهش ها درگرو فرهنگ سازی است، ادامه داد: فرهنگ سازی در زمینه گسترش پژوهش و مطالعه باید از دوران كودكی و در مدارس انجام شود.
معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: فرهنگ سازی در زمینه مطالعه و پژوهش باید در كلاس درس اتفاق بیفتد و معلم ها در این راه وظیفه مهمی برعهده دارند.
حجت الاسلام محمدیان گفت: امروز به علت سیطره مدرك محوری بر جامعه، بسیاری از افراد بدون مطالعه و تحقیق و یا با آمارسازی صحبت می كنند.
وی ادامه داد: هر فردی كه حرف می زند باید معرفت در آن حوزه داشته باشد، اما امروزه بسیاری از اظهارنظرها مبتنی بر علم نیست و بسیاری از افراد در مباحث سیاسی، حل مشكلات اقتصادی، طرح های عمرانی و تالیف كتاب های درسی، بدون واقف بودن بر آن موضوع به بیان نظرات خود می پردازند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان از سنین پایه یاد بگیرند كه تمام حرف های آن ها باید بر مبنای علم و مطالعه باشد و نیاز است بدانند آنچه می گویند و می نویسند باید مستند باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: برای تحقق این امر مهم، كتاب های درسی بر پایه پاسخ به «چیست، چرا و چگونه»، تدوین شده و امید است با كمك معلم ها این شعار تبدیل به شعور شود، زیرا هدف آموزش و پرورش تنها حفظ درس توسط دانش آموزان نیست، این سازمان به دنبال افزایش اطلاعات دانش آموزان، ایجاد خلاقیت برای آن ها است.
وی یادآور شد: بر این مبنا در پایه ششم دانش آموزان درس تفكر و پژوهش می خوانند تا بدانند نباید هر شایعه ای را باور كنند و پژوهش و تحقیق درست را فرا بگیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخاطب اصلی پژوهش و تحقیق انسان است و انسان دارای اختیار است و ویژگی اصلی تعلیم و تربیت این است كه با موجودی سیال سر و كار دارد.
حجت الاسلام محمدیان افزود: بسیاری از انسان ها در مسیر طولانی زندگی برای خود معلم و مرشدی برمی گزینند، اما در راه دچار لغزش و از مسیر اصلی دور می شوند.
وی ادامه داد: برخی دیگر از ابتدا راه كج را برمی گزینند، اما در میان راه با انسانی آشنا می شوند و آن فرد راه درست را به آنان نشان می دهد كه برای هر 2 این موارد شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد.
وی گفت: انسان در حوزه های مختلفی استعداد دارد كه باید هر یك از استعدادهای او شكوفا شود و نیاز است انسان در راه درست به سمت مسیر شكوفایی استعدادهای خود حركت كند و حمایت شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: دانش آموزان باید توسعه متعادل و متوازن برای ورود به رشته ها را داشته باشند و نباید همه آن ها به سمت شاخه های نظری بروند و باید هر كس با توجه به استعداد خود، راه درست و رشته درست را انتخاب كند.
وی با بیان اینكه از هر 36 دانش آموز یك نفر می تواند به رشته های پزشكی ورود پیدا كند، ادامه داد: امكان ایجاد اشتغال در شاخه فنی حرفه ای و كار و دانش بیشتر از شاخه های نظری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم ها و مشاوران با انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه می توانند بسیار موثر واقع شوند و نشان دهند كه شاخه های فنی و حرفه ای و كار و دانش آینده بهتری نسبت به دیگر شاخه ها دارد و برای این امر، پژوهشگران می توانند به نیازهای منطقه و كشور بر اساس آمایش سرزمین توجه كنند.
در این آیین، از 23 معلم پژوهنده برتر استان سمنان، پژوهشگران برتر دانش آموز و دانشجو معلم های برتر با حضور حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا خباز استاندار سمنان، محمدرضا جهان مدیركل آموزش و پرورش استان و حجت الاسلام محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان تجلیل شد.
بیستم تا بیست و ششم آذر هفته ملی پژوهش نام گذاری شده است.
استان سمنان حدود 120 هزار دانش آموز دارد.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
۰ نفر