۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82353964
T T
۰ نفر

آسان خواران و متقلبان كتاب - رضا يكرنگيان*

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82353964
آسان خواران و متقلبان كتاب - رضا يكرنگيان*

تهران - ايرنا - چاپ كتاب بدون اجازه ناشر موضوع تازه اي نيست، پيش از پيروزي انقلاب اسلامي هم ناشراني بودند كه برخي كتاب هاي پرفروش را چاپ و روانه بازار كتاب مي كردند.

پس از پيروزي انقلاب و با گسترش فناوري، دستگاه هاي چاپ روميزي كه فضاي زيادي را اشغال نمي كرد، وارد بازار شد؛ دستگاه هايي كه كار كردن با آنها فقط به يك نيروي انساني نياز داشت.
استفاده از فناوري توسط افراد متعهد مايه پيشرفت است و در صورت سوء استفاده افراد بداخلاق از تكنولوژي و فناوري، فاجعه رخ خواهد داد.
انتخاب يك اثر توسط ناشر، ويرايش، نسخه پردازي، حروف چيني و هزينه پرينت هاي اضافي، نمونه خواني، تنظيم نمايه، طرح جلد، هزينه هاي ليتوگرافي، چاپ متن، جلد، صحافي و پرداخت حق تاليف يا حق ترجمه از مراحل چاپ يك اثر است.
يك ناشر تمام اين مراحل را پشت سر مي گذارد تا آن اثر دست مخاطب برسد اما يكباره « آسان خواران و متقلبان» سر مي رسند و كتابي را كه اين همه نيروي انساني و مادي براي آن صرف شده چاپ مي كنند؛ كاري كه با آن حقوق پديد آورنده و ناشر ضايع مي شود.
متاسفانه قانون مولفين و مصنفين در اين امر صراحت ندارد، از اين رو لازم است كارگروهي شامل ناشران، كتاب فروشان، نمايندگان وزارت ارشاد، نمايندگان اداره اماكن، ‌نمايندگان قوه قضاييه و چند تن از ناشران حقوقدان، نمايندگان پخش كتان و اتحاديه ناشران و كتاب فروشان تهران تشكيل شود و در ادامه با حضور اين كارگروه مصوبه اي تنظيم شود كه طي آن نيروي انتظامي موظف به اجراي آن باشد زيرا در غير اين صورت اقدام شخصي ناشران و پديد آورندگان همچنان ابتر خواهد ماند و در آينده خسران زيادي متوجه حقوق پديدآورنده و ناشر خواهد شد.
---------------------------------------------------
- مدير انتشارات خجسته
فراهنگ ** 1880 ** انتشار دهنده: اميد غياثوند
۰ نفر