۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82353723
T T
۰ نفر
كتاب های درسی با پشتوانه 15 سال مطالعه تالیف می شود

سمنان - ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تغییر و تالیف كتاب‌های درسی آموزش و پرورش با بیش از 15 سال مطالعه در حوزه های مختلف شكل می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در نشست تالیف كتب جدید با سرگروه های آموزشی استان سمنان در پژوهشكده خانه معلم این شهر، افزود: با تغییر و تالیف كتابهای جدید درسی، تحول در نظام آموزشی و محتوای كتابها و به روز شدن آن پس از 30 سال به وجود آمد.
وی با بیان این كه از سال 1350 مقاطع نظام آموزشی و درسی در ایران تغییر نكرده بود، خاطرنشان كرد: در این سالها با تغییر كتابها و محتویات درسی، تحولی بزرگی به وجود آمده و با توجه به این كه مولفان، مدرسان و دانش آموزان متدین به دین اسلام هستند، تغییرات كتاب های درسی همراه با فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده است.
رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: رویكرد تغییر، برنامه ریزی آموزشی و كتابهای درسی، نقش مهمی در تسریع وعمق بخشی به ساز و كار نظام آموزش و پرورش دارد.
وی با اشاره به اینكه دانش آموزان فیزیك می خواندند اما در زندگی از آن استفاده نمی كردند، بیان داشت: علوم تجربی برای حفظ كردن از سوی دانش آموزان تهیه نشده و در زندگی باید كاربرد داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: امروزه تالیف كتابها و برنامه ریزی های درسی با چهار محوریت خدا، خلق، خلقت و انسان انجام می شود.
حجت الاسلام محمدیان، عنوان‌های درسی مورد نیاز امروز كشور را تفكرحكمت، قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، فرهنگ وهنر و زبان های خارجی دانست و خاطرنشان كرد: نیازهای داخلی كشور در این حوزه، بر اساس نیازهای دنیا و خارج از كشور برنامه ریزی شده است.
وی، یكی از نیازهای برگزاری كلاس ها را داشتن رویكرد عمقی در درس های تخصصی عنوان كرد و گفت: در برگزاری جلسات درس، عمق بخشی به موضوع ها می‌تواند در به نتیجه رساندن موضوع تاثیر زیادی داشته باشد.
وی بیان داشت: بعد زیبایی شناختی و روحیه زیبایی شناسی باید در كشور تقویت و ترویج روحیه پرسش‌گری در برنامه های آموزشی برای دانش آموزان در دستور كار قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برنامه های درسی برای توسعه و عمل به دانش، باید به گونه ای باشد كه عقل را قانع و دل را مطمئن كند، گفت: توسعه دانش باید همراه با عمل عبادی و روزانه و اخلاق‌محور باشد.
وی یاد آور شد: 35 ساعت آموزش در هفته برای دانش آموزان متوسطه دور دوم، 30 ساعت برای دانش آموزان متوسطه دور اول، و20 ساعت برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این كه بیشتر شكایت معلمان از حجم زیاد كتاب های درسی است، خاطرنشان كرد: معلمان با هم اندیشی و با مشخص كردن و انعكاس دادن عنوان ها و سرفصل هایی كه ضرورتی برای تدریس ندارد به آموزش و پرورش، می توانند در تالیف و مناسب سازی كتابهای درسی مشاركت كنند.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به تاخیر در ارایه برخی كتاب های شاخه فنی و حرفه ای، ادامه داد: كتاب‌های نیمه دوم سال تحصیلی در شاخه فنی و حرفه ای به وسیله سازمان تجهیز مدارس در حال چاپ است و به زودی به دست دانش آموزان خواهد رسید.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش با بیان این كه بیشتر فعالیت و تدریس برای دانش آموزان رشته های فنی حرفه ای و كاردانش باید عملی باشد، گفت: كتاب های این شاخه تحصیلی در كنار آموزش های مهارتی و عملی كاربرد دارد.
در این جلسه محمدرضا جهان مدیر كل آموزش وپرورش استان سمنان و جمعی از سرگروه های آموزش استان حضور داشتند و درباره تالیف كتابهای جدید درسی مباحثی مطرح شد.
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش، امروز كتابخانه پژوهشكده معلم شهرستان سمنان با بیش از 6 هزار جلد كتاب افتتاح شد.
در استان سمنان بیش از 120 هزا دانش آموز وجود دارد.
6103/6026
خبرنگار: امیرحسین كاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
۰ نفر