۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۰۹
کد خبر: 82352956
T T
۰ نفر
وزير فرهنگ درگذشت آيت الله واعظ زاده خراساني تسليت گفت

تهران - ايرنا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي درگذشت عالم جليل القدر، آيت الله محمد واعظ زاده خراساني را تسليت گفت.

به گزارش دوشنبه ايرنا، در پيام سيدرضا صالحي اميري آمده است: خبر فقدان عالم جليل‌القدر و مفسر عظيم‌الشأن قرآن‌كريم، مرحوم مغفور آيت‌الله محمد واعظ‌زاده خراساني موجب تأسف و تأثر شد.
وي مي افزايد: آن مرحوم در زمره روحانيان والامنشي بود كه با همت و مجاهدت خود در بسياري از علوم اسلامي، محضر افاضل و اعاظم حوزه‌هاي علميه را درك و عمر پربركت خويش را صرف پژوهش و تحقيق در اين علوم و تقريب مذاهب اسلامي نمود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام آورده است: بي‌ترديد آثار به‌جاي مانده از آيت‌الله واعظ ‌زاده (رحمت‌الله‌ عليه) چراغ فروزاني در پيش روي جويندگان حقيقت و معرفت، بويژه طلاب حوزه‌هاي علميه خواهد بود.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صالحي اميري ضمن تسليت رحلت اين فقيه رباني به جامعه بزرگ ديني و علمي كشور و سلسله جليله روحانيت و نيز خانواده، بازماندگان و شاگردان آن مرحوم، از درگاه خداوند متعال، علو درجات و رحمت واسعه الهي براي ايشان و صبر و شكيبايي بازماندگان وي را مسألت كرد.
به گزارش ايرنا، آيت الله محمد واعظ زاده خراساني نايب رييس اتحاديه علماي مسلمان و عضو شوراي عالي تقريب مذاهب بامداد يكشنبه در سن 91 سالگي در منزلش در مشهد دار فاني را وداع گفت.
آيت الله واعظ زاده خراساني در سال 1304 ش در مشهد متولد شد و استاد دانشگاه فردوسي مشهد، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامي و نخستين دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بود
آن مرحوم علوم ديني را در حوزه‌هاي علميه نجف، مشهد و قم نزد اساتيد و مراجع بزرگي چون آيت الله العظمي سيد حسين طباطبايي بروجردي، امام خميني(ره) و علامه طباطبائي آموخت و داراي اجازه نقل حديث از مراجع بزرگ بود.
از مرحوم واعظ زاده خراساني كتابهاي متعددي از جمله رسالة الشيخين، «الوحدة الاسلاميّة ، عناصرها و موانعها»، تصحيح و تحقيق دو كتاب «المقنع والهداية» از شيخ صدوق، شركت در تأليف جامع احاديث الشيعه، تحقيق و ترجمة كتاب «الجمل والعقود في العبادات» از شيخ طوسي، گردآوري، تصحيح وانتشار مقالات كنگره شيخ طوسي درسه جلد و نيز كتاب رجال و فهرست شيخ طوسي و نيز مقالات فراوان در مجلات مكتب اسلام، نشريه دانشكدة الهيات، نشريه مشكوة به زبان فارسي، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلين، رسالة التقريب به زبان عربي به يادگار مانده است.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 دريافت كننده : علي اكبر قزوينيان* انتشار دهنده: طاهره نبي اللهي
۰ نفر