۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۵
کد خبر: 82352812
T T
۰ نفر
معاون وزیر ارشاد: اتفاقات فرمی و قالبی در حوزه نقد فرصت است

تهران - ایرنا - معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه نقد و در قالب و فرم اتفاقاتی افتاده كه می تواند برای نقد فرصت پدید آورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز دوشنبه در سیزدهمین جشنواره نقد كتاب اظهار كرد: نقدهای شفاهی این حسن را دارند كه به منتقد و صاحب كتاب امكان می دهند در گفت وگوی رو در رو قرار گیرند، در نتیجه موضوع كلام شفاف تر می شود.
وی افزود: نقد مكتوب نیز این حسن را داراست كه نویسنده نقد با تمركز بیشتر نقد خود را عرضه می كند و قلم وی شتابی را كه در سخن است می گیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اكنون در فضای مجازی تركیبی دو گانه از نقد شفاهی و مكتوب ایجاد شده كه به عنوان شاخص سوم در حال رویش است، هر چند شبكه های مجازی این فرصت را فراهم می كنند كه دو گانه ای در حوزه نقد كتاب شكل گیرد.
وی با بیان اینكه این فرصت جدید قابلیت رصد را دار است، ادامه داد: مسیری را كه تا كنون در حوزه نقد پیموده ایم با افت و خیزهایی همراه بوده اما امروز ابزار جدید به كمك نقد به طور عام و نقد كتاب به طور خاص آمده است.
به گفته صالحی در نقد مكتوب و شفاهی تاكید بیشتر بر آن بوده كه وجوه آسیب شناسانه آن كتاب یا نظریه مورد توجه واقع شود كه این یكی از رسالت های جدی نقد است.

** كتاب های خوب در میان انبوه كتاب ها گم شده اند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مساله دیگری كه در حوزه نقد كتاب كمتر مورد توجه قرار گرفته این است كه كتاب‌های خوب در میان انبوه كتاب های بی فایده و كم فایده گم می شوند، زمانی حجم و تعداد كتب منتشر شده محدود بود و به سرعت كتاب خوب پیدا می شد، اما امروز به دلیل انبارسازی، كتاب های خوب مانند انبار بی در و دروازه مدفون می شوند.
صالحی گفت: نمی گویم یك منتقد شمشیر علیه كتاب بد برندارد اما كتاب خوب را دیدن و درباره آن نقد ارایه دادن از رسالت های منتقد است.
صالحی اظهار امیدواری كرد جریان نقد به عنوان جریان مكمل و اساسی علم، پویاتر و كارسازتر در كشور رو به جلو باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نقد كتاب با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه كتاب و سید حسن اسلامی اردكانی دبیر علمی جشنواره با اهدای لوح تقدیر شد.
همچنین اسلامی اردكانی گزارشی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را ارائه كرد.
فراهنگ**1880**1823**خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار كننده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر